Elemzések A mesterséges intelligencia fog dönteni az önvezetés jövőjéről

A mesterséges intelligencia fog dönteni az önvezetés jövőjéről

autopro.hu/V.T. | 2024.04.07 04:16

A mesterséges intelligencia fog dönteni az önvezetés jövőjéről

Fotó: Pexels

Az alternatív hajtásmódok piacán vezető kínai autógyártók szerint a mesterséges intelligencia kulcsszerepet fog betölteni a szektor jövőjében.

A mesterséges intelligenciához (MI) hasonló élvonalbeli technológiák elengedhetetlenek Kína alternatív meghajtási módokkal foglalkozó járműiparának felfuttatásához – hangsúlyozták ki autóipari szakértők és vezetők a China EV100 fórumon Pekingben. Ouyang Minggao, a Kínai Tudományos Egyetem akadémikusa szerint kulcsfontosságú, hogy a fejlett vezetéstámogató rendszerek, valamint az autonóm vezetés további fejlesztésének képében minden az MI által biztosított lehetőség ki legyen használva. Ouyang, aki egyben a Csinghua Egyetem professzora, valamint a China EV100 alelnöke is kiemelte, hogy az MI alkalmazása az alternatív meghajtási módokat használó járművek tervezésénél, gyártásánál, kezelésénél és újrahasznosításánál központi szerepet játszik a magasabb minőség, az alacsonyabb költségek és a jobb hatékonyság elérésében.

Kína elektrifikációban betöltött vezető szerepét mutatja, hogy az országban a 35 százalékot is meghaladja az új meghajtási módot használó autók aránya, míg globális szinten csupán 18 százalék körüli ez az érték. A BYD alapítója és vezérigazgatója, Wang Chuanfu megjegyezte a fórumon, hogy ahogy a kínai autógyártók egyre több erőforrást fektetnek az alternatív hajtású autók kutatásába és fejlesztésébe, úgy növekszik az új autóbejelentések száma is.

Wang hozzátette, hogy a március 3-tól 10-ig tartó időszakban az új hajtásmódú járművek feleltek az eladások 48,2 százalékáért. Úgy látja, hogy ez az arány meg fogja haladni az 50 százalékot az elkövetkező három hónap során, így az ilyen autók fognak piacvezetővé válni. Wang szerint csakis az elektrifikáció alapjainak lefektetésével lehet létrehozni az autóipari intelligenciát. A világ legnagyobb alternatív meghajtású autókat gyártó vállalata, a BYD március óta számos típus árát csökkentette, így néhány már a belső égésű motoros modellek alá van árazva az adott szegmensen belül.

Új lehetőségeket lát az elektrifikációban a Geely

An Conghui, a Geely Auto Group elnöke szerint az intelligens, összeköttetett, alternatív meghajtású autók nem csak a hagyományos üzemanyaggal működő autók helyettesítői, hanem a produktivitás egy fejlettebb formáját is nyújtják. A szakember szerint a Geely arra törekszik, hogy az új meghajtási módok korának Volkswagen AG-je legyen a globális együttműködésekre való alkalmassága okán. A Geely vezeti a kínai autógyártók globalizációs listáját, amit a számos általa birtokolt vállalatnak köszönhet. Ezek között szerepel a névrokon Geely, a Lynk&Co, a Zeekr, valamint a Lotus, a Polestar és a Volvo is.

Sikeres a vezetéstámogató rendszerek úttörő startupja

Országos szinten az Xpeng nevű startupot tartják számon a vezetéstámogató megoldások beszállítóinak vezetőjeként. A cég fejlett vezetéstámogató rendszere, az XNGP 83 százalékos aktív havi felhasználói arányt tudhat magáénak a februári adatok szerint. A startup az intelligens vezetéssel kapcsolatos költségek csökkentésében is kiváló. He Xiaopeng vezérigazgató szerint 2024 végére ötvenszázalékos költségcsökkenést céloznak meg, amit technológiai innovációkkal terveznek elérni.

A vezérigazgató hozzátette, hogy a következő évtized az intelligencia versenyéről fog szólni, a fordulópont a fejlett intelligencia számára pedig a következő 18 hónapban fog elérkezni. Elmondta továbbá, hogy az intelligens vezetéshez átlagosan tíz alkalommal szükséges emberi beavatkozás száz kilométerre levetítve, de ennek a számnak legalább egyre kéne csökkennie a jövőben.

Az Xpeng vezetésre fejlesztett nagy MI modellje az év második negyedévében lesz járművekbe integrálva, így az autóiparban ez lesz az első tömeggyártott alkalmazás ebben a kategóriában. A vezérigazgató a fórumon ezek mellett azt is bejelentette, hogy az Xpeng új márkát indít, ami 100 és 150 ezer jüan (5-7,5 millió forint) közötti árú járműveket fog gyártani. Az autók a cég intelligens vezetéstámogató rendszerét is megkapják, amivel a fiatalabb generációkat célozzák meg. Állítása szerint a hasonlóan árazott autókat a jövőben akár a teljes önvezetés felé is továbbfejleszthetik.

A Huawei máshogy látja a helyzetet

Az Xpeng XNGP-vel elérendő sikerét a Huawei kétkedve fogadta. Yu Chengdong, a Huawei okos járművekkel foglalkozó részlegének vezetője a fórumon elmondta, hogy az Xpeng kiváló eredményeket mutatott fel belföldi szinten az intelligens parkolás és a vezetés területén, azonban a Huawei célja, hogy a fejlett vezetési rendszerével innovációt hozzon. Kiemelte még, hogy a cég által nyújtott utastéren belüli és vezetési élményt elsőrangúnak tartják. Yu Chengdong hozzátette, hogy az ellátási láncok problémái és más tényezők miatt a Huawei intelligens vezetési rendszere aránylag drága marad továbbra is, ami megnehezíti, hogy 300 ezer jüan (nagyjából 15 millió forint) alatti árú autókat kínáljanak.

Határozott véleménye van az egyik legnagyobb chipgyártónak is

A Horizon Robotics alapítója és vezérigazgatója, Yu Kai szerint a következő generációs önvezető rendszereket az általános szituációkban való helytállásuk, a hatékonyságuk, valamint a kényelmet és ismerős érzést biztosító, az emberihez hasonló viselkedésük alapján kell megítélni. A chipgyártó 2023-ban 35,5 százalékos részesedést ért el a vezetéstámogató rendszerek piacán, így második az Nvidia mögött. Több mint 110 típusban találhatóak meg a chipjeik, ez a szám pedig folyamatosan növekszik. Yu Kai elmondása szerint az ügyfeleik között szerepel a BYD és a Li Auto is – írja az ECNS.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink