Beszállítók A GM új szintre emeli beszállítói kapcsolatait

A GM új szintre emeli beszállítói kapcsolatait

Panker Gergő | 2014.03.25 09:44

A GM új szintre emeli beszállítói kapcsolatait

A General Motors nemrég bevezetett kezdeményezése tovább mélyíti a vállalat stratégiai együttműködéseit a beszállítói körében szereplő vállalkozásokkal, amely az üzleti innovációk bevezetésének felgyorsítása érdekében szorosabb és nyitottabb üzleti kapcsolatokat ígér.

Hirdetés

A GM stratégiai beszállítói programja (Strategic Supplier Engagement program) elérhetőbbé teszi a kapcsolatot a vállalat beszerzési vezetőivel, a stratégiai tervezést, valamint a képzéseket olyan beszállítók számára, akik megfelelnek bizonyos kulcsfontosságú elvárásoknak a költségcsökkentés, illetve más üzleti kultúrával kapcsolatos szempontoknak, mint például a nyitott kommunikáció és a technológiák megosztása – olvasható az Automotive News Europe autóipari hírportálon megjelent összefoglalóban.

Grace Lieblein, a GM beszerzési vezetője összehívta a vállalat 400 legnagyobb beszállítóját, akik a General Motors globális kiadásainak összesen 90 százalékát adják. A lépés jól mutatja, hogy a GM ma jobban támaszkodik beszállítóira, mint valaha a biztonsági és gazdaságossági fejlesztések területén, amelyek kulcsfontosságú területnek számítanak az autógyártók között zajló küzdelemben. A GM könnyen vesztes pozícióba kerülhet, ha nem sikerül javítania a köztudottan kihívásokkal küzdő beszállítói kapcsolatain.

– Ez egy olyan keretrendszer, amely körvonalazza, miként szeretnénk a beszállítóinkkal dolgozni és megerősíteni a vállalat és a beszállítók lévő kapcsolatot azáltal, hogy mi válunk az elsődleges választásukká – mondta Grace Lieblein egy Automotive News-nak adott interjúban.

Visszajelzés

400 közvetlen anyagbeszállító vesz részt a programban, ebből azok a "top" beszállítók kerülhetnek majd be, akik a legmagasabb pontszámot érik el a General Motors felmérésében. – Azoknak a beszállítóknak, akik alacsony pontszámot érnek el, lehetőségük van, hogy a GM-mel együtt dolgozva javítsanak a teljesítményükön és részt vegyenek a következő évi felmérésben – mondta a beszerzési vezető.

Grace Lieblein: "Ez egy olyan keretrendszer, amely körvonalazza, hogyan szeretnénk a beszállítóinkkal dolgozni"

A 200 legnagyobb beszállító áprilisban, míg a fennmaradó 200 júniusban kapja meg az értékelését. A GM szóvivője szerint nincs megszabva, hogy a 400 beszállító közül hányat választanak ki. A vállalat reméli, hogy végül mind a 400 vállalat eljut majd erre a szintre.

A GM két fő területen vizsgálja a beszállítókat: az első szempont az üzleti teljesítmény, ide tartozik a minőség, a költséghatékonyság, teljesítmény és hatékonyság a beszállítói láncon belül, a második pedig a kulturális teljesítmény, ahol az átláthatóságot, a hatékony kommunikációt és a mérnöki innovációt figyelik. A kulturális teljesítményt a GM beszerzési csapatainak standard felmérésének eredményei adják majd – olvasható az Automotive News Europe összefoglalójában.

Kim Brycz, a GM indirekt-anyagbeszerzésért, munkagépekért és gyári felszerelésekért felelős vezérigazgatója kihangsúlyozta: az értékelések bárki számára elérhetőek lesznek, és a beszállítók láthatják majd, miként teljesítettek a többiekhez viszonyítva.

– Nem csupán a top stratégiai beszállítóink meghatározásáról van szó – emelte ki Brycz az Automotive Newsnak adott interjúban. – Segítünk abban is, hogy a többiek is azzá válhassanak – tette hozzá a szakember.

Az elit kör előnyei

A beszállítói kapcsolatok javítására szolgáló vállalati rendszer nem számít újdonságnak. A Ford tavaly nyáron elindította a 2005-ben bevezetett üzleti keretrendszerének (Aligned Business Framework) második verzióját, amely a kulcsfontosságú beszállítókkal létesített hosszútávú kapcsolatok kialakításán keresztül felgyorsítja az innovációs folyamatokat, valamint leszűkíti a vállalat beszállítói körét. A Ford tavaly arról nyilatkozott, hogy 104 vállalat vesz részt a keretrendszer-programban, amely végül 70 százalékát adja majd a vállalat beszerzési költségvetésének.

Lieblein elmondta, hogy a GM célja nem az, hogy megfossza a 2700 direkt anyagbeszállítót a további megrendelésektől. A kisebb vállalatok is kérhetnek éves vizsgálatot, amelyből ők is profitálhatnak. A beszerzési vezető azt is elmondta, hogy a top-beszállítóknak sem tudják garantálni a jövőbeni szerződéseket, ám mindenképpen jobb helyzetbe kerülnek, mint azok, akik nem kerülnek be a GM legjobban teljesítő beszállítóinak körébe.

A top-beszállítók többek között a következő előnyökhöz jutnak:

  • Rendszeres kapcsolat a GM beszerzési és mérnöki vezetőivel,
  • Technológiai "vízió" megbeszélések a GM jövőbeli alkatrész- és alapanyag-szükségleteivel kapcsolatban,
  • Növekedési lehetőség a GM és a beszállító számára,
  • Más beszállítók számára nem elérhető tréningek.

Lemaradásban a GM

Lieblein beismerte, hogy a GM azért maradhatott le terméktechnológiai fejlesztésekről, mert nem rendelkezett egy olyan formális keretrendszerrel, amely összekapcsolta volna az autógyártót a beszállítókkal, illetve azok innoviációival, mielőtt a versenytársak lecsaptak volna rájuk.

– Ha már korán bekapcsoljuk őket a termékfejlesztés folyamatába, lehetőségünk nyílik a felhalmozott tudás kihasználására, ahelyett, hogy azt mondanánk, "itt ez a termék, ezt kell legyártani" – mondta Lieblein, majd hozzátette:

– Őszintén szólva, egy kissé lemaradtunk mind az árak, a technológiák és minőség terén azáltal, hogy nem kapcsoltuk be a beszállítókat a folyamataink korai szakaszaiba, mint ahogy most tesszük.

A szakember egy példával illusztrálta, hogy a GM új megközelítése miként eredményezhet fejlettebb és biztonságosabb járműveket: 2012-ben az iparágban először alkalmaztak középlégzsákot a GMC Acadia-ban, a Buick Enclave-ben, illetve a Chevrolet Traverse-ben. A TK Holdings Inc., a japán Takata észak-amerikai leányvállalata már korán bevonta a General Motorst a légzsák fejlesztésébe, amely oldalirányű ütközéseknél védi a sofőrt és az utasokat.

Fontos kezdeményezés

John Henke, a gyártó-beszállító kapcsolatokat vizsgáló detroiti központú Planning Perspectives tanácsadó cég elnöke elmondta, hogy a GM terve – amennyiben terv szerint halad majd – radikálisan megváltoztathatja a gyártó beszállítói kapcsolatait.

Henke rámutatott: – Egyik OEM-nél sem találunk ennyire nyitott és átlátható rendszert, mint a General Motors-é. Ez egy nagyon erős kezdeményezés, amely rámutat Lieblein azon tervére, hogy megbízhatóbb beszállítói kapcsolatokat alakítsanak ki – hangsúlyozta a szakember.

A Henke által elvégzett felmérésében a GM sokáig sereghajtó pozícióban volt, ám az elmúlt években sokat javultak a vállalat beszállítói kapcsolatai. Ennek ellenére ahogy a 2009 óta elért javulás lendülete megtört, a GM tavaly csupán az ötödik helyet tudta elérni a hat legnagyobb autógyártó közül. Továbbá a beszállítói bizalom feljavítása is folyamatban van még. Számos beszállító felháborodását követően a gyártónak nemrég törölnie, illetve tisztáznia kellett bizonyos vitás feltételeket a tavaly kiegészített alap beszállítói szerződésében – írja az Automotive News Europe.

Henke szerint a GM kezdeményezése megpróbálja kijavítani a beszállítói kapcsolatokat érintő legfontosabb hibákat: a nem következetes visszajelzéseket és sokszor ad-hoc-nak tűnő értékeléseket.

– A GM-nek most először lesz egy globális, standard folyamata, amelyen keresztül a vállalat képes értesíteni a beszállítóit, hogy miként képzeli el a velük folytatott munkát, illetve mely területen várnak el további fejlődést – tájékoztatott John Henke.

Kiemelt Partnereink