Beszállítók Itt érdemes kopogtatni, ha a német piacra tart

Itt érdemes kopogtatni, ha a német piacra tart

Pörge Béla | 2023.06.01 07:21

Itt érdemes kopogtatni, ha a német piacra tart

Balogh Ilona, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara ügyvezető igazgató-helyettese | Fotó: Pörge Béla

Interjú Balogh Ilonával, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara ügyvezető igazgató-helyettesével, aki elmondta, miért érdemes csatlakozni a kamarához, illetve milyen vállalatokból áll a DUIHK tagsága.

- A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara fennállásának harmincadik évfordulóját ünnepli. A két ország gazdasági kapcsolatai alapján mondhatjuk, hogy ez egy sikeres időszak volt?

- Németország mindig is Magyarország legnagyobb gazdasági partnere volt, külkereskedelem és befektetői tőke szempontjából is. A rendszerváltás után a nagy német cégek, szinte azonnal megjelentek Magyarországon. A kamara 36 céggel alakult meg 1993-ban, majd egyre több német cég telepedett le hazánkban. A tagság folyamatosan bővül, jelenleg több, mint 900 tagunk van. A német cégek mellett számos olyan magyar vállalat is csatlakozott hozzánk, amelyek németországi üzleti kapcsolatokat keresnek. A magyar külkereskedelemben Németország körülbelül 25 százalékos részarányt képvisel. Németország külkereskedelme szempontjából Magyarország a 13. helyen áll, ami az ország méretét tekintve szintén komoly eredmény. Kevesek számára ismert, hogy Németország az újonnan csatlakozott európai uniós országokkal nagyobb forgalmat bonyolít, mint Kínával vagy az Egyesült Államokkal.

- Ha az utóbbi évek tendenciáját nézzük, azt látni, hogy még mindig a német cégek nálunk a fő beruházók, de nagyon jönnek fel az ázsiai, főleg koreai és kínai cégek. Elképzelhető, hogy megelőzzék ebben a tekintetben az ázsiai beruházók a német cégeket?

- Az elmúlt harminc évet nem lehet behozni, viszont tény, hogy egyre erősebbek például az autóiparban, azon belül az akkumulátorgyártás területén az ázsiai cégek.

- A standjukon jelenleg húsz cég állít ki. Ezek döntően kisebb vállalatok?

- A húsz kiállítóból öt németországi német cég, a többi pedig a kamaránk Magyarországon tevékenykedő tagvállalatai. Valóban nem nagyvállalatokról van szó, de akad közük olyan, aki 200 főt foglalkoztat, ami magyar mércével nézve jelentősebb méretű cég.

- Az interjúnk készítése során is jól látható volt, hogy nagy a forgalom, a nyüzsgés a standnál. Mire számítottak, mennyire felel meg a látogatottság az elvárásoknak?

- Az első két napon kifejezetten erős volt a forgalom, nem panaszkodhatunk. Egy májusi, berlini konferencián a német és a nemzetközi vásárszövetség közölte, hogy a németországi vásárok esetében 2022 végére a COVID időszak előtti helyzethez képest a kiállítók 75, a látogatók 65 százaléka tért vissza, és 2025-re prognosztizálják a COVID előtti látogatószámot. Mi magunk is látjuk, hogy itt a kiállításon is egyre nő a résztvevők száma, és egyre több a szakmai látogató is.

- A kamarához tartozó kilencszázas taglétszám növelése is cél a kiállításon való részvétel hátterében? Mi az idei év végéig kitűzött céljuk?

- Olyan cégek lépnek be hozzánk, akik érdeklődnek a német cégekkel való kapcsolatfelvétel iránt. Ha a tagvállalatok elégedettek, akkor hosszú ideig velünk maradnak. Van egyfajta hullámzás, minden évben kilép vagy megszűnik (esetleg összeolvad) 70-80 cég. Mindig a december 31-i állapothoz viszonyítunk, és rendszeresen az a cél, hogy az előző évet megelőzzük. Tavaly 925 céggel zártunk, konkrét célt nem tűztünk ki, de ebben az évben szeretnénk ezt meghaladni.

- Melyik iparágból érkezik a kamarai tagok többsége?

Ahogy a német iparban, úgy a tagságunk körében is nagyon domináns az autóipar jelenléte. Körülbelül 250 cég köthető az autóiparhoz, ebbe beletartoznak a gyártók, beszállítók, szolgáltatók is. Főként a feldolgozóipar domináns a tagság körében. Emellett például élelmiszeripari, minőségbiztosítással foglalkozó cégekkel is találkozni a kamarában.

- Kisebb vállalkozások számára milyen előnyökkel járhat a kamarai tagság?

- Attól függ. A tagság abban az esetben javasolt elsősorban, amikor például egy magyar cég szeretne a német piacon érvényesülni, vagy üzleti kapcsolatot keres a hazánkban tevékenykedő német cégekkel. Ezen kívül sok vállalatot vonz a tapasztalatcsere lehetősége is az adott ágazatot érintő aktuális kérdésekben, amelyre kamarai tagság szintén kiváló lehetőséget biztosít. Az autóiparban az utóbbi pár évben megfigyelhető tendenciát, miszerint több német vállalat visszahozza Ázsiából Európába a termelését (nearshoring) és/vagy beszállítókat keresnek Magyarországon és Közép-Kelet-Európában, ezt mi is tapasztaljuk. Nagyon sok magyar cég jó eséllyel indulna mint beszállító, ha tudnának róla, hogyan kell bekerülni egy német cég beszállítói körébe. Ezt elősegítendő szervezünk például szeptemberben egy beszerző-beszállítói napot, ahol már most 48 német beszerző várja magyar beszállítók jelentkezését.

- A kamarai tagok közül mekkora a kis- és középvállalatok aránya?

- A 900-ból körülbelül 150-200 németországi székhelyű vállalat. A mintegy 700 magyarországi cég 65-70 százaléka kis- és középvállalkozás. A nagyvállalatok voltak az alapító tagok, de nagyon sok kisebb cég is csatlakozott hozzánk.

- Néhány héttel ezelőtt osztották ki a Kamarában a Megbízható Munkaadó díjat. Mit lehet tudni erről a díjról?

- A Megbízható Munkaadó díjat két évre írjuk ki olyan vállalatoknak, amelyek példamutató, előremutató módon gondoskodnak a munkavállalóikról. Egy komplex feltételrendszernek kell megfelelni a pályázóknak Ebben az évben 33 vállalat vehette át a „Megbízható Munkaadó 2023/24” címet.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink