Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Árháborúba kezdett a CATL
A CATL valóságos árháborút kezdett a kínai piacon, és ezzel a lépéssel a kínai elektromosautó-ipart hozhatja még kedvezőbb helyzetbe. Egyelőre kérdéses, hogy Európában milyen hatása lesz ennek a politikának, de akár feszültségekhez is vezethet.
A világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a kínai CATL figyelemreméltó árpolitikába kezdett – egyelőre csak Kínában. A vállalat olcsóbban kínálja az akkumulátorait a kínai autógyártóknak, cserébe azt várja el, hogy hosszabb időre és több márkával is a CATL mellett kötelezzék el magukat ezek a gyártók. A lépés nemcsak a CATL, hanem Kína számára is előnyös lehet, mert ezzel még nagyobb előnyre tehetnek szert a kínai gyártók külföldi riválisaikkal szemben a költségek terén.
A CATL politikája egyben véget is vethet a 2022-ben kezdődő, és az autóipart sokkoló folyamatnak, vagyis az akkumulátorok árának drasztikus emelkedésének. Korábban ugyanis az elektromos autók akkumulátorainak ára folyamatosan csökkent a technológia terjedésével.
Ezt a CATL többek között a lítiumbányászat terén végrehajtott beruházásainak köszönhetően teheti meg, és ezzel visszacsaphat az egyre növekvő kínai riválisainak, akik valamelyest csökkenteni tudták a CATL így is hatalmas részesedését az akkumulátorpiacon – a Li Auto például az SVOLT-ot választotta, az Xpeng pedig a Sunwodával kötött megállapodása után már azt közölte, hogy nem a CATL a legnagyobb beszállítója.
Több gyártó is érintett
A Reuters jelentése szerint többek között a Geely alá tartozó Zeekr és a cserélhető akkumulátorairól ismert Nio is azon gyártók között van, akikkel a CATL megegyezett. Egyes gyártók esetében akár nyolcvan százalék is lehet az autókban a CATL akkumulátorainak aránya. A Reuters megkeresésére sem a Nio, sem a Zeekr nem kommentálta az értesülést.
Elsőre ugyan nem volt egyértelmű, hogy a kínai szabályozó hatóságok hogyan viszonyulnának a CATL politikájához, azonban a kínai kormányzati költség- és árszabályozási ügynökség nemrégiben közölte, hogy tisztviselői a hónap elején felkeresték a CATL-t, és kijelentették, hogy „erősítik az együttműködést” a vállalattal. További részleteket nem közöltek.
A vásárlók jól járhatnak
A lépés a fogyasztóknak előnyös lehet, hiszen hosszú idő után csökkenhet az új elektromos autók ára. A Tesla már januárban csökkenteni kezdte új autóinak árát, lépését néhány másik gyártó is követte, mások viszont kifejezetten ellenezték azt. A lítium-karbonát ára Kínában mintegy harminc százalékkal csökkent a tavalyi csúcs óta, ami segítheti a gyártókat az árak csökkentésében.
Az elektromos járművek iránti kereslet Kínában lelassult, a vezető iparági szövetség 2023-ra 35 százalékos növekedést jósol, szemben a 2022-es 90 százalékos emelkedéssel. Tavaly 24 százalékkal nőtt az akkumulátorok ára, míg a CATL mostani lépése iparági szakértők szerint az akkuk árának 6 százalékos csökkenését eredményezheti.
A CATL egyre inkább terjeszkedik Kínán kívül is: Németországban már felépült a gyára, és Debrecenben is hamarosan megkezdődhet az építkezés, miután a beruházás elleni népszavazásokat elkaszálták. A kínai gyártó akkumulátorait használja egyes modelljeiben a Tesla, a Volkswagen, a Ford és a BMW is. Kérdés, hogy hozzájuk is eljuthatnak-e olcsóbb akkuk. Ha igen, az feszültségeket is okozhat – véli James Frith, a Volta Energy Technologies akkumulátor-technológiai kockázatitőke-csoport vezetője. A szakember szerint ha néhány kedvezményes akkumulátorral felszerelt elektromos autó Európába kerül, az kereskedelmi feszültségeket okozhat.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!