Beszállítók Új partnerrel bővítené tevékenységét a Jankovits Engineering

Új partnerrel bővítené tevékenységét a Jankovits Engineering

Pörge Béla | 2023.06.26 16:21

Új partnerrel bővítené tevékenységét a Jankovits Engineering

Szakmai nap a Jankovits Engineeringnél - a kép baloldalán Jankovits Richárd, a vállalat társügyvezetője. | Fotó: Jankovits Engineering

Mitől válik valaki megbízható, jó munkaadóvá a dolgozók szemében? Mi a Jankovits Engineering sikerének titka? Jankovits Richárd, a vállalat társügyvezetője adott interjút az autopro.hu-nak.

- Legutóbb az előző év végén beszélgettünk, akkor még nem lehetett tudni pontosan, milyen évet zárt a Jankovits Engineering. Hogyan sikerült a cég számára 2022?

- Először 2021-ről ejtenék néhány szót. Az egy nagyon jól sikerült év volt, a járvánnyal sújtott 2020-as esztendő után közel 30 százalékos növekedést értünk el. 2022 egy kicsit felemásan alakult: az árbevételünk tovább emelkedett újabb 25-30 százalékkal, ugyanakkor üzemi eredményünk némileg visszaesett az előző évhez képest.

Az eredmény csökkenésének több oka van. Számos hosszúlejáratú projektünket érintette negatívan az infláció, valamint az alkatrészhiány is megdrágította a tevékenységünket, egyes esetekben 9-12 hónapra nőtt az átfutási idő, valamint - akár aláírt szerződés esetén is - nőttek a beszerzési árak és a szállítási határidők is.

- Milyen tervekkel vágtak neki az idei évnek? Eddig ezek mennyire valósultak meg?

- A cég jövedelemtermelő-képességnek visszaállítása a célunk olyan munkák elnyerésével, amik leginkább a profilunkba illenek. Emellett a nagyon elnyúló projekteket szeretnénk lerövidíteni, vagy jobban kezelni az ezzel járó kockázatokat. Ezzel a célunkkal nem állunk rosszul, jelentősebb forgalmat hoztunk át múlt évből is – így az árbevétel tekintetében a célunk várhatóan teljesülni fog.

Több éve célunk egy új ERP-rendszer bevezetése, mely megfelelően kezeli a projektmenedzsmentet. Most is születnek lépések ennek a célnak a megvalósítására, a közeljövőben - alapos előkészítés után - ezt meg fogjuk valósítani.

Az iparban ugyanakkor látni most egy befékeződést, vagy inkább kivárást, aminek vannak negatívumai. Bőven vannak feladataink még erre az évre vonatkozóan, de úgy gondolom, a tavalyi eredménycsökkenés nem fog megismétlődni.

Egy másik nagyobb célunk a cég HR vonalon való fejlesztése. Közel kilencvenen vagyunk, sokféle szakma dolgozik együtt az egyedi gépgyártásban. Egy-egy sikeres projekthez akár 30-40 ember közös munkája is szükséges, így nyilvánvalóan kiemelten fontos a közös munka és az információáramlás segítése. Ezért indítottunk egy belső HR-programot, amibe többek között tréningek tartoznak.

- Ekkora vállalatként nyilván a Jankovits Engineering is több beszállítóval rendelkezik,. Körülbelül hány beszállítójuk van? Hogyan alakult a számuk a közelmúltban?

- Több száz beszállítónk és kooperációs partnerünk van, alapvetően nem változik a számuk, bár természetesen vannak közöttük kiemeltebb vállalatok. Kiemelt partnereink elsősorban nyugat-európai és amerikai hidraulika alkatrész -gyártók, akiknek a termékeinek márkaképviseletét is ellátjuk, valamint beépítjük azokat a saját gépeinkbe. Nagy raktárkészletről, gyorsan el tudjuk látniartnereinket magas minőségű termékekkel.

Elismerések szempontjából jól kezdődött az év. Március végén tartotta beszállító partnerünk - a német szabványos és egyedi munkahengereket gyártó AHP Merkle cég - nemzetközi partnertalálkozóját, összekötve a cég 50 éves jubileumának megünneplésével. A kétnapos rendezvény alkalmával munkatársaink nemcsak előadásokat hallhattak a műszaki fejlesztésekről, árstratégiákról, marketingről, hanem a cégünk egy rangos nemzetközi elismerést is elnyert. Az AHP a nemzetközi partnereit négy kategóriában díjazta, melynek kapcsán büszkén vehettük át a „Highest sales increase 2021 to 2022” (a Legnagyobb értékesítési növekedést elért cég 2021-ről 2022-re) díjat, mely rangos elismerés a cég kereskedelmi csapata számára.

A Jankovits Engineering AHP Merkle által díjazott kereskedelmi csapata.

A Jankovits Engineering AHP Merkle által díjazott kereskedelmi csapata. | Fotó: Jankovits Engineering

Egy vonatkozásban bővült is a kép: lett egy új szűréstechnikai partnerünk, a németországi Hengst. Ezt komoly lépésként éljük meg, fontos megemlíteni, hogy a Bosch Rexroth hidraulika szűréstermék-ágazatát ez a német vállalat vette meg. Így kerültünk kapcsolatba a vállalattal, emiatt kerestük meg őket – a kapcsolatfelvételtől a szerződéskötésig közel egy év telt el, a folyamat sikerrel zárult.

Tulajdonképpen 2023 márciusától mi látjuk el a Hengst cég képviseletét teljes körű kompetenciapartnerként. Így most már a hidraulikus szűrők és szűrőelemek teljes termékpalettáját kínáljuk partnereinek 30 éves tapasztalattal a szűréstechnikában. Mérnök - értékesítő munkatársaink nemcsak termékeket értékesítenek, hanem segítenek a megfelelő típus kiválasztásában, egyes meglévő megoldások kiváltásában, cseréjében, de tanácsot tudnak adni a diagnosztika, a szervizelés és javítás területén is.

Ehhez a kapcsolathoz kereskedelmi fronton is nagy reményeket fűzünk, a Hengst kimondottan magas szintet képvisel a termékeivel, amiket a saját gépeinkbe is beépítünk. Emellett a Hengst a hidraulikaszűrőkön túl sokféle szűrővel foglalkozik, ami lehetőséget jelent számunkra arra, hogy más ipari területekre is kiterjesszük kereskedelmi tevékenységünket. Most gőzerővel folyik a kapcsolat promotálása a magyar piacon, szeretnénk, ha minél hamarabb és minél szélesebb körben tudnánk terjeszteni ezeket a termékeket.

- A közel száz fő körüli létszám kapcsán említette tavaly, hogy innen már inkább minőségi, nem pedig mennyiségi bővülés várható. Milyen lépéseket tett azóta ebbe az irányba a cég?

- Az oktatást emelném ki elsősorban. Speciális tevékenységekkel – egyedi gépgyártás, hidraulika, szerviz, gépdiagnosztika, automatizálás, – foglalkozunk, ez speciális tudást igényel. Házon belül egy nagyon komoly, sok területre kiterjedő oktatási programot indítottunk el.

A hard skillek mellett a soft skilleket sem hagyjuk ki, említettem, hogy HR-programot indítottunk, ugyanis kiemelten fontosnak tartjuk az úgynevezett soft skillek fejlesztését az egyedi gépgyártásban dolgozó kollégák esetében. Az angol nyelv oktatását továbbra is saját erőből, kiemelten kezeljük azon kollégák részére, akiknek a munkájához ez szükséges.

- A vállalat idén harmadik alkalommal kapta meg a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) „Megbízható Munkaadó” minősítését. Mivel érdemelte ki a díjat a cég? Milyen előnyökkel jár egy ilyen minősítés?

- A díjjal olyan vállalatokat jutalmaznak, amelyek példaértékű és megbízható módon gondoskodnak munkatársaik munka- es életkörülményeiről. A kitüntető cím odaítélése pályázati úton történik, melynek során a résztvevő cégeknek egy részletes kritériumrendszer alapján kell ismertetniük a vállalat gyakorlati megoldásait és irányelveit, mint például a javadalmazás, a szociális-jóléti juttatások, az egészség és munkakörülmények, a képzés és továbbképzés, a fejlődési és karrierlehetőségek. Az elismerés újabb két évre szól növelve a cég vonzerejét a potenciális munkavállalók felé.

A pályázatunkban elsősorban azt emeltük ki, hogy hosszú távra tervezünk az arra érdemes kollégákkal, számos irányba biztosítunk fejlődési lehetőségek. Olyan cég vagyunk, ahol nagyon sokat lehet tanulni - emellett számos kollégát segítettünk továbbtanulási, diplomaszerzési céljai elérésében - fejlődni és olyan kiszámítható környezetet, valamint dolgozói juttatást biztosítunk a kollégáknak, ami szintén lényeges volt a díj elnyerésében.

A „Megbízható Munkaadó” díj egy munkáltatói brand, az elismerést az emaileinkben és a honlapunkon is feltüntetjük. Emellett a partnereink felé is egy jó visszajelzés, hogy ilyen nívós díjat nyertünk el és stabil dolgozói létszámmal rendelkezünk, ami a termékeink minőségére is garancia.

- A munkavállalók felől nézve miért jó, megbízható munkaadó a Jankovits Engineering?

- Ahogy említettem, a kiszámítható környezet, a hosszú távra való tervezés és a tanulás lehetősége a legfontosabb tényezők. Úgy gondolom, a juttatások terén is versenyképesek vagyunk – bár a bérekkel való elégedettség kifejezetten szubjektív terület -, valamint a magánegészségügyi szolgáltatások terén is jelentős csomagot tudunk biztosítani a kollégáknak. Emellett a beteg- és balesetbiztosítási csomagunk is széles körű, a munkába jutás közben történő balesetekre is kiterjed.

- Az idei évben is rendezett szakmai napot a vállalat, mely a leírása szerint „szakmai orientáltságú, de ezzel együtt kötetlen és élmény-alapú program”. Kiknek szól egy ilyen rendezvény? Mennyire volt sikeres az idei alkalom?

- Jól bevált eseményről van szó, általában évente egy-két alkalommal szoktunk rendezni szakmai napot egy-egy nagyobb, sikeres projektet követően. Fontosnak tartjuk ezeket az alkalmakat, mert sokkal többet ad egy ilyen esemény, mintha csak prezentációval mutatnánk be a projekteket.

A korábbi visszacsatolások alapján élőben látni az infrastruktúránkat, vagy az elkészült gépet, sokkal inkább nyomot hagy a leendő partnerünkben vagy a már meglévő ügyfeleinkben, hatásosak ezek az alkalmak. Figyelünk rá, hogy ne túl hosszú rendezvényt tartsunk, általában délelőtt tízkor kezdünk, prezentációkkal és bemutatósétával folytatjuk az eseményt, majd ebéddel zárjuk le.

A Megbízható Munkaadó díj átvétele a Német Magyar Kamara DUIHK ünnepi eseményén.

A Megbízható Munkaadó díj átvétele a Német Magyar Kamara DUIHK ünnepi eseményén. | Fotó: Jankovits Engineering

Jól szemlélteti a következő példa, hogy miért érdemes ilyen napokat tartani: egy nemzetközi vállalat magyar vezetője, aki sok ország tevékenységére rálát, azt mondta, hogy a Jankovits Engineering infrastruktúráját összehasonlítva egy német egyedi gépgyártóval, nem lát lényegi különbséget.

A szakmai nap áprilisi időzítése tudatos volt, hogy még éppen bemutathassuk partnereinknek azokat az elkészült gépeinket, amelyek hamarosan kiszállításra kerülnek tőlünk.

- Már korábbi interjúk során is szó esett a vállalat külföldi projektjeiről. Milyen arányban adnak el gépeket nemzetközi piacokra? Mi volt a legutóbbi nagyobb külföldi projektjük?

- Évente mintegy kettő és tíz százalék között mozog az exportunk. Van egy visszatérő géptípusunk, ami meg tudja dobni az export mértékét: ez egy tesztprés, amit egy alumíniumprofilokat gyártó partnerünknek szállítunk, aki ezzel a préssel teszteli azokat a termékeit, amik aztán bekerülnek a Tesla gépjárművekbe. Ilyet 2021-ben szállítottunk az Egyesült Államokba, idén pedig Kínába fogunk, erről nemrégiben írtuk alá a szerződést. Összesen már tíznél több ilyen tesztprést adtunk el a partnerünknek.

A világ számos országába szállítottunk már gépeket, a fentieken túl például Mexikóba, Japánba, vagy éppen Franciaországba és Németországba is. A külföldi megrendelők megtalálása komoly kihívás, a megtartás már nem annyira. Nekünk eddig két multinacionális partnerünk segítségével sikerült eljutni távolabbi országokba a hidraulika terén, de természetesen szeretnénk ezt a tevékenységet céltudatosabbá tenni, ezért dolgozik nálunk közel két éve egy üzletfejlesztési kolléga, akinek a külföldi terjeszkedés is a feladatai közé tartozik. Ezt főleg a hidraulikus berendezéseinkkel szeretnénk elérni.

A külföldi partnerek megtalálásában türelmesnek és kitartónak kell lenni, de szisztematikus és kitartó munkával folyamatosan eredményeket lehet elérni.

- Hogyan jelenik meg a fenntarthatóság az olajokkal dolgozó hidraulikában?

- Egy személyes történet segítségével mutatnék rá, mit jelent a fenntarthatóság az én értelmezésemben. A gyermekeim néhány hete a szüleim garázsában találtak egy körülbelül 40 éves hi-fi berendezést, ami mintegy húsz éve csak rostokolt. A gyerekeim gond nélkül be tudták üzemelni, mintha nem állt volna egy garázsban húsz éve. Mi a Jankovits Engineeringnél mindig arra törekszünk, hogy olyan berendezéseket készítsünk, amik hosszú távon szolgálják a tulajdonosaikat. Van olyan termékünk, ami több mint húsz éve működik egy partnerünknél. Azt gondolom, ha valaki tartós és jó minőségű terméket gyárt, azzal a lehető legtöbbet teszi a fenntarthatóságért.

S ha már olaj: harminc éve foglalkozunk tömítéstechnikával, szakértőink vannak ezen a területen - többek között azért, hogy minél kevesebb olaj szivárogjon el és szennyezze a környezetet.

Idén harmadik alkalommal vettünk részt a Széchenyi István Egyetem hallgatói innovációs projektjében (HIP). A kiadott feladatunk is a fenntarthatósághoz és az energiahatékonysághoz kapcsolódott. Arra kértük a hallgatókat térképezzék fel cégünk jelenlegi energetikai tevékenységeit és dolgozzanak ki módosítási javaslatokat az energia hatékonyabb, környezetbarát felhasználására. Keressék meg az energiafelhasználás csökkentésének lehetőségeit, alkossanak startégiát a munkatársak szemléletformálására, hogyan lehet figyelmüket felhívni, érdekelté tenni őket a hatékonyabb felhasználásban. Javaslataikat jelenítsék meg a cég online felületein és bemutatkozó anyagaiban összekapcsolva a „Jankovits márkanevet” a fenntarthatósággal, energiatudatossággal a „zöld vállalat” fogalmával. Nagy örömünkre a csapat lelkesen dolgozott, alapos munkát végzett és olyan javaslatokat kaptunk, amiket biztosan meg fogunk valósítani cégünknél és bemutatjuk őket online felületeinken.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink