Gyártók A használt autók felé fordulnak az oroszok

A használt autók felé fordulnak az oroszok

autopro.hu/V.M. | 2023.02.19 12:22

A használt autók felé fordulnak az oroszok

Fotó: Facebook/LADA

Tavaly kevesebb mint fele annyit költöttek új autókra az oroszok, mint egy évvel korábban. Az ukrajnai háború miatt kivetett nyugati szankciók miatt bezuhant az autógyártás, az új autók árai ugyanakkor az egekbe emelkedtek, és ezek a tényezők az olcsóbb használt gépkocsik felé terelték a vásárlókat.

Hirdetés

Még vita tárgyát képezi, hogy a szankciók mekkora hatással vannak Oroszország gazdaságára, az azonban kétségtelen, hogy az ország autóipara nagyon megsínyli a 2014 óta tartó, de nyílt háborúvá csak tavaly vált ukrajnai fegyveres konfliktus következményeit.

A moszkvai Avtostat elemzőcég szerint 2022-ben 52 százalékkal kevesebbet, 20,4 milliárd dollárt költöttek új autók vételére Oroszországban. Az értékesített új autók száma hasonló mértékben, 58,8 százalékkal csökkent.

Használt járművek vételére ugyanakkor 14 százalékkal többet költöttek az orosz emberek. Még ezzel együtt is azonban, 2022-ben 15 százalékkal kevesebb pénz forgott a teljes, használt és új szegmenseket is magába foglaló autópiacon.

Háttérbe szorulnak az új autók

Az új személyautók értékesítésének beesésével átalakult az orosz autópiac struktúrája: tavaly az összes értékesítésnek majdnem háromnegyedét adták használt járművek, ami óriási növekedés a 2021-es 55 százalékhoz képest.

„A pénz a használtautó-piacra áramlott, mivel a használt gépkocsik ára szinten maradt, ezzel egy időben az újautó-piac struktúrája komolyan megváltozott” – mondta az Avtostat vezérigazgatója, Sergey Udalov. „A kétmillió rubelbe vagy többe kerülő olcsó Ladák és kínai autók maradtak, míg a prémium márkák szinte teljesen eltűntek.”

Tavaly 11,9 százalékos volt az éves infláció Oroszországban, részben a nyugati szankcióknak betudhatóan. Az Avtstat Reuters által idézett adatai szerint tavaly egy átlagos új autó ára 17 százalékkal 2,33 millió rubelre (11,1 millió forint), míg egy átlagos használt autó ára 32 százalékkal 890 ezer rubelre (4,2 millió forint) nőtt.

A járművek vételára részben a kínálat beszűkülése miatt emelkedett ekkorát. Számos külföldi autógyártó hagyott fel oroszországi gyártási tevékenységeivel és a forgalmazással is, miután a szankciók ellehetetlenítették az alkatrészek importálását, az értékesítés folytatása pedig hírnévcsorbulás veszélyével járt volna.

Ebben a helyzetben lendületet vett a használt autók importálása, elsődlegesen Japánból. A szigetország korlátozza a drága modellek Oroszországba exportálását, azonban a használt gépkocsik magánszemélyek általi kivitelére nem vonatkoznak szankciók.

Nem tűntek el a nyugati autók

Azt is érdemes megjegyezni, hogy az orosz piacon egyre nagyobb számban vannak jelen párhuzamos importtal, vagyis a gyártó engedélye nélkül behozott új járművek. Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a háború óta engedélyezett gyakorlatnak hála a hivatalosnál valójában sokkal többféle márka és gépkocsi-típus érhető el Oroszországban.

A párhuzamos import útján bevitt járművek számáról nem áll rendelkezésre megbízható adat, azonban kétségtelen, hogy a valós újautó-eladási számokat valamelyest már most is felfele módosítja.

Elemzők szerint 2023-ban mintegy 800 ezer új személyautó fog az utakra kerülni Oroszországban, szemben a tavalyi 687.370-nel. A piac azonban még így is mesze lesz a 2021-es 1,6 millió darabos volumentől.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink