Beszállítók Így készül a gumiabroncs a Hankook rácalmási gyárában

Így készül a gumiabroncs a Hankook rácalmási gyárában

Beck András | 2019.12.02 11:08

Így készül a gumiabroncs a Hankook rácalmási gyárában

A Hankook Magyarország jelenleg mintegy háromezer alkalmazottat foglalkoztat, és személygépkocsik, SUV-ok, valamint könnyű tehergépkocsik számára gyárt gumiabroncsokat.

A Dél-Koreában 1941-ben alapított Hankooknak nyolc gyára van világszerte, a Dunaújváros melletti rácalmási gyárra eddig 885 millió eurónyi beruházást fordított a társaság. A gyár 2007 júniusában kezdte meg működését és azóta is folyamatosan fejlődik, bővül. A harmadik beruházási ütem 2015 tavaszán fejeződött be, ezzel a magyar gyár éves gyártókapacitása 19 millióra nőtt.

A rácalmási gyárban készült termékek az európai piacot szolgálják ki, és megfelelnek a vezető autógyártók előírásainak és igényeinek is.
A rácalmási gyárban készült termékek az európai piacot szolgálják ki, és megfelelnek a vezető autógyártók előírásainak és igényeinek is

A termékek 40 százalékát közvetlenül az autógyáraknak szállítja a cég. A Hankook Tire Magyarország Kft. közvetlenül az európai autógyártó vállalatoknak is beszállítója. A magyar gyárból 10 autógyártónak több mint 130 féle terméket értékesítenek, többek között a Porsche Cayenne és Macan modellekre, a Mercedes-Benz E osztályra és a BMW 7-es osztályú modellekre is.

Ukrán és mongol dolgozók

A háromezer munkatárs zöme a környékről jár a gyárba a 16 dolgozói busszal. Az üzemtől néhány száz méterre lévő Hankook-házban csaknem nyolcszáz dolgozó lakik. Ukrán és mongol munkatársai is vannak a cégnek, ők zömmel az egyszerűbb fizikai munkát végzik és jellemzően két éves szerződés alapján dolgoznak Magyarországon.

A százmilliomodik abroncs 2017.ben készült el.
A százmilliomodik abroncs 2017-ben készült el

Félkész termékeket is készítenek

Az abroncs gyártása a gumikeverék előállításával kezdődik, már itt szigorú ellenőrzésekre van szükség, hiszen az egyik alapvető alapanyag, a kaucsuk mezőgazdasági termék. Rácalmáson nem csak a kész abroncs, hanem számos félkész termék is készül. Ilyen munkafázis például a kalanderezés, amely során szövetet és acélszálakat vonnak be előmelegített gumikeverékkel.

Rácalmáson nem csak a kész abroncs, hanem számos félkész termék és készül.
Rácalmáson háromezren dolgoznak az abroncsgyárban

Kalanderezés

A megmunkált acélszálak kombinációja függ attól, milyen felhasználásra szánják az abroncsot (személy vagy kisteherautókra). Az abroncsban ezeknek a sodort szálaknak a futás irányával bezárt szöge adja meg többek között a szilárdságot. Ezekből a kalanderezett, gumival bevont hatalmas tekercsekből mindig több napra valót tartalékolnak a gyárban, ha esetleg probléma adódna a kalanderezésnél, akkor is tudják folytatni a gyártást.

Minden félkész termék egy vonalkódot kap, amelyből meg lehet tudni, hogy ki, mikor és hol készítette. Ezeknek a vonalkódoknak egyezniük kell a szállításra használt kocsik rádiófrekvenciás jelével is.

Az összeillesztést az operátorok mindig kézzel készítik.
Az összeillesztést az operátorok mindig kézzel készítik

Összeillesztés

A következő fázis a gumival bevont acél- és szövetszálak méretre vágása. Ezután jön a felépítés, ehhez a folyamathoz igazodik az összes megelőző, hiszen itt rakják össze az abroncsot a félkész termékekből. A végtelenítést az operátorok mindig kézzel készítik. Egy gumilap kerül a hengerre, amely a levegő abroncsban tartásáról gondoskodik. Erre kerülnek a textiles, majd fémes kalanderezett gumilapok, majd jön a futófelület és az oldalfalak. Ezek mind görgőzéssel tapadnak össze. Ragasztót nem használnak, gumi a gumihoz tapad.

Három műszakban zajlik a termelés.
Három műszakban zajlik a termelés

Vulkanizálás

Egy súlymérés után kerül a vulkanizálóba a termék. Ott „megsül”, és közben úgy lesz keményebb az abroncs, hogy megőrzi rugalmasságát is. Több fázisban, mintegy meghatározott hőmérsékleten és nyomás alatt vulkanizálódik az abroncs. Fajtától függően 8 perc a legrövidebb idő, amit a "vulkánban" tölt az abroncs, de van olyan amelyiknél ez 30-40 perc. A magyar Hankook-gyárban 24 collos méretű abroncsok is készülnek.

Több fázisban, mintegy meghatározott hőmérsékleten és nyomás alatt vulkanizálódik az abroncs.
Több fázisban, mintegy meghatározott hőmérsékleten és nyomás alatt vulkanizálódik az abroncs

Vulkanizáláskor az acélból vagy alumíniumból készült sütőformában keringő vízgőz adja át a hőt oldalról, középen pedig egy rugalmas hólyagban lévő gőz adja az energiát.

Minden abroncsot gépek és vizuálisan, dolgozók is ellenőriznek.
Minden abroncsot gépek és vizuálisan dolgozók is ellenőriznek

Ellenőrzés

Minden abroncsot gépek és vizuálisan dolgozók is ellenőriznek. A nem megfelelő minőségűeket kijavítják, amennyiben lehetséges. Ez néha csak egy szivacsos áttörlést jelent. A selejt pedig az oldalfalán felvágva kerül az újrahasznosító cégekhez. A vágásra azért van szükség, hogy semmiképpen se használják később a nem megfelelő minőségű abroncsokat.

A teljesen automatizált raktár FIFO-elven működik.

A rácalmási üzem éves gyártókapacitása 19 millió darab gumiabroncs

Kiemelt Partnereink