Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A GM új szintre emeli beszállítói kapcsolatait
A General Motors nemrég bevezetett kezdeményezése tovább mélyíti a vállalat stratégiai együttműködéseit a beszállítói körében szereplő vállalkozásokkal, amely az üzleti innovációk bevezetésének felgyorsítása érdekében szorosabb és nyitottabb üzleti kapcsolatokat ígér.
A GM stratégiai beszállítói programja (Strategic Supplier Engagement program) elérhetőbbé teszi a kapcsolatot a vállalat beszerzési vezetőivel, a stratégiai tervezést, valamint a képzéseket olyan beszállítók számára, akik megfelelnek bizonyos kulcsfontosságú elvárásoknak a költségcsökkentés, illetve más üzleti kultúrával kapcsolatos szempontoknak, mint például a nyitott kommunikáció és a technológiák megosztása – olvasható az Automotive News Europe autóipari hírportálon megjelent összefoglalóban.
Grace Lieblein, a GM beszerzési vezetője összehívta a vállalat 400 legnagyobb beszállítóját, akik a General Motors globális kiadásainak összesen 90 százalékát adják. A lépés jól mutatja, hogy a GM ma jobban támaszkodik beszállítóira, mint valaha a biztonsági és gazdaságossági fejlesztések területén, amelyek kulcsfontosságú területnek számítanak az autógyártók között zajló küzdelemben. A GM könnyen vesztes pozícióba kerülhet, ha nem sikerül javítania a köztudottan kihívásokkal küzdő beszállítói kapcsolatain.
– Ez egy olyan keretrendszer, amely körvonalazza, miként szeretnénk a beszállítóinkkal dolgozni és megerősíteni a vállalat és a beszállítók lévő kapcsolatot azáltal, hogy mi válunk az elsődleges választásukká – mondta Grace Lieblein egy Automotive News-nak adott interjúban.
Visszajelzés
400 közvetlen anyagbeszállító vesz részt a programban, ebből azok a "top" beszállítók kerülhetnek majd be, akik a legmagasabb pontszámot érik el a General Motors felmérésében. – Azoknak a beszállítóknak, akik alacsony pontszámot érnek el, lehetőségük van, hogy a GM-mel együtt dolgozva javítsanak a teljesítményükön és részt vegyenek a következő évi felmérésben – mondta a beszerzési vezető.
Grace Lieblein: "Ez egy olyan keretrendszer, amely körvonalazza, hogyan szeretnénk a beszállítóinkkal dolgozni" |
A 200 legnagyobb beszállító áprilisban, míg a fennmaradó 200 júniusban kapja meg az értékelését. A GM szóvivője szerint nincs megszabva, hogy a 400 beszállító közül hányat választanak ki. A vállalat reméli, hogy végül mind a 400 vállalat eljut majd erre a szintre.
A GM két fő területen vizsgálja a beszállítókat: az első szempont az üzleti teljesítmény, ide tartozik a minőség, a költséghatékonyság, teljesítmény és hatékonyság a beszállítói láncon belül, a második pedig a kulturális teljesítmény, ahol az átláthatóságot, a hatékony kommunikációt és a mérnöki innovációt figyelik. A kulturális teljesítményt a GM beszerzési csapatainak standard felmérésének eredményei adják majd – olvasható az Automotive News Europe összefoglalójában.
Kim Brycz, a GM indirekt-anyagbeszerzésért, munkagépekért és gyári felszerelésekért felelős vezérigazgatója kihangsúlyozta: az értékelések bárki számára elérhetőek lesznek, és a beszállítók láthatják majd, miként teljesítettek a többiekhez viszonyítva.
– Nem csupán a top stratégiai beszállítóink meghatározásáról van szó – emelte ki Brycz az Automotive Newsnak adott interjúban. – Segítünk abban is, hogy a többiek is azzá válhassanak – tette hozzá a szakember.
Az elit kör előnyei
A beszállítói kapcsolatok javítására szolgáló vállalati rendszer nem számít újdonságnak. A Ford tavaly nyáron elindította a 2005-ben bevezetett üzleti keretrendszerének (Aligned Business Framework) második verzióját, amely a kulcsfontosságú beszállítókkal létesített hosszútávú kapcsolatok kialakításán keresztül felgyorsítja az innovációs folyamatokat, valamint leszűkíti a vállalat beszállítói körét. A Ford tavaly arról nyilatkozott, hogy 104 vállalat vesz részt a keretrendszer-programban, amely végül 70 százalékát adja majd a vállalat beszerzési költségvetésének.
Lieblein elmondta, hogy a GM célja nem az, hogy megfossza a 2700 direkt anyagbeszállítót a további megrendelésektől. A kisebb vállalatok is kérhetnek éves vizsgálatot, amelyből ők is profitálhatnak. A beszerzési vezető azt is elmondta, hogy a top-beszállítóknak sem tudják garantálni a jövőbeni szerződéseket, ám mindenképpen jobb helyzetbe kerülnek, mint azok, akik nem kerülnek be a GM legjobban teljesítő beszállítóinak körébe.
A top-beszállítók többek között a következő előnyökhöz jutnak:
- Rendszeres kapcsolat a GM beszerzési és mérnöki vezetőivel,
- Technológiai "vízió" megbeszélések a GM jövőbeli alkatrész- és alapanyag-szükségleteivel kapcsolatban,
- Növekedési lehetőség a GM és a beszállító számára,
- Más beszállítók számára nem elérhető tréningek.
Lemaradásban a GM
Lieblein beismerte, hogy a GM azért maradhatott le terméktechnológiai fejlesztésekről, mert nem rendelkezett egy olyan formális keretrendszerrel, amely összekapcsolta volna az autógyártót a beszállítókkal, illetve azok innoviációival, mielőtt a versenytársak lecsaptak volna rájuk.
– Ha már korán bekapcsoljuk őket a termékfejlesztés folyamatába, lehetőségünk nyílik a felhalmozott tudás kihasználására, ahelyett, hogy azt mondanánk, "itt ez a termék, ezt kell legyártani" – mondta Lieblein, majd hozzátette:
– Őszintén szólva, egy kissé lemaradtunk mind az árak, a technológiák és minőség terén azáltal, hogy nem kapcsoltuk be a beszállítókat a folyamataink korai szakaszaiba, mint ahogy most tesszük.
A szakember egy példával illusztrálta, hogy a GM új megközelítése miként eredményezhet fejlettebb és biztonságosabb járműveket: 2012-ben az iparágban először alkalmaztak középlégzsákot a GMC Acadia-ban, a Buick Enclave-ben, illetve a Chevrolet Traverse-ben. A TK Holdings Inc., a japán Takata észak-amerikai leányvállalata már korán bevonta a General Motorst a légzsák fejlesztésébe, amely oldalirányű ütközéseknél védi a sofőrt és az utasokat.
Fontos kezdeményezés
John Henke, a gyártó-beszállító kapcsolatokat vizsgáló detroiti központú Planning Perspectives tanácsadó cég elnöke elmondta, hogy a GM terve – amennyiben terv szerint halad majd – radikálisan megváltoztathatja a gyártó beszállítói kapcsolatait.
Henke rámutatott: – Egyik OEM-nél sem találunk ennyire nyitott és átlátható rendszert, mint a General Motors-é. Ez egy nagyon erős kezdeményezés, amely rámutat Lieblein azon tervére, hogy megbízhatóbb beszállítói kapcsolatokat alakítsanak ki – hangsúlyozta a szakember.
A Henke által elvégzett felmérésében a GM sokáig sereghajtó pozícióban volt, ám az elmúlt években sokat javultak a vállalat beszállítói kapcsolatai. Ennek ellenére ahogy a 2009 óta elért javulás lendülete megtört, a GM tavaly csupán az ötödik helyet tudta elérni a hat legnagyobb autógyártó közül. Továbbá a beszállítói bizalom feljavítása is folyamatban van még. Számos beszállító felháborodását követően a gyártónak nemrég törölnie, illetve tisztáznia kellett bizonyos vitás feltételeket a tavaly kiegészített alap beszállítói szerződésében – írja az Automotive News Europe.
Henke szerint a GM kezdeményezése megpróbálja kijavítani a beszállítói kapcsolatokat érintő legfontosabb hibákat: a nem következetes visszajelzéseket és sokszor ad-hoc-nak tűnő értékeléseket.
– A GM-nek most először lesz egy globális, standard folyamata, amelyen keresztül a vállalat képes értesíteni a beszállítóit, hogy miként képzeli el a velük folytatott munkát, illetve mely területen várnak el további fejlődést – tájékoztatott John Henke.