Elemzések A kei car lehet a kulcs Európában is?

A kei car lehet a kulcs Európában is?

autopro.hu/Sz.P. | 2023.12.12 04:16

A kei car lehet a kulcs Európában is?

Fotó: Nissan

Luca de Meo, a Renault Csoport és egyben az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) vezetője merész javaslattal állt elő. De Meo azt kéri, hogy a japán kei car modellt alkalmazzák az európai városokban, azaz a kis elektromos autók abszolút elsőbbséget kapjanak a belvárosokban.

2023 első félévének regisztrációs statisztikái azt mutatják, hogy az európai vásárlók körében az SUV modellek a legnépszerűbbek. A hajtást tekintve a benzines autók viszik a prímet, de az elektromos autók is egyre kelendőbbek - az újonnan forgalomba helyezett autók 20 százaléka elektromos az EU területén.

Ennek ellenére az elektromos kis- és mikroautók még mindig hiánycikknek számítanak Európában. A távoli Japánban egészen másképp néznek ki a dolgok: a Bloomberg szerint a 3,4 méter „hosszú” Nissan Sakura nem csak az „Év autója”, hanem bestseller is lett Japában: 2022-ben egyetlen elektromos autóból sem adtak el többet, mint a 12 ezer eurós (4,5 millió forintos) villanyautóból.

Luca de Meo számára ez a tendencia követésre méltó. De Meo az ACEA nevében arra szólítja fel a politikusokat, hogy tegyék meg a megfelelő lépéseket ebbe az irányba. Japánban az úgynevezett kei autók feltételeit az állam szabályozza, és többek között csak 64 lóerő lehet a maximális teljesítményük. Hosszuk 3,4 méterre van korlátozva.

Az elektromos kisautókat előnyben kell részesíteni

Amikor az ACEA követeléseit ismertette az EU-val, de Meo kifejtette: „a kei-car egy tökéletes példa arra, hogy mit tehetünk”. Az elektromos kisautókat csökkentett forgalmi adóval, alacsonyabb útdíjakkal és parkolási kedvezményekkel kellene támogatni. Az ACEA főnöke emellett azt javasolja, hogy a városközpontokban zónákat kellene kialakítani amelyek vagy teljesen el lennének zárva a nagyobb járművek elől, vagy csak magas díjakkal lennének elérhetőek.

De Meo úgy véli, hogy ennek az intézkedésnek számos előnye lenne. Európa versenyképessége erősödne, mivel ezeket az autókat könnyen le lehetne itt gyártani. Ez biztosítaná a munkahelyeket. Ugyanakkor a közlekedés és ezáltal a környezet szempontjából is jelentős előnyökkel járna.

A politikusok segítsége kell

Luca de Meo ösztönzést kér a politikusoktól, korábban már többször felszólított az európai autóipar előtt álló kihívások „holisztikusan megközelítésére”. Európának a környezetbarát és intelligens járművek központjává kell válnia. Ehhez a politikusoknak - az EU Bizottságtól a helyi szintig - megfelelő ösztönző rendszereket kell kialakítaniuk a fogyasztók és a vállalatok számára. Ezzel szemben de Meo szkeptikus az autóiparra vonatkozó jelenlegi uniós szabályozással kapcsolatban – írja az Efahrer.

Érdekesnek találta ezt a cikket? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink