Autopro Blog Sehol nem fogadják úgy az akkugyárakat, mint itthon

Sehol nem fogadják úgy az akkugyárakat, mint itthon

Pörge Béla | 2023.08.05 16:17

Sehol nem fogadják úgy az akkugyárakat, mint itthon

Fotó: MTI

Bár a jövőt senki nem látja előre, a járműeladások tendenciáira nézve nem tűnik merész jóslatnak azt állítani, hogy az elektromos autók hamarosan átveszik az uralmat az utakon. Ez részben persze politikai döntések nyomán alakul így, ám attól még a folyamat már visszafordíthatatlan. Az elektromos autók terjedésével pedig akkumulátorgyárakra is szükség lesz, egyre többre.

Hirdetés

Magyarország az elmúlt évek során az akkumulátorgyártás egyik fellegvárává vált. Már most, e sorok írása közben is üzemel több akkumulátorgyár az országban, nem beszélve az egyéb akkuipari üzemekről, amikben különböző alkatrészeket gyártanak az elektromos autók vontató akkumulátoraihoz. Ha minden bejelentett beruházás megvalósul időben, akkor Magyarország 2027-re a világ negyedik legnagyobb akkugyártási kapacitásával fog rendelkezni, de Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerint akár a második hely is elérhető Kína mögött.

Természetes, hogy ennyi gyár megépítése aggodalmat vált ki, pedig a nyugati országokban kifejezetten cél minél több akkugyár építése. Az elektromos járművek terjedése miatt óriási piaca lesz az akkumulátoroknak, és ezt a piacot jelenleg szinte letarolja Kína. Sem az EU-nak, sem az Egyesült Államoknak nem érdeke, hogy autóik működése Kínától legyen függésben – igaz ez még akkor is, ha egyébként a nyugaton épülő akkugyárakat is zömmel ázsiai cégek építik.

Máshol ez nem politika

Olyan vélhetően a világon sehol sincs, hogy a helyi lakosok egy része ne aggódjon, ha egy hatalmas gyár épül a lakhelyén. Az autopro.hu is beszámolt például egy kisebb német tiltakozásról a BMW leendő gyára ellen, de a brit médiának is nyilatkoztak aggódó helyiek a Tata akkumulátorgyára kapcsán. A helyi aggodalmakat nem szabad elbagatellizálni, több nemzetközi kutatás is rámutatott, hogy a beruházók részéről a lehető legjobb a nyílt kommunikáció, amivel talán eloszlathatják az aggodalmakat.

Olyanra viszont eddig még csak Magyarországon volt példa, hogy az akkumulátorgyárak építése a napi politikai viták középpontjába kerüljön és pártpolitikai kérdéssé váljon. A politika legfeljebb zöld pártok révén szól bele az akkuipari beruházásokba, esetleg helyi szervezetek szólalnak fel ellene, a magyarhoz hasonlót egyszerűen nem látni sehol.

A beruházók sem értik a hisztériát

Konkrétumok említése nélkül több olyan esetet is ide tudunk citálni, amikor egy hazánkban aktív multinacionális vállalat külföldi vezetője fejezte ki értetlenségét az itteni helyzettel kapcsolatban. Az egyik ázsiai akkugyártó hazai vezetője például ezért nem kívánt eddig megjelenni a magyar nyilvánosságban, de olyanra is volt példa, hogy egy akkumulátoripari beruházással kapcsolatban az érintett cég nem szerette volna, ha a címben megjelenik az „akkuipar” kifejezés, mert az rossz fényt vethet az adott vállalatra.

Ezzel szemben érdemes még egyszer egy pillantást vetni a legfrissebb nyugat-európai akkumulátorgyár-építésről szóló beruházás visszhangjára. A brit járműipari szövetség, az SMMT vezetője így fogalmazott:

„A beruházás egy kritikus pillanatban jön, amikor a globális ipar ütemesen átáll a villamosításra. Az akkumulátorok gyártása az Egyesült Királyságban elengedhetetlen, ha hosszú távon a szélesebb körű járműgyártást szeretnénk ide hozni.”

Érdekes elképzelni, hogy Magyarországon akár pro, akár kontra nyilatkozna-e valaki hasonlóan politikamentesen az akkumulátorgyárakról.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink