Elemzések A hazai autópiac lassulásáról számol be az MGE

A hazai autópiac lassulásáról számol be az MGE

autopro.hu | 2022.07.06 10:20

A hazai autópiac lassulásáról számol be az MGE

Fotó: Pixabay

2022 második negyedévében folytatódott az autópiac lassulása, amely várhatóan kitart egészen az év végig. Ennek okai az ukrajnai háború által felerősített, még mindig akut chiphiány, illetve más alkatrészek akadozó és késő szállításai, a gyártás drágulása, az elszálló európai energia- és üzemanyagárak, illetve Magyarországon a forint gyengülése okozta listaár-drágulás.

Az újautó-kereskedelemi szektornak soha nem látott kihívásokkal kell megküzdenie, egyes modellek egyáltalán nem, vagy csak korlátozott számban és felszereltségben érhetők el, a szállítási idők megnyúltak és legtöbb márkánál már árgarancia sem védi a vásárlót. Két nehéz év után az idén sem lélegezhet fel az autóipar, az idei autópiac első negyedévét a háború döntötte romba, miután leállt a kábelkorbácsok és más alkatrészek ukrajnai gyártása. A tavalyinál nagyjából 25-28 százalékkal kevesebb autó készül el idén Európában, főként az alkatrészhiány miatt. Szerencsére készülnek Ázsiában és Amerikában is autók, tehát globális hiány aligha lesz. Az kétségtelen, hogy az importőrök és a kereskedések mindent megtesznek, hogy kiszolgálják a vevőket, és tisztességgel helyt álltak az utóbbi időszakban. Nyúlik a gyártási idő, amelyhez a vásárlási szokásoknak is alkalmazkodniuk kell. Vissza kell térnünk a tudatos, megtervezett autóvásárláshoz.

A szállítási idők részben amiatt ugrottak meg, hogy megcsappantak a raktárkészletek. A járvány előtt is hat-tizenkét hónapot kellett várni olyan autókra, amelyek nem voltak készleten, ez nőtt meg márkától függően átlagosan hat hónappal. 2022 első félévében jelentősen visszaesett az új személygépjárművek forgalomba helyezése. 2021 azonos időszakában 7405 darabbal több új autó került az utakra, ami 11,4 százalékos visszaesést jelent ebben az évben. A háború, a chiphiány és a jelentős drágulás összességében hasonló hatást gyakorolt az új autók piacára, mint 2020-ban a járvány miatti lezárások, idén az első félévben 3,1 százalékkal került több autó az utakra, mint 2020-ban. Az értékesítésben a benzines autók vannak túlsúlyban, dízelautót továbbra is kevesebben vesznek. A teljesen elektromos és a konnektorból is tölthető plug-in hibrid autók volumene a piac teljes méretéhez képest még mindig alacsony, annak ellenére, hogy egyre-másra jelennek meg az újabb és újabb ilyen autók. Viszont az a tény, hogy állami támogatási program nélkül is egyre több villanyautót vesznek, egyértelműen pozitív jel akkor is, ha a tavalyi támogatásnak még mindig vannak áthúzódó hatásai. A hagyományos hibridek piaci növekedése jelentősebb, de volumenében így is alacsony.

A járműtípusok között újra az alsó-középkategóriás azaz kompakt járművek legnépszerűbbek, ezek teszik ki az eladások mintegy 25 százalékát, kedveltek a B kategóriás, azaz kis szabadidőautók (20,5 százalék) és a C kategóriás, azaz közepes szabadidőautók (17,9 százalék).

Teherautók, buszok, motorok

A nagyhaszonjárművek piacán 2022 első két negyedéve jelentős növekedést (27,2 százalék) hozott, meglátjuk, hogy a következő időszakban ez milyen trendet mutat és ezt követően tudunk részletesebb elemzésbe bocsátkozni. Mivel a szállítási feladatok a folyamatosan növekvő üzemanyagárak mellett stagnálnak, ez visszavetheti haszonjárművek értékesítését. Az autóbuszpiacra továbbra is a havi alacsony mennyiség mellett visszaesés a jellemző, az már most látszik, hogy az értékesítés az előrejelzés alatt marad. A személyszállítás további és gyors megújítása biztonsági és környezetvédelmi okból sürgető igény. Erre vonatkozóan kormányzati tervek vannak a tisztán elektromos hajtású akkumulátoros, illetve a hidrogén hajtású, üzemanyagcellás buszok elterjesztésére. A jelenleg futó állomány igen magas életkorú, 16 év feletti, amely aggasztó, különös tekintettel arra, hogy a jövőben a városokban a tömegközlekedés fokozottabb előtérbe kerülése várható.

A közúti nehéz pótkocsi értékesítés trendjében, ha sokkal lassabban is, de követi a nagyhaszonjármű piac alakulását. Az eddigi adataink alapján várható, hogy az előrejelzésnél több lesz az értékesítés az év végére.

A motorkerékpár-piac kulcsszava 2021-ben a növekedés volt, és ez a trend szerencsére 2022-ben is folytatódott (15 százalék emelkedés az első félévben). A növekvő közlekedési dugók indokolják a kétkerekű közlekedés gyorsabb fejlődését, így a motorkerékpár-értékesítés növekedését. Továbbra is szükségesnek látjuk a robogók azonosításának megoldását regisztrációval, vagy KGFB plakettel.

Öregszik a járműpark

Az első félévben 68.965 használt személyautót importáltak, ami ismét felette van az új személyautók forgalomba helyezésének és ugyanebben az időszakban 6196 kishaszonjármű jött az országba. A használtgépjármű-import környezetvédelmi szempontú szabályozása első lépéseként 2021 elején megjelent jogszabály egyelőre a vizsgáztatási rendszeren keresztül kontrollálja a környezetszennyező és idős használt autók behozatalát és forgalomba engedését. Ez azért is különösen fontos, mert továbbra is jelentős probléma az autópark elöregedése, 2021-ben már 15 éves az átlagos autó a magyar utakon.

2021 év végén tett előrejelzésében az MGE abból a feltételezésből indult ki, hogy a pandémia lecseng, a megelőző vakcina megjelenésével további gazdasági nehézséget nem okoz és az élet normalizálódik, valamint az alkatrészellátás is helyreáll 2022 folyamán. Nem volt előrelátható ugyanakkor az ukrajnai háború, amely csak tetézte az amúgy is akut chip- és alkatrészhiányt, illetve teljes káoszt okozott az ellátási láncokban. A megrendeléseket a márkaimportőrök csak jelentős csúszással tudják teljesíteni, a kínálat szűkült, a modellválaszték hiányos. Az energiaárak rohamos emelkedése, az üzemanyagokkal kapcsolatos bizonytalanság és a tartósan gyenge forint további lassulást feltételez a hazai autópiacon. Általában elmondható, hogy a gépjármű gyártás és piac, ideértve a javítási szolgáltatásokat is, az utóbbi évtizedek legnehezebb időszakát éli át, amely a vásárlók, ügyfelek felé hosszabb szállítási határidőt, esetenként változó felszereltséget és magasabb árat jelent. Az év további részében azonban számolnunk kell a rendelések ütemének érezhető lassulásával is.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink