Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Bezárja marosludasi gyárát a Leoni
2024.05.03 09:18Le kell állítani a gödi Samsung-gyárat
2024.05.03 08:16Új típusjelölési rendszer jön a BMW-nél
2024.05.03 07:25Közel negyedmillió autót hív vissza a Ford
2024.05.03 06:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Így készül a gumiabroncs a Hankook rácalmási gyárában
A Hankook Magyarország jelenleg mintegy háromezer alkalmazottat foglalkoztat, és személygépkocsik, SUV-ok, valamint könnyű tehergépkocsik számára gyárt gumiabroncsokat.
A Dél-Koreában 1941-ben alapított Hankooknak nyolc gyára van világszerte, a Dunaújváros melletti rácalmási gyárra eddig 885 millió eurónyi beruházást fordított a társaság. A gyár 2007 júniusában kezdte meg működését és azóta is folyamatosan fejlődik, bővül. A harmadik beruházási ütem 2015 tavaszán fejeződött be, ezzel a magyar gyár éves gyártókapacitása 19 millióra nőtt.
A rácalmási gyárban készült termékek az európai piacot szolgálják ki, és megfelelnek a vezető autógyártók előírásainak és igényeinek is |
A termékek 40 százalékát közvetlenül az autógyáraknak szállítja a cég. A Hankook Tire Magyarország Kft. közvetlenül az európai autógyártó vállalatoknak is beszállítója. A magyar gyárból 10 autógyártónak több mint 130 féle terméket értékesítenek, többek között a Porsche Cayenne és Macan modellekre, a Mercedes-Benz E osztályra és a BMW 7-es osztályú modellekre is.
Ukrán és mongol dolgozók
A háromezer munkatárs zöme a környékről jár a gyárba a 16 dolgozói busszal. Az üzemtől néhány száz méterre lévő Hankook-házban csaknem nyolcszáz dolgozó lakik. Ukrán és mongol munkatársai is vannak a cégnek, ők zömmel az egyszerűbb fizikai munkát végzik és jellemzően két éves szerződés alapján dolgoznak Magyarországon.
A százmilliomodik abroncs 2017-ben készült el |
Félkész termékeket is készítenek
Az abroncs gyártása a gumikeverék előállításával kezdődik, már itt szigorú ellenőrzésekre van szükség, hiszen az egyik alapvető alapanyag, a kaucsuk mezőgazdasági termék. Rácalmáson nem csak a kész abroncs, hanem számos félkész termék is készül. Ilyen munkafázis például a kalanderezés, amely során szövetet és acélszálakat vonnak be előmelegített gumikeverékkel.
Rácalmáson háromezren dolgoznak az abroncsgyárban |
Kalanderezés
A megmunkált acélszálak kombinációja függ attól, milyen felhasználásra szánják az abroncsot (személy vagy kisteherautókra). Az abroncsban ezeknek a sodort szálaknak a futás irányával bezárt szöge adja meg többek között a szilárdságot. Ezekből a kalanderezett, gumival bevont hatalmas tekercsekből mindig több napra valót tartalékolnak a gyárban, ha esetleg probléma adódna a kalanderezésnél, akkor is tudják folytatni a gyártást.
Minden félkész termék egy vonalkódot kap, amelyből meg lehet tudni, hogy ki, mikor és hol készítette. Ezeknek a vonalkódoknak egyezniük kell a szállításra használt kocsik rádiófrekvenciás jelével is.
Az összeillesztést az operátorok mindig kézzel készítik |
Összeillesztés
A következő fázis a gumival bevont acél- és szövetszálak méretre vágása. Ezután jön a felépítés, ehhez a folyamathoz igazodik az összes megelőző, hiszen itt rakják össze az abroncsot a félkész termékekből. A végtelenítést az operátorok mindig kézzel készítik. Egy gumilap kerül a hengerre, amely a levegő abroncsban tartásáról gondoskodik. Erre kerülnek a textiles, majd fémes kalanderezett gumilapok, majd jön a futófelület és az oldalfalak. Ezek mind görgőzéssel tapadnak össze. Ragasztót nem használnak, gumi a gumihoz tapad.
Három műszakban zajlik a termelés |
Vulkanizálás
Egy súlymérés után kerül a vulkanizálóba a termék. Ott „megsül”, és közben úgy lesz keményebb az abroncs, hogy megőrzi rugalmasságát is. Több fázisban, mintegy meghatározott hőmérsékleten és nyomás alatt vulkanizálódik az abroncs. Fajtától függően 8 perc a legrövidebb idő, amit a "vulkánban" tölt az abroncs, de van olyan amelyiknél ez 30-40 perc. A magyar Hankook-gyárban 24 collos méretű abroncsok is készülnek.
Több fázisban, mintegy meghatározott hőmérsékleten és nyomás alatt vulkanizálódik az abroncs |
Vulkanizáláskor az acélból vagy alumíniumból készült sütőformában keringő vízgőz adja át a hőt oldalról, középen pedig egy rugalmas hólyagban lévő gőz adja az energiát.
Minden abroncsot gépek és vizuálisan dolgozók is ellenőriznek |
Ellenőrzés
Minden abroncsot gépek és vizuálisan dolgozók is ellenőriznek. A nem megfelelő minőségűeket kijavítják, amennyiben lehetséges. Ez néha csak egy szivacsos áttörlést jelent. A selejt pedig az oldalfalán felvágva kerül az újrahasznosító cégekhez. A vágásra azért van szükség, hogy semmiképpen se használják később a nem megfelelő minőségű abroncsokat.
A rácalmási üzem éves gyártókapacitása 19 millió darab gumiabroncs |