Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Üzembe állt a Siemens e-kamion töltője
2024.05.07 17:17Beperli a Tesla a Teslát
2024.05.07 15:25Két előadással robbant be a Techtogether első napja
2024.05.07 14:40Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nem csak az akkumulátoron múlik az elektromos teherautó hatékonysága
A tisztán elektromos teherautók és buszok gyártási és fenntartási költségei, utóbbihoz kapcsolódóan azok energiahatékonysága, nem csupán az akkumulátor függvénye. A hajtásrendszer más elemei, mint az elektromos motor vagy a sebességváltó szintén meghatározóak. Az amerikai Allison éppen ezért fejleszti e-tengelyét, ami kompakt összeépítést és nagyobb energiahatékonyságot biztosít.
A szabályozások szigorodása tisztán elektromos hajtású tehergépkocsik és autóbuszok fejlesztésére kényszeríti rá a gyártókat, akik minél inkább fokozni kívánják azok hatótávolságát, egyúttal tökéletesíteni a konstrukciójukat és csökkenteni a gyártásukkal, valamint fenntartásukkal járó költségeket.
Ezeket a célokat szolgálja az elektromos hajtás elemeinek integrálása, akár egységes energiamenedzsment, akár a részegységek egybe építése útján.
Kisebb, olcsóbb és kevesebbet is fogyaszt
Az Allison még idén megkezdi az eGen Power 100D e-tengely gyártását, ami tíz tonna tengelyterhelésű járművekhez is alkalmazható. Az e-tengely egy egységben vonja össze az elektromos motort, a sebességváltót és azok olajozási rendszerét. A fejlesztése mögött meghúzódó egyik ok, hogy ezen hajtáselemek ilyen módon való elhelyezésével több hely jut az elektromos teherautók alvázkeretbe épített akkumulátorának.
A megoldás továbbá szükségtelenné teszi a reduktor beépítését a tengely végére, tömeg- és költségmegtakarítást, illetve sztenderd fékek és kerékagyak használatát lehetővé téve. A kúpfogaskerekes erőátvitel elhagyásával és a kényszerolajozás minimalizálásával pedig csökkentették a működési energiaveszteséget.
Az akkumulátoros elektromos és üzemanyagcellás járművekbe is beépíthető e-tengelyt könnyedén lehet már meglévő konstrukciókba integrálni. Az Allison ígérete szerint továbbá nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot biztosít, mint más elektromos hajtásláncok.
Van, ahol más megoldás után kell nézni
Az e-tengely alternatívájaként a központi hajtóegység jön szóba, ami az elektromos motort és a sebességváltót ugyancsak egy egységként kezeli, ám nem a kerekek között helyezkedik el, ezért az erőátvitel kardántengelyen keresztül történik. A haszongépjármű-gyártók választása mindig a teherbírási követelményeken, a rendelkezésre álló helyen és a rendszer árán múlik.
Az Allison mérnökei, a haszonjárművekhez tengelyeket fejlesztő AxleTech e-tengely üzletágának 2019-es felvásárlása óta sok munkaórát öltek az eGen Power 100D fejlesztésébe, aminek tesztelése 2020 első fele óta OEM-ek járművein zajlik.
A visszajelzések alapján számos gyártó előnyben részesíti az e-tengelyes elrendezést más megoldásokkal szemben, bizonyos alkalmazási körökben azonban a központi hajtóegység a jobb megoldás. A SAE International cikke szerint ilyenre példák a rendkívül nagy tengelyterhelésű járművek, a központi elrendezéssel ugyanis nem változik a tengelyek teherbírása.