Elemzések A kínai akkugyártók füle mögé is benézne az EU

A kínai akkugyártók füle mögé is benézne az EU

autopro.hu/P.B. | 2023.09.15 16:42

A kínai akkugyártók füle mögé is benézne az EU

Fotó: BMW PressClub Global

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a kínai autógyártók után más kínai vállalatokkal szemben is vizsgálatot indíthat. Az autógyártók elleni lépés csak a kezdet lehet, a kínaiakkal szemben szigorúbb politika pedig Magyarországnak sem feltétlen jó.

Ahogyan az autopro.hu is beszámolt róla, Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szubvencióellenes vizsgálat elindítását jelentette be a kínai autógyártókkal szemben. A politikus – és még számos támogatója az EU-ban – úgy véli, hogy inkább európai cégek által kell végrehajtani az elektromos átállást, az európai támogatásoknak pedig nem szabad a kínai vállalatoknál landolnia.

Von der Leyen beszéde alapján a kínai gazdaság terjeszkedését más szektorokban sem nézik jó szemmel, és újabb vizsgálatok vagy intézkedések jöhetnek. Bár Kína az EU-n belül Németországgal ápolja a legszorosabb gazdasági kapcsolatokat, Magyarország sem jönne ki jól egy elmérgesedő viszonyból – miközben a franciák örülhetnek, eleve francia nyomásra jelentette be a szubvencióelleni vizsgálatot Von der Leyen.

Az akkugyárak a következők?

Ursula von der Leyen csak az autógyártókat emelte ki a beszédében, ennek ellenér mások is sorra kerülhetnek. A Portfolio bizottsági forrásai jelezték, hogy a szubvenciós vizsgálat a járműgyártásban részt vevő beszállítókra is kiterjeszthető, és várhatóan célba is veszi majd az alkatrészgyártókat – így az akkumulátoripari cégeket is.

A probléma lényege leegyszerűsítve az, hogy míg az európai autógyártók szinte semmilyen állami támogatáshoz nem juthatnak a szigorú uniós szabályok miatt, addig a kínai szereplők kutatás-fejlesztésre, gyárbővítésre is szinte korlátlan pénzcsapokhoz férnek hozzá, és Peking gyakran hatalmas központi megrendelésekkel javítja a financiális helyzetüket – írja a lap.

Vizsgálhatják a CATL debreceni beruházását

A Portfolio több az ügyre rálátó forrása szerint a CATL magyar kormánytól kapott 800 millió eurós támogatását eleve vizsgálta a Bizottság, már a mostani bejelentés előtt egy másik eljárás megindítását is tervezték a júliustól hatályos uniós Foreign Subsidies Regulation értelmében a kínai állami feltőkésítés miatt.

A vizsgálatokat elsősorban azért indítja az EU, mert a kínai vállalatok a veszteségeiket állami támogatásokkal tudják fedezni, így pedig hatalmas versenyelőnyre tesznek szert még Európában is, nemcsak hazai pályán. Az autók mellett ez az alkatrészekre is igaz a Portfolio szerint: az európai gyártók által megvásárolt kínai alkatrészek ára is mesterségesen alacsony, ami az EU-s beszállítókra jelent veszélyt – írják.

A kínai cégek elleni európai fellépés különösen érzékenyen érintheti Magyarországot. Ahogyan azt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter egy nyári beruházás kapcsán elmondta, a magyar-kínai kereskedelmi forgalom tavaly rekordot döntött 13 milliárd euróval, „és már most biztosra vehető, hogy idén újabb csúcs fog születni, ráadásul a tavalyi beruházási rekord (6,5 milliárd euró) várhatóan megduplázódik 2023-ban”.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink