Beszállítók Széles termékportfóliója segíti a Biesterfeldet a válságban

Széles termékportfóliója segíti a Biesterfeldet a válságban

Pörge Béla | 2022.12.28 08:18

Széles termékportfóliója segíti a Biesterfeldet a válságban

Fotó: Biesterfeld Interowa

Lengyel Zoltán, a Biesterfeld Interowa magyarországi értékesítési menedzsere értékelte a vállalat idei évét az autopro.hu-nak adott interjúban, valamint beszélt a műanyagipar kihívásairól és a zöld átállásról is.

- A Biesterfeld számára a műanyag-, gumi- és vegyszeripar területei közül melyik a legerősebb láb globálisan, illetve Magyarországon?

- A legerősebb a műanyag üzletág, vagyis a Biesterfeld Plastic. Ezt követi a Biesterfeld Special Chemicals, tehát a vegyipari terület, a legkisebb és egyben legfiatalabb üzletágunk a gumis. Ez a felállás igaz Magyarországon és globális szinten is.

- Hogyan érinti a vállalatot az energiaválság? Mekkora a kihívás ezekben az iparágakban?

- Minden szempontból érint minket a válság, a műanyagipar egy jó indikátora a gazdaság egészének. A kérdésre adott választ három részre tudom bontani: a Biesterfeld Interowa, mint disztribúciós cég is érintett az energiaválságban a raktározási költségek és az irodai rezsi terén – utóbbi esetében közel 70 százalékos drágulással szembesültünk.

A logisztikai és szállítási költségek a koronavírus-járvány idején tapasztalt óriási emelkedéshez képest valamelyest csökkentek, ugyanakkor lokálisan Európában nem sokat javult a helyzet.

A harmadik szempont a partnercégeinkre vonatkozik, akiknek komoly kihívást okoz az energiaárak emelkedése. Ők már 2021-ben kongatták a vészharangot, de az idei emelkedések még drasztikusabbak: az energiaköltségek legalább háromszorosára nőttek, de nem ritka hétszeres, sőt, az akár tízszeres drágulás sem. Ez természetesen a kisebb és közepes vállalkozásokat érinti inkább, a nagyvállalatok jobban tudják teríteni a költségeket. A helyzetet nehezíti, hogy az OEM-ek sokszor még mindig azt a szemléletet alkalmazzák, hogy a beszállítók költségei nem emelkedhetnek.

- Az autóipar átalakulása és a technológiai változások gyorsasága mennyire jelent kihívást a vállalat számára?

- Alapvetően azért használunk műanyagalkatrészeket a termékekben, mert ez a legolcsóbb mód az adott alkatrész esetében. Természetesen az autóiparban a tömegcsökkentés is fontos tényező, a másik oldalról pedig azt látjuk, hogy az elektromos átállás nem fogja jelentősen csökkenteni a műanyagfelhasználást. A hajtásban ugyan kevesebb alkatrészre lesz szükség, viszont a korábban alábecsült termálmenedzsment sokkal fontosabb szerepet fog játszani az elektromos autók életében. Nagyobb szükség lesz a lángálló anyagokra is. Tapasztalataink szerint az ipar kezd átalakulni, egyre több megrendelést kapunk elektromos vagy hibrid és plug-in hibrid autókkal kapcsolatban.

Ami a kihívást illeti: jó ideje dolgozom ebben a szektorban, és eddig minden év hozott egy új kihívást. A mi termékportfóliónk nagyon széles, ezért tudunk alkalmazkodni a megváltozott igényekhez. Másrészt azt is látom, hogy a mi beszállítóink – vegyipari konszernek – intenzív kutatásokat végeznek, követik az eseményeket és gyorsan reagálnak a megváltozott műszaki és gazdasági elvárásokra.

- A vállalatok folyamatosan keresik a fenntarthatóbb, zöldebb megoldásokat. Ez miként mutatkozik meg a műanyag- és gumiiparban?

- Már a kilencvenes évek elején, főiskolás koromban foglalkoztunk a PET-palackok válogatásával, újrahasznosításával, tehát a zöld gondolat egyáltalán nem újdonság ezen a területen. Úgy vélem, a környezetvédelmi átállás legnagyobb akadálya maga az ember, és magának a problémának is a fő kiváltóoka az ember. Addig, amíg közgazdasági szempontok mentén nem éri meg egy zöld folyamat működtetése, addig azt nem lesz valódi paradigmaváltás.

Ez szépen lassan, lépésről lépésre változik egyrészt a gazdasági környezet megváltoztatásával, másrészt a folyamatok optimalizálásával. Most már látható, hogy határozott lépéssel elindult a zöld átállás, de nagyon fontos a józan észt szem előtt tartva végezni ezt a feladatot.

Lengyel Zoltán, a Biesterfeld Interowa magyarországi értékesítési menedzsere

Lengyel Zoltán, a Biesterfeld Interowa magyarországi értékesítési menedzsere | Fotó: Biesterfeld Interowa

Fontos azt is megjegyezni, hogy az autóipar sokáig elzárkózott az újrahasznosított anyagok használatától, elsősorban biztonsági okokból. Ez mára megváltozott, tavaly billent át a mérleg, mi is kaptunk vevői oldalról olyan visszajelzéseket, hogy az autóipar harminc százalékban újra feldolgozott anyagokat szeretne látni a beszállítói termékeiben. Ennek megfelelően a polimereket gyártó cégek is nagy hangsúlyt fektetnek az újrahasznosításra.

Elég csak azt alapul venni, hogy Düsseldorfban az idei K vásár egyik legfontosabb hívószava a zöldgondolat volt. Minden disztribútor, gyártó, kereskedő, aki a vásáron jelen volt, azt mutatta be, hogy milyen zöld történettel tud előállni.

- Milyen évet tud maga mögött a Biesterfeld Interowa?

- Az értékesítési volumenünk a tavalyi évhez képest közel 20 százalékkal csökkent, e mögött két tényező áll: az alapanyaghiány és az energiaválság. Ezek következtében egyre több vevő törli, vagy átütemezi a megrendelését.

Az árak drasztikus emelkedése azonban az árbevételünkön is látszik, visszafogott egyszámjegyű százalékos növekedést tapasztaltunk az évben 2021-hez képest. Ugyanakkor úgy érzem, ennek meglesz a böjtje jövőre. Szeretném kiemelni, hogy a 2021-es év nem volt normális, ahogy 2020 és 2019 sem. Emiatt a bázis, amihez viszonyítunk, egy kicsit önbecsapás – tavaly egy komoly visszapattanást tapasztaltunk a járvánnyal sújtott 2020-hoz képest.

- Terveznek beruházásokat a közeljövőben?

- Aki bármi konkrétat tud mondani 2023-ról, az látnok. Terveink ettől még vannak, viszont egy szerényebb évet várunk, a kérdés csak az, mennyire lesz szerény ez az év. Ez nem magyar sajátosság, a partnereinknél is ritka, ha valaki két-három hónapnál hosszabb időre tervez.

- Hogyan jelenik meg a digitalizáció és az Ipar 4.0 a vállalat életében?

- A járvány előtt inkább egy trend volt az automatizálás az autóiparban, ma már kényszer, mert nincs elég munkaerő. A mi cégünk esetében ez a tevékenység az SAP folyamatos fejlesztésében érhető tetten, illetve a sales folyamatok tekintetében a vevői igények szoftveres mérésében, kielégítésében valósul meg.

Az is látszik, hogy az optimális és hatékonyabb működés szempontjából előnyösebb, ha a gépek hálózatba kötve működnek, a menedzser vagy a termelésért felelős kolléga bármikor bármilyen adatot lekérdezhet, monitorozhatja a folyamatokat.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink