Elemzések A konténerhajókon a sor a hajózás villamosításában

A konténerhajókon a sor a hajózás villamosításában

autopro.hu/V.M. | 2023.08.06 08:19

A konténerhajókon a sor a hajózás villamosításában

Fotó: Volvo Cars Global Media Newsroom

Egy friss jelentés szerint 2022-ben világszerte több mint egy gigawattórányi akkumulátor működött hajókban, ami egy év alatt 72 százalékos növekedést jelent. A hajózás elektrifikációjában pedig már láthatáron a következő lökés, ami a hibrid hajtású konténerhajók képében érkezik.

A hibrid és teljesen elektromos hajók jellemzően új építésűek, vagyis már eleve úgy tervezik őket, hogy elektromos hajtással hatékonyan üzemeljenek. Ugyanakkor a mostani gazdasági bizonytalanság, valamint a világjárvány és az ukrajnai háború okozta infláció visszafogta az új hajókra vonatkozó rendelések számát, ideértve a villanyhajtású hajókra szólókét is.

Ugyanakkor az IDTechEx piackutató „Electric Boats & Ships 2024-2044” című jelentése szerint egyáltalán nincs szó az elektrifikáció leállásáról.

A kompok után jönnek a konténerhajók

Az elemzésben rámutatnak, hogy az elektromos hajókat építő vállalatok megrendeléseit jellemzően elektromos kompok adták a múltban – 2019-2022 között a tengerjáró hajókba épített új akkumulátorkapacitások 37 százaléka került ilyen járművekbe. Az elektromos kompok számának növekedéséből derekas részt vállalt Norvégia, ahol mintegy száz, a világon legtöbb üzemel közülük.

A jövőben azonban az elektrifikáció fő mozgatórugóivá a hibrid konténerhajók válnak. Bár historikusan egy kis piacról beszélhetünk, az elektromos konténer hajók építésére vonatkozó új szerződések folyamatosan születnek. Az IDTechEx előrejelzése szerint a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet és az Európai Unió jövőben érkező új szabályozásai, illetve a lehetőség az egyre nagyobb akkumulátorrendszerek építésére ahhoz fognak vezetni, hogy egyre több hibrid konténerhajó fog készülni.

Az IDTechEx megjegyzi, hogy óriási potenciál rejlik az akkumulátoros hajtásokban. Mint írják, jelenleg a globális tengeri hajó flotta kevesebb, mint egy százaléka használ valamilyen alternatív hajtást, pedig az akkumulátorok, mind a belső égésű motoros, mind az jövőbeli üzemanyagcellás rendszerek hatékonyságát fokozhatják.

Kína is beszáll

Az IDTechEx a Green Car Congress által szemlézett jelentésében továbbá arra is felhívja a figyelmet, hogy az elektromos hajózási megoldások terjedése maga után vonja a kínai konkurencia erősödését. A kínai akkumulátorgyártók elérhető áron képesek a hajózás követelményeinek megfelelő energiatárolókat előállítani, amivel vevőiket is sikerrel találják meg. Sikerükhöz hozzájárul a magas fokú vertikális integráltság és az olyan akkumulátorkémiák alkalmazása, mint lítium-vasfoszfát. A kínai sikerre példa a CATL, a világ egyik vezető akkumulátorgyártója. A vállalat 2022-ben külön leányvállalatot alapított a hajóknak szánt akkumulátorok fejlesztéséhez, és mára legalább 16 megawattórányi akku szállítására van megbízása.

A hajós társaságok számára a kínai cégek bekapcsolódása jó hír lehet, ugyanis azzal, hogy versenytársat teremtenek a hajókban alkalmazott akkumulátorok többi gyártójának, azokat áraik csökkentésére kényszerítik, ami pedig serkentőleg hathat a hajózás elektrifikálására.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink