Beszállítók Rohde & Schwarz: a biztonság éllovasai minden értelemben

Rohde & Schwarz: a biztonság éllovasai minden értelemben

Kuthi Áron | 2019.10.11 17:00

Rohde & Schwarz: a biztonság éllovasai minden értelemben

Az 1933-ban Németországban alapított Rohde & Schwarz ma a rádiótávközlés és a méréstechnika területén nemzetközileg elismert vállalatként ismert. A ma is teljesen családi tulajdonban lévő csoport közel tizenkétezer alkalmazottjával, leányvállalataival és képviseleteivel a világ több mint 70 országában elért éves üzleti forgalma meghaladja a 2 milliárd eurót. A vállalat a méréstechnika, a műsorszórás, a védett rádiókommunikáció, a kiberbiztonság és rádiós helymeghatározás területén a világ műszaki élvonalába tartozik. Budapesti képviselete 1990 óta működik. Nagy Balázs, a Rohde & Schwarz autóipari szegmensért felelős értékesítő mérnöke úgy véli, a hálózatba kapcsolt mobilitás minden eddiginél fokozottabban előtérbe helyezi a kiberbiztonság, a hiba nélküli működés fontosságát egészen a mikrochipektől kezdve a legnagyobb rendszerekig.

Hirdetés

– A Rohde & Schwarz tevékenységi köre rendkívül széles, megrendelőik pedig a védelmi iparágtól kezdve a telekommunikációs ágazatig megtalálhatóak. Mivel foglalkozik a Rohde & Schwarz budapesti képviselete?
Nemcsak vállalatunk, hanem a teljes autóipari ágazat is azt érzékeli, hogy a járművekbe épülő, ott működő rádiófrekvenciás és egyéb kommunikációs berendezések robbanásszerűen terjednek, az ezekhez kapcsolódó fejlesztésekhez hasonlóan. A szoftverek egyre felhasználóbarátabb módon illeszkednek a felhasználó igényeihez, azaz "kézre esnek", a vezetéstámogató rendszerek pedig szinte észrevétlenül beleépülnek a vezetési élménybe. Amíg a hetvenes években az autókban az egyetlen komolyabb elektronikus eszköz a rádiókészülék volt, és a nyolcvanas években ehhez az átlag autókban szinte csak a távirányítós központi zár társult, addig ma már rengeteg telekommunikációs és egyéb rádiófrekvenciás berendezés vesz körbe minket a járműben. Ezek csak azok, amelyeket látunk és közvetlenül használunk is a mindennapokban. A külső szemlélő számára ez még mindig egy kicsi és láthatatlan szeletet jelent a járműfejlesztés világában, holott egyértelmű, hogy a vezetéstámogató (ADAS-) rendszerek, a connectivity (összekapcsoltság), az adatbiztonság évről évre nagyobb jelentőségre tesznek szert a mobilitásban. Ezeken a területeken az egyéni vállalkozóktól és a kkv-któl kezdve a multinacionális nagyvállalatokig szinte minden ipari szereplőnek tudunk elektronikai méréstechnikai megoldásokat szállítani, kalibrációs szolgáltatást végezni, mérőrendszert építeni.

Kik az ügyfeleik Magyarországon?
Az autóipari ágazatban OEM-ekkel, Tier 1-es és Tier 2-es vállalatokkal is dolgozunk. Ők a berendezéseinkkel és rendszereinkkel végzik a részegységek kommunikációs és megfelelőségi tesztjeit, a motorvezérlő kontrollerektől a lámpákon át a legkülönbözőbb komponensekig.

– Az autóipari fejlesztéseket egészen a tervezési fázistól a gyártásig támogatják?
– Igen, a tervezéstől kezdve a validáción át a gyártásig, a terméktámogatásig bekapcsolódunk a fejlesztésekbe. Ez utóbbinak egyre nagyobb jelentősége van, hiszen egyre több rádiófrekvenciás szenzor épül az autókba, és például a baleset utáni javítás esetén a beépített új szenzornak is pont ugyanolyan karakterisztikával és megbizhatósággal kell működnie, mint eredeti megfelelőjének. Ezért a Rohde & Schwarz az utólagos teszteléshez is kínál megoldásokat.

– A közlekedésben egyre nagyobb szerepet kapnak a radarok, lidarok, és egyéb szenzorok. Milyen fejlesztésekben vesznek részt?
– Jelenleg nagy problémája a gyártóknak, hogy a radar szenzor működése megváltozhatik, ha különféle burkolóelemek (embléma, lökhárító) mögé építik be. A Rohde & Schwarz által kidolgozott, úgynevezett radom vizsgálattal viszont az emiatt okozott torzításokat ki lehet szűrni, és az így kapott adatokkal lehet a szenzor működését korrigálni. Ezzel egyben a szenzort befoglaló műanyag elemek fejlesztési fázisát is radikálisan le lehet rövidíteni. Ez most az egyikabszolút zászlóshajó-projekt a Rohde & Schwarz-nál. Ezenkívül a piacon a következő években megjelenő szenzorok teszteléséhez szükséges, műszerfejlesztés is folyik a vállalatnál. Érdemes látni azt is, hogy az autógyártók, a gépjármű egyes rendszerei összekapcsolásához, különböző hálózatokat építettek ki, mellyel a súlyt (kevesebb rézkábel) és a hibalehetőséget próbálják csökkenteni. Ez az úgynevezett „in Vehicle Systems” az utóbbi évtizedben rohamos fejlődésen esett át, köszönhetően az említett rendszerek által generált, felhasznált vagy továbbított információmennyiség drasztikus növekedésének. Ezen buszrendszerek vizsgálatához, teszteléséhez és komponens szintű validálásához is kínálunk megoldásokat.

– Biztonsági rendszerek területén mivel foglalkozik a vállalat?
– A sokszor szóba kerülő vision zero (a balesetmentes közlekedés) az emberi hibatényezők kiszorításáról szól. A hangsúly a beavatkozást irányító rendszerek fejlesztésén van, amelyre mindig az autógyártók támasztják az igényt. Az ötlettől a termékké válásig a műszerszállítók mindenképpen részeseivé válnak a folyamatnak, hiszen rádiófrekvenciás, protokoll és működési szempontú megfelelőségi (conformance) teszten kell átfusson minden termék. Sok esetben viszont jogszabályi kötelezettség miatt is indulnak safety területet érintő fejlesztések. Ilyen például az e-call rendszerek, amely most már minden, az Európai Unióban újonnan forgalomba helyezett járműben kötelező tartozék kell, hogy legyen.

– Mivel foglalkoznak kiberbiztonság terén?
– Az autóba kerülő intelligens, hálózatba kötött rendszerek esetében az egyik fontos kérdés az autógyártó számára, hogy az internetre csatlakozó fejegység milyen irányban kommunikál kifele. Itt a beszállítónak kell vállania a felelősséget azért, hogy az átadott rendszer csakis a célnak megfelelő adatokkal dolgozik, és harmadik félnek nem továbbít semmit. Itt már nagyon nagy tétekről van szó, mert ha egy titkos adatgyűjtésre fény derülne, az esetleg nagyobb hullámokat csapna mint a dízelbotrány. A Rohde & Schwarz megoldást kínál az ilyen vizsgálatokhoz, validációkhoz. Megjegyezném, hogy ez a vizsgálat nem sokban különbözik egy mobilkészüléken végzett információbiztonsági méréstől. Leegyszerűsítve, mindkettő egy-egy az internetre kötött modem. Nem véletlen, hogy a biztonsági kérdések a fejlesztések során egyre korábban merülnek fel. A fejlesztés drága, és ha a piacra lépés előtt derül ki, hogy a termékben hiba van, akkor sokszor szinte elölről kell kezdeni a folyamatot, ami a komoly késést és költségnövekményt eredményez.

Kiemelt Partnereink