Elemzések Nyerhetnek-e a magyar cégek a brit járműipar fejlődéséből?

Nyerhetnek-e a magyar cégek a brit járműipar fejlődéséből?

Gégény István | 2015.03.05 06:59

Nyerhetnek-e a magyar cégek a brit járműipar fejlődéséből?

Odalépnek a gázpedálra a szigetország vállalatai, ám ebből főleg a helyiek fognak profitálni. Utánajártunk, milyen esélyeket tartogatnak a brit-magyar járműipari kapcsolatok.

Egy több mint 100 angliai és wales-i járműipari vállalat megkérdezése alapján készült friss felmérés adhatja meg az alapot ahhoz, hogy konkrét számadatok mentén ismerjük meg a brit járműipar közeljövőt érintő törekvéseit. A válaszokból kiderül, hogy a cégek 70 százaléka visszavinné a következő két évben a más országokba kihelyezett termelésének egy részét Nagy-Britanniába, ennek nyomán 2017-ig akár 50 ezer új munkahely is létrejöhet az iparágban.

A szektor vállalatainak mintegy 74 százaléka tervezi, hogy új piacokat hódítana meg a közeljövőben, a célt elsősorban új termékekkel és aktívabb kutatás-fejlesztési tevékenységgel kívánják elérni. Utóbbi aktivitás két fókuszpontját az elektromos hajtás tökéletesítésében és a minél alacsonyabb károsanyag-kibocsátás elérésben jelölték meg a megkérdezettek.

Nagyra nőne a Mini hazájának járműipara

Jelenleg az Egyesült Királyság GDP-jének 4 százalékát teszi ki a járműipar teljesítménye, ám ez az arány hamarosan pozitív irányba változhat, miután 7 milliárd fontot (nagyjából 2900 milliárd forintot) terveznek befektetni a helyi vállalatok fejlesztési céllal.

Számos elemző egymástól függetlenül e folyamat előszeleként értelmezi, hogy 2015 januárjában némi visszaesést jeleztek az iparág mutatói. Egy százalékkal kevesebb autót gyártottak (127 ezer 385 darab) az év első hónapjában a tavalyi hasonló teljesítményhez (128 ezer 915 darab) képest, a járműexport is 6,2 százalékkal csökkent idén januárban, éves összehasonlításban (97 ezer 22 darab a tavalyi 103 ezer 534 darabhoz képest). A látszólagos szerény lejtmenet az imént ismertetett törekvések mentén nagyjából úgy értelmezhető, mint amikor egy repülőgép rágurul a kifutópályára, majd rövid időre megpihen, mielőtt felpörgetett hajtóművekkel elstartolna, megkezdve a szárnyalást. A KPMG autóipari vezető elemzője néven is nevezte a kapuk előtt sorakozó új modelleket: Jaguar XE, Land Rover Discovery Sport, a Mini különféle változatai és az új Honda CR-V hozhatja a sikerszámokat. John Leech 8 százalékos fellendülést prognosztizál 2015-re.

A cégek és elemzők egybehangzó bizakodását az is megalapozhatja, hogy az Egyesült Királyság 1,2 millió járművet exportált 2014-ben több mint 100 országba, ez a legnagyobb külkereskedelmi arányt jelenti a szigetország történetében. A brit üzemekben készült autók ázsiai kiszállításai megháromszorozódtak az elmúlt öt évben; immár – nem meglepő módon – Kína számít a legnagyobb külpiacnak.

Görög Krisztina

Hogyan érinti mindez a magyar járműipari beszállító kört – tehetjük fel a kérdést, jogosan. A válasz egyik része ott van a leírtakban, hiszen a brit anyacégek jelenleg részleges visszavonulót fújnak a más országokban való jelenlétet illetően. Ez viszont csupán az érem egyik oldala. Görög Krisztinától, az Egyesült Királyság budapesti nagykövetségének kereskedelem-fejlesztési tanácsadójától megtudtuk: azok a brit cégek, melyek hazánkba telepítettek gyártást, úgy látják, bevált a lépésük, megtalálták Magyarországon a számításukat. Aki tehát már itt van, vélhetően nem fogja elhagyni hazánkat, azonban a magyar piacon komoly kihívást jelent a németországi autógyártók és vezető beszállítók dominanciája. Az autóipar sajátossága, hogy nehéz bekerülni a beszállítói láncba helyi jelenlét nélkül. Emellett elmondható, hogy az iparág rendkívül exportorientált, így a jelenlévő brit cégek is nagyrészt exportra termelnek.

A budapesti Brit Nagykövetség munkatársai is figyelmet fordítanak az iparág fejlődésére, ezért múlt év végén életre hívták a British Automotive Board elnevezésű testületet, azzal a szándékkal, hogy a hazánkban már jelenlévő, részben vagy teljesen brit tulajdonú cégek számára rendszeres eszmecserét biztosítsanak. A találkozókra negyedévente kerül sor, a tagok a Brit Nagykövetség koordinálásával vitathatják meg az őket érintő problémákat, illetve oszthatják meg egymással tapasztalataikat. Tavaly novemberben a kormányzat járműipari stratégiája volt terítéken, míg idén január végén pénzügyi szakemberek voltak a meghívott előadók. A finanszírozási, hitelezési lehetőségek ugyanis kiemelt fontosságú témák a befektetni vagy bővíteni szándékozó cégek számára.

2014 áprilisában a közép-kelet európai régióban működő brit nagykövetségek UK Trade & Investment osztályai közös stratégiát fogalmaztak meg, amelynek egyik fontos témaköre a fejlett ipari technológiák (advanced manufacturing), ennek részeként pedig az autóipar. A kilenc országot érintő kezdeményezés célja a brit cégekkel való együttműködési lehetőségek felkutatása. A témafelelősök az elmúlt 11 hónapban számos járműipari kiállításon, találkozón vettek részt, 2015-ben ugyancsak nagy hangsúlyt fektetnek a személyes kapcsolatfelvételre a helyi és a régió iránt érdeklődő brit cégekkel. Tapasztalatuk szerint a szigetországi cégek részéről van érdeklődés a közép-kelet európai – köztük magyar – partnerekkel való együttműködést illetően, csak meg kell találni a közös pontokat.

Ehhez azonban – ezt már mi tesszük hozzá – nagyfokú nyitottság, kezdeményezőkészség szükségeltetik a hazai vállalatok részéről. A perspektíva adott, hiszen nem titkolják a brit vállalatok, hogy komoly tőkét kívánnak fejlesztésre, növekedésre fordítani az elkövetkező években. Noha a brit befektetések egy része hazai pályán valósul meg, mindenki labdába rúghat, aki vonzó feltételeket kínál leendő üzlettársai számára.

Kiemelt Partnereink