Elemzések A kilábalás felé halad az orosz autópiac?

A kilábalás felé halad az orosz autópiac?

MTI/autopro.hu | 2023.04.06 14:21

A kilábalás felé halad az orosz autópiac?

Fotó: Facebook/LADA

Oroszországban 10,6 százalékkal, 48 ezer 414-re csökkent az új autók és kishaszonjárművek eladása márciusban az egy évvel korábbi 54 ezer 126-ról - közölte az Oroszországban tevékenykedő Európai Vállalkozások Szövetségének (AEB) járműgyártó-bizottsága.

Hirdetés

A szövetség adatai szerint az idei első három hónapban 153 ezer 477 új autót adtak el, 44,7 százalékkal kevesebben a tavalyi azonos időszakkal összevetve. Februárban 62,1 százalékos, januárban pedig 63,1 százalékos éves szintű eladáscsökkenést jegyzetek fel.

Idén februárhoz képest az eladások 28,8 százalékkal nőttek márciusban, ami akár az orosz autópiac lassú talpra állásának első jele is lehet.

Az alkatrész-behozatalt akadályozó nyugati szankciók miatt tavaly bezuhant az orosz autógyártás, miközben a külföldi OEM-ek kivonulása az újautó-kínálatot még inkább beszűkítette. Ebben a helyzetben sok vásárló inkább a használt gépkocsik felé fordult.

A legnagyobb orosz autógyártó, az AvtoVaz idén kétszer annyi autót gyártana, mint amennyit tavaly értékesített, bár alkatrészellátási problémák jelenleg is hátráltatják tervében.

Hódítanak a kínai márkák

A nyugati autógyártók kivonulása egyúttal azzal is járt, hogy a hazai és a kínai márkák nagyobb teret nyertek Oroszországban. Az AEB adatai szerint márciusban az eladott új autók 95 százaléka orosz és kínai volt.

Az autómárkák márciusi, éves összevetésű értékesítésének tízes listáját a Lada (23 ezer 335, +90 százalék) vezette, amelyet a kínai Haval (6780, +331 százalék), az ugyancsak kínai Geely (5530, +85 százalék), majd az orosz GAZ (5112, +77 százalék) és az UAZ (2650, +18 százalék), a kínai Changan (1517, +338 százalék), a Kia (1505, -76 százalék), a kínai Great Wall (450, +1264 százalék) a Hyundai (323, -93 százalék) és az orosz Sollers (312) követett. Az utóbbi esetében éves összevetésű eladási adat nem áll rendelkezésre.

Az AEB adatai szerint a legkelendőbb modell a Lada Granta volt, amelyből 16 ezer 254-et adtak el márciusban, a második helyen a kínai Chery Tiggo 7 PRO állt 6874 eladott darabszámmal, a harmadik pedig a Lada Niva lett, amiből 6424-et adtak el.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink