Autopro Blog Lesz szeme a jövő autójának?

Lesz szeme a jövő autójának?

ContiBlogger | 2018.03.27 14:04

Lesz szeme a jövő autójának?

Annyit előre elárulhatunk, hogy bizonyos értelemben igen, méghozzá több is! A jelenleg rohamosan fejlődő asszisztált vezetési funkciók biztosításához is már több kamera és tucatnyi szenzor látja, érzékeli a jármű környezetét. Az önvezetés megvalósításához ezen érzékelő rendszerek száma és teljesítménye, illetve az ezek által gyűjtött adatok valós idejű feldolgozására alkalmas számítógépek tovább kell, hogy fejlődjenek a mai technológiai szinthez képest.

Napjainkban már egyre inkább köztudott tény, hogy az autó és az azzal való közlekedés pár éven belül gyökeresen meg fog változni. A Continental mérnökei azon is dolgoznak, hogy a járművekben az önvezető funkciónak köszönhetően az emberi aktivitás kiiktatható legyen a vezetésből, így egy csomó hasznos időt nyerve, amíg elér A pontból B-be. Természetesen mindezt az elsődleges küldetés, a nagyobb biztonság megteremtése, az emberi élet védelme mellett.

De térjünk vissza a kiindulóponthoz, a jövő autójának „szeméhez”, mert e nélkül nincs is miről beszélni. Az Egyesült Államokban, pontosabban a kaliforniai Carpinteriában fejlesztik azokat a rendkívül érzékeny szenzorokat, amelyek nemhogy pótolni fogják a vezető látását, hanem a tervek szerint annál sokkal élesebb is lesz az általuk alkotott kép. A forradalminak számító 3D Flash Lidar már a piaci bevezetése előtt sikerrel mutatkozott be a világ nagy szakkiállításain, és a tervek szerint a berendezést pár éven belül már autókba fogják szerelni.

A Lidar (light detection and ranging) a hagyományos radar elve szerint működik, azzal a nagy különbséggel, hogy az eddig használt rádióhullámok helyett lézerrel térképezi fel a környező világot. Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy valós időben képes részletes képet alkotni a jármű teljes környezetéről, vagyis az útról, a járókelőkről, a többi járműről, és a közelben lévő más tárgyakról. Nem nehéz elképzelni, hogy ez, a lézer segítségével összeálló számítógépes kép sokkal pontosabb és részletesebb, mint amit az emberi szem és agy valaha képes alkotni.

CUbE

A 3D Flash Lidart hamarosan a Continental vezető nélküli mobilitási rendszerekhez kínált technológiáinak CUbE nevű fejlesztési platformján fogják tesztelni. A kísérletek jelenleg ott tartanak, hogy a berendezés radarral és sorba kapcsolt kamerákkal érzékeli a környezetet, de hamarosan eljutnak arra a szintre a fejlesztők, hogy lézer alapú szenzorokkal egészíthetik ki a technológiát.

A nagyfelbontású 3D Flash Lidar egyik legnagyobb előnye, hogy valós időben kombinálja a képfelismerést a környezetérzékeléssel. Így az eddigieknél sokkal átfogóbb, és részletesebb képet lehet alkotni a jármű teljes környezetéről, függetlenül attól, hogy nappal van vagy éjszaka. A Continental fejlesztésének köszönhetően 2020-tól, vagyis a mindent érzékelő 3D Flash Lidar bevezetésétől talán értelmét veszti az a ma még megszívlelendő jó tanács, hogy mindig a látási viszonyoknak megfelelően vezessünk.

Kiemelt Partnereink