Beszállítók Betekintést nyertünk a thyssenkrupp titkaiba

Betekintést nyertünk a thyssenkrupp titkaiba

Pörge Béla | 2021.10.08 07:17

Betekintést nyertünk a thyssenkrupp titkaiba

Fotó: thyssenkrupp

Szeptember 30-án nyitotta meg hivatalosan is kapuit a thyssenkrupp kompetenciaközpontja Dél-Budán. Az esemény egyik legérdekesebb része azonban nem maga az átadóünnepség volt, hanem az azt követő exkluzív laborlátogatás olyan területen, ahová nem nagyon juthat be érdeklődő.

Hirdetés

Ahogyan arról az autopro.hu is frissen beszámolt, szeptember 30-án átadták a thyssenkrupp részben új, részben megújult budapesti kompetenciaközpontját. Az épület része egy 2,5 ezer négyzetméternyi tesztlabor, aminek egy részén exkluzív bejárást szervezett a vállalat az átadóünnepség után – a bejáráson részt vett az autopro.hu is.

Azt, hogy ebben az esetben az „exkluzív” jelző nemcsak egy marketingszempontból elsütött szó, jól mutatja, hogy a bejárás során a résztvevők egyáltalán nem készíthettek fényképeket – sőt, a thyssenkrupp saját fotósai is csak egy-két kijelölt helyen, és szigorú megkötésekkel fotózhattak.

Három szint

Friedl Mihály, a thyssenkrupp tesztinfrastruktúra osztályának vezetője (egyszerűbben fogalmazva a tesztlabor vezetője) kalauzolt végig minket a laboron. Tőle tudtuk meg, hogy három különböző szinten végzi a teszteket a cég, melyek jellege erősen eltér: a földszinten berendezett részleg az úgynevezett rendszertesztlabor, itt teljes egységeket tesztelnek, például kormányműveket. Egy emelettel feljebb már nem visznek fel minden alkatrészt, ott az úgynevezett powerpack tesztlabort találjuk, míg a harmadik szinten már csak a vezérlőelektronika létezik a fizikai valóságban, minden más szimuláció.

Friedl Mihály, a thyssenkrupp tesztinfrastruktúra osztályának vezetője.

Friedl Mihály, a thyssenkrupp tesztinfrastruktúra osztályának vezetője. | Fotó: thyssenkrupp

A fentiekből következik, hogy az érdeklődők számára az első szint a leglátványosabb, ugyanakkor az adatokat hallva a többi szint munkája is elképesztőnek hatott.

Nem jó érzés, ha „elszáll a szervó”

A rendszerek tesztelése közül egy kormányművet nézhettünk meg közelebbről, egy kisebb változatot, olyat, ahol maga a szervó a kormányműbe van integrálva – ilyen kormány kerül a személyautókba, sőt, a kisebb SUV-kba is, mint például az általunk látott példány is. A tesztlaborban egy az egyben egy olyan kormányművet tesztelnek, ami egy autóba kerül beépítésre, azonban a volán mögé ülve egy képernyőn haladunk az autóval, nem a valóságban.

Ezen az eszközön lehetőségünk nyílt megtapasztalni, hogy mi történik akkor, ha valami nem működik: ha a teljes szervó elszáll, akkor nincs az a sofőr, aki egy élesebb kanyarban megfogja az autót, viszont amennyiben a rendszer fele még működik, akkor úton tartható a jármű – de ehhez nem kis energia kell. Tanulságos élmény volt mindezt egy valós idejű szimulációban kipróbálni.

Friedl Mihály ismertette, hogy még néhány évvel ezelőtt is sokkal egyszerűbb volt a kormányok felépítése, ám időközben sokat nőttek az elvárások mind gyártói, mind felhasználói oldalról (ma már senki nem akar szervó nélküli autóval parkolni).

Éjjel zajlanak a tesztek

A két felsőbb szinten nappal a fejlesztések és a kiértékelések zajlanak, éjszaka a tesztek. A powerpack laborban a vezérlőelektronikát és a motort tesztelik, teljesen olyan körülmények között, mintha egy autóban lenne a motor – minden olyan eszközt szimulálnak, ami fizikailag nincs ott a laborban.

Ebben a teremben automatizált tesztek zajlanak, jellemzően éjjel – rengeteg teszt fut le a részlegen, általában reggelre végez az összes szimuláció az előző este elindított tesztekkel. A thyssenkrupp mérnökei nappal a tesztek fejlesztésén dolgoznak.

Mint megtudtuk, a motorok tesztelése során a ki- és bekapcsolás a legnehezebb feladat, azt a legnehezebb lemodellezni.

Felfoghatatlanul gyors tesztek

A harmadik szint első ránézésre kevésbé tűnik izgalmasnak, ugyanis itt egy olyan szobában jártunk, ahol egy rendkívül magas szekrény állt, melynek minden fiókja vezetékekkel és alaplapokkal volt tele. Ezek a fiókok egy-egy megrendelő egy-egy autójának a szimulációit tartalmazták: itt már minden a virtuális térben zajlik, csak a vezérlőelektronika létezik a valóságban.

Itt az egyes tesztek késleltetése félmilliomod másodperc körül van, ami felfoghatatlanul kevés idő – az előző két szinten egy ezredmásodperc körül volt ez az idő. Erre azért van szükség, mert itt azt tesztelik, milyen gyorsan lép működésbe egy-egy funkció az autón.

A teszt része az öndiagnosztika, azaz minden lehetséges hibát le kell futtatni, a gépnek pedig jeleznie kell az adott hibát – és azt is tudnia kell, mi az, ami még belefér a tűréshatárba. Ezek a tesztek nagyon gyorsan futnak le, ám rengeteg van belőlük – itt is igaz, hogy szinte egész éjjel futnak a programok.

Minden saját

Fontos megjegyezni, hogy a thyssenkrupp összes tesztrendszere belső fejlesztés, ezek nem olyan eszközök, amiket a cégek csak úgy megvesznek – nem véletlenül nem lehetett képeket készíteni szinte semmiről.

Friedl Mihály osztályán körülbelül húsz ember dolgozik, ennyien felelősek azért a rengeteg tesztért, ami a thyssenkrupp laborjaiban fut – igaz, magukat a gépeket természetesen további kollégák szerelik össze.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink