Beszállítók A kihívások ellenére is javított eredményén a Bosch

A kihívások ellenére is javított eredményén a Bosch

autopro.hu | 2022.05.04 16:20

A kihívások ellenére is javított eredményén a Bosch

Dr. Stefan Hartung, a Bosch igazgatóságának elnöke | Fotó: Bosch Media Service

A 2021-es üzleti évben a Bosch a kedvezőtlen feltételek ellenére is jelentős árbevétel- és eredménynövekedést ért el – ismertette éves sajtótájékoztatóján a vállalatcsoport, ami, több területen is jelentős piaci potenciállal bíró és fenntarthatóságot javító megoldásokba fektet.

Hirdetés

A Bosch árbevétele 10,1 százalékkal 78,7 milliárd euróra, kamatfizetés- és adózás előtti eredménye (EBIT) pedig több mint felével, 3,2 milliárd euróra nőtt. Az üzemi eredmény a 2020-as 2,8 százalékról négy százalékra emelkedett. „A 2021-es üzleti év sikere bizakodással tölt el bennünket, hogy az idei év kihívásait is eredményesen tudjuk kezelni” – hangsúlyozta Dr. Stefan Hartung, a Bosch igazgatóságának elnöke.

Az egyik legnagyobb bizonytalanságot az Ukrajnában zajló háború jelenti. Hartung a háború klímavédelmi hatásaként rövid távon a szén-dioxid-kibocsátás mérséklésének lassulását látja, hosszú távon viszont – különösen Európában – felgyorsult technológiai átalakulást vár. Erre reagálva a vállalatcsoport elnöke három évre szóló, mintegy 3 milliárd euró értékű beruházási programot jelentett be olyan klímasemleges technológiák fejlesztésére, mint például az elektromosítás és a hidrogén alapú megoldásokkal kapcsolatos kutatások.

A hidrogénnek is megvan a helye

2021-ben először haladta meg a Bosch elektromobilitáshoz kapcsolódó megrendelésállománya a 10 milliárd eurót. Hartung ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a hidrogénre is szükség van. „Az iparpolitika feladata, hogy minden gazdasági ágazatot felkészítsen a hidrogén felhasználására” – jelezte. „Az elektromos alapú megoldások elsőbbséget élvezhetnek, ám ezzel együtt a hidrogénalapú megoldásoknak is bővülniük kell. Mindkettőre szükség van a kék bolygón biztosított, hosszútávon fenntartható élethez.”

A cégcsoport elnöke emellett bejelentette: a következő három évben a vállalat további 10 milliárd eurónyi beruházást hajt végre, hogy digitalizálja üzleti folyamatait. „A digitalizáció hozzájárul a hosszú távú fenntarthatósághoz – melyet megoldásainkkal is támogatunk” – folytatta Hartung. A Bosch termékportfóliójából jó példa erre az okosotthon energiamenedzsment-rendszere vagy a hálózatba kapcsolt gyártás energiaplatformja.

Bizonytalan kilátások

A Bosch Csoport 5,2 százalékkal növelte árbevételét 2022 első negyedévében. „Jól indítottuk az idei évet, és egyelőre úgy látjuk, hogy akár felül is múlhatjuk a pénzügyi jelentésben előirányzott 6 százalékos árbevétel-növekedést” – jelentette ki Dr. Markus Forschner, a Bosch igazgatóságának pénzügyi területekért és üzleti stratégiáért felelős tagja. „A 2022-es üzleti év egészét illetően azonban a bizonytalan üzleti környezet miatt nehéz becslésekbe bocsátkozni.”

Az előző év szintjének megfelelő üzemi eredményre vonatkozó célkitűzését a pénzügyi igazgató szerint nem tudja teljes mértékben megvalósítani a vállalatcsoport, ez 3 és 4 százalék között várható. „Eredményünket mindenekelőtt az energia-, anyag- és logisztikai költségek növekedése terheli meg jelentősen.”

Tekintettel a jelenlegi helyzetre, a Bosch máris jelentősen átdolgozta a gazdasági várakozásait. A világgazdaság tekintetében a vállalat szűk 3,5 százalékos növekedésre számít az idén – szemben az év eleji mintegy 4 százalékkal. Az autógyártást illetően a korábbi 88 millió darabos prognózis, valamint az előző évhez viszonyított 9 százalékos növekedési várakozás sem tartható. Ennek okait a koronavírus-járvány következtében Kínában ismét bevezetett korlátozásokban, illetve a félvezetőellátásban továbbra is tapasztalható nehézségekben látja Forschner.

Új piac komoly potenciállal

A hatékony klímavédelem érdekében a Bosch belép a hidrogén-elektrolízis komponenseinek piacára, és az évtized végéig csaknem 500 millió eurónyi befektetést szán az új üzleti területre, „Széles körű alapokkal rendelkezünk a hidrogéntechnológiák fejlesztéséhez" – jelentette ki Hartung, hozzátéve, hogy várakozásaik szerint 2030-ra mintegy 14 milliárd eurós volumene lesz az elektrolízis-komponensek piacának.

Fotó: Bosch Media Service

A cellamodul (stack) formájában a Bosch a hidrogén-elektrolízis központi elemét szállíthatja, a teljesítményelektronikával, az érzékelőkkel és a szabályzóegységgel intelligens modullá kiegészítve. A cellamodulok már 2025-ben sorozatgyártásba kerülhetnek.

Fenntarthatóság és munkahely-megőrzés

„A hosszú távú fenntarthatóság már korántsem mellékes kérdés, hanem minden vállalat alaptevékenységének a része” – magyarázta Filiz Albrecht, a Bosch igazgatóságának humánerőforrás területért és hosszú távú fenntarthatósági stratégiáért felelős tagja. Rámutatott, világszerte mintegy 400 telephelyével a Bosch már 2020 óta klímasemleges, és szén-dioxid-semlegességének minősége tekintetében is jóval gyorsabb a megvalósítás a tervezettnél.

A humánerőforrás-vezető továbbá elmondta, a Bosch elsősorban azokon a telephelyein fejleszt klímasemleges technológiát, ahol korábban belső égésű motorrendszereket gyártottak. Mostanra a hajtásrendszerek üzletág mintegy 1400 munkatársa került át új területre, például a szoftverek és az elektromobilitás területeire, emellett szinte kizárólag belső munkaerőközvetítés útján az év végére a Bosch csaknem 2300 munkatársa dolgozhat a mobil és telepített üzemanyagcellák területén. Ezenkívül a vállalatcsoport terveiben szerepel idén világszerte további 10 ezer szoftverfejlesztő felvétele.

Új befeketés a hőszivattyú üzletágban

„A szén-dioxid-kibocsátás több mint harmada az épületek üzemeltetéséből származik, ezért a klímavédelemnek a privát otthonokban is meg kell valósulnia” – mutatott rá Dr. Christian Fischer, a Bosch fogyasztási cikkek üzleti szektorért, valamint az energia- és az épülettechnika területekért felelős igazgatója.

Egyre több országban bocsátanak ki új épületekre vonatkozó előírásokat, Németországban például 2024-re az új fűtési rendszereket 65 százalékban már regeneratív módon kell üzemeltetni. „A Bosch ennek megfelelően az évtized közepéig további 300 millió eurós befektetést tervez a hőszivattyú üzletágban.” – fejtette ki Fischer.

Bosch hőszivattyú

Bosch hőszivattyú | Fotó: Bosch Media Service

A Bosch a meglévő épületek technikájához is hozzájárul, és hidrogén-kompatibilis kiegészítő kazánokkal támogatja a fűtési rendszerek földgázról hidrogénre történő átállítását.

Digitalizálással az ipar energiahatékonyságáért

A Bosch az energia- és költséghatékonyságot kívánja elősegíteni a gyárakban. „Az ipari termelés digitalizálása nagyban hozzájárul a klímavédelemhez” – mutatott rá Rolf Najork, a Bosch ipari technika üzleti szektorért felelős igazgatója, hozzátéve, hogy a hálózatba kapcsolt energiagazdálkodással átlagosan öt százalékkal csökkenhet a termelés éves energiaigénye. Továbbá elmondta: a vállalat Ipar 4.0 portfólió energiaplatformja már 80 ügyfélprojektben és a Bosch 120 telephelyén működik.

A Bosch Csoport az ipari technika területén is a villamosításra összpontosít, folytatta Najork. 2030-ra a mobil munkagépek 30 százaléka már elektromos lesz, ami további 1,5 milliárd eurós piaci volumennek felel meg a nagyfeszültségű hajtásrendszerek területén.

Az ipari technikán keresztül a Bosch az elektromos autózást is fejleszti. „Egy a Volkswagennel közös projekt részeként olyan vállalat alapításán dolgozunk, amely európai akkumulátorcella-üzemeket láthat el berendezésekkel” – mondta Najork. „Közös célunk a költségek és a technológia terén kivívott vezető pozíció az ipari méretű akkumulátorgyártásban.”

Innováció az elektromobilitásban

„A Bosch a közúti elektromos hajtásláncok első számú beszállítója” – közölte Dr. Markus Heyn, a Bosch mobilitási megoldások üzleti szektorért felelős igazgatósági tagja. A legfőbb műszaki feladat jelenleg a hajtásrendszer – az akkumulátort is beleértve – megfelelő hőmérsékleten tartása és az utastér klímakomfortjának kialakítása, az intelligens hőmenedzsment pedig önmagában 25 százalékkal növelheti az e-autók hatótávját. A Flexible Thermal Unit képében a Bosch előre integrált megoldást fejlesztett ki, amellyel számításai szerint az évtized végére várhatóan 3,5 milliárd eurós piacot teremt.

Fotó: Bosch Media Service

A Bosch idén kezdi meg az üzemanyagcellás tehergépkocsi-hajtásrendszerek sorozatgyártását. „A tervek szerint a bambergi telephelyen az évtized közepére már egy gigawatt teljesítményű cellamodulokat állítunk elő” – beszélt a jövőbeni várakozásokról Heyn. A Bosch csaknem egymilliárd euróra növelte a 2021 és 2024 közötti időszakban a mobil üzemanyagcellákra fordított beruházásait.

Minden üzleti terület hozzájárult a sikerhez

„A Bosch Csoport jól kezelte a 2021-es év kihívásait” – összegezte Forschner. „A kedvező árbevétel-mutatók mellett széles körű költségcsökkentési intézkedéseink is eredményesnek bizonyultak.”

A vállalat minden üzleti területe hozzájárult a kedvező eredményekhez. A mobilitási megoldások üzleti szektor érte el a legnagyobb árbevételt, mely – az árfolyamhatásokat figyelembe véve – 7,6 százalékos növekedéssel 45,3 milliárd euró lett. Az ipari technika üzleti szektor profitált a gépipari üzleti környezet fellendüléséből, és 18,9 százalékkal 6,1 milliárd euróra növelte árbevételét. A fogyasztási cikkek üzleti szektor az eleve erős előző évihez képest 12,7 százalékkal 21 milliárd euróra növelte árbevételét Az energia- és épülettechnika üzleti szektor árbevétele 7,8 százalékkal nőtt, ezzel 5,9 milliárd euró összbevételt érve el.

A Bosch Csoport kutatás-fejlesztési ráfordításai 6,1 milliárd euróval stabilak maradtak (2020: 5,9 milliárd euró), míg beruházásai kismértékben, 3,9 milliárd euróra emelkedtek (2020: 3,3 milliárd euró). A kutatás-fejlesztési ráfordítások középpontjában az elektromobilitás és a vezetéstámogató rendszerek, emellett pedig az ipari és fűtéstechnika villamosítása állt.

2021. december 31-én a Bosch Csoport világszerte 402.614 munkatársat foglalkoztatott, 7580 fővel többet, mint az előző évben. Mindhárom fő régiót – Európa, Amerika és Ázsia – a növekedés jellemezte. A kutatás-fejlesztés területén 2949 munkatárssal többen, összesen 76.121-en dolgoztak.

A Bosch termékeivel 1898 óta van jelen Magyarországon. Az 1991-ben újjáalapított regionális kereskedelmi kft.-ből mára jelentős cégcsoport lett. Hazánkban a Bosch Csoport nyolc önálló vállalat szoros stratégiai együttműködéseként Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink