Elemzések 2002 vs. 2020: Hatvan százalékkal nőtt a kompakt autók ára

2002 vs. 2020: Hatvan százalékkal nőtt a kompakt autók ára

autopro.hu/Sz.N. | 2021.09.05 04:21

2002 vs. 2020: Hatvan százalékkal nőtt a kompakt autók ára

Fotó: Volkswagen Newsroom

Több biztonsági és asszisztensrendszer, technológia és komfort – számos ezek közül már a mai kisautók magától értetődő részei, mégis néhány évvel ezelőtt ez egyáltalán nem így nézett ki. Többségében csupán a luxuskategóriában voltak elérhetőek, hiszen ezek a kiegészítők költségesek. Ezt mutatja a kompakt autók árának alakulása az elmúlt években.

Az elmúlt évek során a gyártók egyértelműen felpörgették az árakat. A C-szegmens modelljeinek átlagos listaára 2002 és 2020 között 63 százalékkal emelkedett. 2002-ben a VW Golf, Ford Focus és a hasonló kategóriás modellek átlagosan 18.400 euróba (2002 szeptemberi árfolyamon számítva 4.487.392 forintba) kerültek, az előző évben ezek ára már közel 30 ezer eurót (2020 szeptemberi árfolyamon számolva 10.028.700 forintot) kóstált.

Az új hajtástechnológiák hatalmas szereppel bírnak az árak növekedésében: amennyiben kizárólag a belső égésű motorokkal szerelt modellek árváltozását tekintjük, akkor 56 százalékos a C-szegmens áremelkedése – derül ki a Jato Dynamics piackutató elemzéséből.

Az alternatív hajtások megdobják az árakat

Ez látszik a Golfnál is: a wolfsburgi kompakt modell 2020 óta tisztán elektromos és plug-in hibrid változatban is elérhető. Mindkét modell egyértelműen drágább, ennek ellenére jól teljesítenek a piacon. A népszerű modell átlagára 2002 és 2010 között 22 százalékkal emelkedett. 2010 és 2020 között pedig ehhez még egy 37 százalékos növekedést társult.

A B-szegmens árváltozása valamivel kedvezőbben alakult az elmúlt években. Az olyan kisautók, mint a Volkswagen Polo, Ford Fiesta vagy Opel Corsa átlagos listaára 2002 és 2020 között 59 százalékkal emelkedett. Míg 2002-ben egy ilyen autó 13 ezer euróba (2002 szeptemberi árfolyamon számítva 3.170.440 forintba) került, addig 2020-ra már közel 21 ezer eurót (2020 szeptemberi árfolyamon számolva 7.020.090 forintot) kellett fizetni értünk.

A VW Polónál hasonlóképp alakult a helyzet: 2002 és 2010 között a Németországban közkedvelt modell átlagára 18 százalékkal emelkedett. Majd a következő évtizedben felpörögtek a gyártónál, 2010 és 2020 között az árak további 35 százalékkal nőttek.

A lízing felkavarta a piacot

Az érdekesség ebben, hogy mindig elérhetőek voltak olcsóbb változatok is, de a vásárlók jellemzően inkább a drágább modelleket választották, ami különösen igaz 2020-ra. Ennek egyik magyarázata a Jato Dynamics szerint az lehet, hogy időközben rendkívül elterjedt az autólízing a magánszemélyeknél is. A kissé magasabb havi lízingdíj ugyanis kevésbé elrettentő tényező, mint a teljes ár különbsége – számolt be az Automobilwoche.

Kiemelt Partnereink