Elemzések A drága e-autók lassítják az elektrifikációt

A drága e-autók lassítják az elektrifikációt

autopro.hu/V.T. | 2024.02.26 04:16

A drága e-autók lassítják az elektrifikációt

Fotó: Pexels

Az európai autógyártók a nagyméretű- és luxusautókra összpontosítanak, így nem kerül elég megfizethető árú elektromos autó a piacra, ami visszafogja az elektrifikáció folyamatát.

A Transport & Environment (T&E) környezetvédelmi szervezet elemzése szerint Európában, az olcsóbb B szegmensen belül csupán 17 százalék a kompakt elektromos autók aránya, míg a belső égésű motorral szereltek 37 százalékon állnak. A szervezet legújabb jelentése megállapítja, hogy 2018 és 2023 között csupán 40 új tisztán elektromos modellt mutattak be a kompakt szegmensekben (A és B), szemben a nagyméretű- és luxusmodellek 66 darabjával.

Európában az elektromosautó-eladások 28 százaléka a nagy autók szegmensében (D) történik, míg a belső égésű motorosok értéke itt csak 13 százalék, állítja a Dataforce 2023-as eladási adatain alapuló jelentés. Az európai gyártók figyelme aránytalan mértékben a magasabb áron árult nagyméretű autókra és SUV-kre irányul, emiatt pedig a kontinensen 39 százalékkal nőtt az elektromos autók átlagára 2015 óta, míg Kínában 53 százalékkal csökkent.

„Az európai gyártók visszafogják az elektromos járművek piaci terjedését azzal, hogy nem kínálnak megfizethető árú típusokat nagy számban. A nagy SUV-kre és prémium modellekre irányuló aránytalan figyelem miatt túl kevés a tömegeknek szánt autó és túl magasak az árak” – mondta a T&E járművek környezetszennyezésével foglalkozó vezetője, Anna Krajinska.

A GlobalData termelési adatai szerint idén a gyártók csupán 42 ezer járművet terveznek legyártani a 25 ezer euró alatti ársávban az európai piac számára. Azonban a megfizethető típusok hiányának ellenére is két és fél százalékkal nőtt Európán belül az elektromos autók piaci részesedése 2023-ban, így már 14,6 százalékon áll a mutató.

A céges autók fordíthatnának a helyzeten

A piaci részesedés akár már 22 százalék is lehetne, amihez az kéne, hogy a legtöbb újautó-eladásért felelős cégesautó-szektor legyen az elektrifikáció mozgatórugója. Ebben a szektorban viszont jelenleg csak 14 százalék az új elektromos autók aránya, míg a magánszektorban ez egy százalékkal több.

Az elektromos autók elterjedésére pozitív hatással lenne egy azoknak kedvező adózási rendszer, azonban a gyártók például Németországban is megvétózták a céges autók adórendszerének reformját, ami növelné a belső égésű motorral szerelt autókra vonatkozó járulékokat.

A vállalatok számára kötelezően előírt elektrifikációs célok szintén központi szerepet fognak játszani az európai villanyosításban. A T&E azt szeretné, ha az Európai Unió legkésőbb 2030-ra előírná a cégeknek, hogy teljesen elektromos flottával rendelkezzenek. Az EU Bizottság nyilvános konzultációt indított a céges autók zöldítéséről – írja a Green Car Congress.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink