Beszállítók Kevés a gyakorlott kohómérnök, a régiek kiöregedtek

Kevés a gyakorlott kohómérnök, a régiek kiöregedtek

Pardavi Mariann | 2018.06.26 08:33

Kevés a gyakorlott kohómérnök, a régiek kiöregedtek

A magyar tulajdonú, tatai Tom-Ferr Zrt. igazgató-helyettese szerint a legnagyobb probléma, hogy Magyarországon a csőgyártás tradíciója megszűnt. Laczkó Nórát arról kérdeztük többek között, hogyan hidalják át ezt a problémát.

– A Tom-Ferr évek óta beszállítója a Kirchhoff Automotive GmbH-nak. A kapcsolat eredményességéről a közelmúltban hivatalosan pozitív visszajelzést kaptak, miután megkapták az Év Beszállítója címet. Mit szállít a vállalat a Kirchhoff számára?
– Kapcsolatunk tíz évre nyúlik vissza – az egyszerűbb méretpontos darabolt termékektől a műszerfal merevítő egységekig. Vállalatunk az autóiparba csőalkatrészeket szállít, éves szinten a Kirchhoff Automotive gyárai számára több mint 900 ezer darab alkatrészt, fő specializációnk a műszerfal merevítő részegységek. Termékeinket főként a Volkswagen és Mercedes autóiba szerelik be.

– Mit jelent ez a díj a Tom-Ferr számára?
– Nagy megtiszteltetés számunkra a díj. Munkánk, fejlődőképes csapatunk elismerését jelenti, lehetőséget a további növekedésre.

Év Beszállítója díjat nyert a Tom-Ferr a Kirchhofftól

– Mit gondol, mivel érdemelték ezt ki? Melyek egy jó beszállító ismérvei?
– Pontos szállítás, kiváló minőségű termékek, az alkatrészek közös fejlesztése a megrendelővel, sokszor a lehetetlennek tűnő műszaki kihívások megoldása a legrövidebb időn belül.

– Milyen autóipari referenciákat említhet a Kirchhoff mellett?
– Mi szállítjuk az esztergomi Suzukikba épített csövek 70 százalékát, partnereink között szerepel a Magyar Toyo Seat, a Rába, a Toyo Seat Europe vagy a Tom-Ferr telephelye melletti német tulajdonú, karosszéria-elem gyártó Gedia Hungary.

– Azok a beszállítók, akik továbbra is meg akarnak felelni az autóipari követelményeknek, 2018. szeptember 14-ig kell az IATF 16949 tanúsítványt megszerezni. Hogyan állnak a váltással?
– Az átállás folyamatban van, augusztusban a tanúsítás megtörténik. A tanúsítási folyamatra való felkészülés komoly kihívást jelentett az autóipari ágazatunk számára, amellett hogy az éves darabszámaink 20 százalékkal emelkedtek. Úgy vélem, az IATF sokkal összetettebb, vevőközpontúbb, mint az ISO TS volt.

– A felkészülés mellett ráadásul a közelmúltban egy 2,1 milliárd forintos beruházást jelentettek be. Mi indokolta ezt a nagyszabású projektet?
– Közép-Európa a jelen pillanatban nem rendelkezik autóipari minőséget gyártó csőgyártással, a nemzetgazdaságunk teljes mértékben behozatalra szorul. Versenyképességünk folyamatos fenntartása, az autóiparban szükséges árcsökkentési kényszer, profitunk fenntarthatósága mellett tette szükségessé a beruházást.

Laczkó Oszkár tulajdonos-ügyvezető igazgató és Laczkó Nóra igazgató-helyettes

– Mit gyártanak jelenleg? Hogyan változik a porfólió az új üzem megépülésével?
– Jelenleg acélcső megmunkálás zajlik az autóipar számára: egyebek mellett üléselemeket, lengéscsillapítókat, műszerfalmerevítőket gyártunk. Az új gyár ehhez fog alapanyagot szolgáltatni, kiváló minőségű szál acélcsövek formájában autóipari felhasználásra. A saját termelésű alapanyag fogja biztositani a meglévő es jövőbeli projektek versenyképesebb ár fekvését és kiemelkedő minőségét.

– Egy korábbi közleményben szerepelt, hogy a lehető legmodernebb technológiával ruházzák fel az új csarnokot. Mit jelent ez a gyakorlatban?
– Az egész technológia sor az Ipar 4.0 elveknek felel meg, mely automatizált gyártási folyamatot és kiszolgálást jelent. A gépegységek beállítását a vevői igényeknek megfelelően fogják a rendszerek beállítani és ellenőrizni a vállalati menedzsment rendszeren keresztül (ABAS). A folyamatok 100%-ig automatizáltak.

– Milyen berendezéseket szereztek be? Vásároltak robotokat is?
– Vásároltunk 25 tonnás szalagok hasítására alkalmas automatizált hasítógépet, automatizált ERW acélcső hegesztő sort – szalagból így készül az acélcső –, a beruházás része továbbá automatizált kötegelő-, csomagoló- és tárolórendszer, valamint hasított szalagok automatizált csomagoló rendszere.

– Jelezték, hogy 25 új munkatársra is szükség lesz. Milyen szakembereket kívánnak felvenni?
– A munkatársak kiválasztása még idén megtörténik. A dolgozók az automatizált rendszerek ellenőrzése és kiszolgálása miatt kell, hogy rendelkezzenek számítógépes alapismeretekkel, valamint angol nyelvtudással. A Tatán lévő iskolákkal kapcsolatban vagyunk. Az említett 25 tagú állománynak legalább a felét fiatal végzősökkel szeretnénk feltölteni, akiknek a pályaindítás, valamint a szükséges ismeretek megszerzésében támogató kezet nyújtunk. A szakmai csapat betanítása Németországban és Olaszországban fog megtörténni.

– Milyen arányban dolgoznak a vállalatnál mérnökök és fizikai dolgozók?
– A 200 dolgozóból mintegy 30 mérnök és 140 szakmunkás. A fennmaradó 30 pedig irodai adminisztratív dolgozó.

– Számos vállalat támogat hallgatói járműépítő csapatokat, főleg azzal a céllal, hogy ismertté és vonzóvá tegye tevékenységét a fiatal mérnökök számára. A Tom-Ferr is szponzorál csapatokat?
– Alapanyag beszállítással és lézeres megmunkálással segítjük a győri Arrabona Racing Teamet.

– Mi adja a csőáru gyártásában a legnagyobb kihívástá? Mi ennek a szakterületnek a legnagyobb gondja?
– A legnagyobb probléma, hogy Magyarországon a csőgyártás tradíciója megszűnt. A volt szakemberek kiöregedtek, újak képzése nem valósult meg. Kevés a gyakorlott kohómérnök. Ebből adódóan a felvenni kívánt szakembereinket az alapokról kell felépítenünk egy év alatt, mivel 2019 nyarától sorunk már a legjobb minőségben kell, hogy gyártsa a termékeket. A beszállító kiválasztásánál lényeges szempont volt számunkra, hogy a beszállító vállalta az állomány szakmai betanítását is.

Kiemelt Partnereink