Beszállítók A Bosch Rexroth küldetése az Ipar 4.0 előnyeinek bemutatása

A Bosch Rexroth küldetése az Ipar 4.0 előnyeinek bemutatása

Pörge Béla | 2020.12.18 07:23

A Bosch Rexroth küldetése az Ipar 4.0 előnyeinek bemutatása

Ács István, a Bosch Rexroth ügyvezető igazgatója. | Fotó: Bosch Rexroth

Interjú Ács Istvánnal, a Bosch Rexroth ügyvezető igazgatójával a cég termékeiről, az Ipar 4.0-ról, valamint arról, hogy mik a negyedik ipari forradalom előnyei. Beszélgettünk továbbá arról is, hogy a koronavírus-járvány milyen hatással volt a magyar kis- és középvállalatok innovációira.

Az elején kicsit térjünk ki arra, hogy mit jelent az Ipar 4.0, mert gyakran összemosódnak a fogalmak ezzel kapcsolatban: milyen technológiák tartoznak ide?

Ez az összemosódás természetes, az ipari forradalmakat nem lehet egy naphoz kötni, ez egy folyamat. A robotizáció a harmadik ipari forradalomhoz tartozik, míg a negyedik ipari forradalom, tehát az Ipar 4.0 fő jellemzője a hálózatba kapcsoltság és az IoT.

Mit jelent a Rexroth mottója, a We move, you win?

A kérdés megválaszolásához vissza kell mennünk a múltba, hiszen a Bosch Rexroth már a kezdetektől foglalkozik az Ipar 4.0-ás megoldásokkal. Ahhoz azonban, hogy az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó, számunkra fontos célokat és üzeneteket hitelesen tudjuk képviselni, felismertük, hogy nekünk is változnunk kell. Olyan arculatra, valamint szlogenre van szükségünk, ami ezt a változást jól tükrözi.

Az elmúlt néhány év a cég életében több szempontból is sikeres időszak volt. Ez annak is köszönhető, hogy arra törekedtünk: a negyedik ipari forradalom meghatározó szereplői között lehessünk. Az Ipar 4.0 egyik fontos ismérve, hogy folyamatosan mozdulni, változtatni kell, előre kell lépni. Ebben a Rexroth-nak utat kell mutatnia, de mindezt úgy, hogy ebből a vevőink is profitáljanak. A Bosch Magyarországon is aktív, különböző kezdeményezésekben és fejlesztési programokban veszünk részt.

Ehhez az új szlogenhez és szemlélethez jól illeszkedik egy másik, idén indult kampányunk jelmondata: „make the first step”, azaz tegyük meg az első lépést. Azt láttuk, hogy a piacon sokan várnak még az innovációkkal, nem merik megtenni az első lépést. Mi arra biztatjuk a partnereinket és a piaci szereplőket, hogy velünk együtt tegyék meg ezt az első lépést. Minden változás az első lépéssel kezdődik.

A koronavírus-járvány változtatott ezen a helyzeten? Bátrabbak lettek a vállalatok az innovációk terén?

Többféle szempontból is érdemes megvizsgálni ezt az új helyzetet. Március 16-át követően a Bosch Rexroth dolgozóinak közel 80 százaléka került át home office-ba egyik napról a másikra. Korábban ez így, ebben a formában elképzelhetetlen volt. Rengeteg olyan munkafolyamatot, alakítottunk át rekordsebességgel digitálissá, amely korábban fizikai kapcsolatot igényelt. Azt hiszem ezeket a lépéseket hozzánk hasonlóan minden olyan vállalat megtette, amely megtehette. A termelővállalatok számára - és esetünkben is a gyártási folyamatokat illetően ez természetesen nehezebb kihívás.

A járvány kikényszerítette, hogy használjuk a digitalizációs megoldásokat, ugyanakkor az attitűdváltás egyelőre még elmaradt. Ez érthető, hiszen a vállalatok ebben a sokkszerű helyzetben arra koncentráltak, hogy fenntartsák a működésüket. Vannak persze olyan cégek is, amelyek ebben a szokatlan szituációban rögtön meglátták az innováció lehetőségét. Mégis azt látom, hogy összességében nem ez a hozzáállás és reakció volt a jellemző. Hozzá kell tennem, hogy ez az attitűd vagy képesség nem a vállalat méretétől függ.

A körülmények azonban jól rávilágítottak az Ipar 4.0 előnyeire és lehetőségeire. Mi hiszünk abban, hogy a megváltozott helyzet a digitalizációt segíti, és egy exponenciálisan növekedő folyamat lesz az átállás.

A Rexroth igen szerteágazó termékcsoportjai közül melyekre mutatkozik a legnagyobb igény kis- közép- és nagyvállalati szinten?

Nagyon szerteágazó a termékpalettánk, nehéz egy dolgot kiemelni. Inkább úgy fogalmaznék, hogy olyan termékekkel jelentünk meg az elmúlt években, amelyek kifejezetten digitalizációs célokat szolgálnak. Ma a Rexroth által piacra dobott termékek több mint 90 százaléka Ipar 4.0-képes. Az már más kérdés, hogy a piac mennyire él ezekkel a lehetőségekkel.

Hogy mégis kiemeljek néhány fontos terméket, megemlíteném a ctrlX Automationt, ami egy, az ipar okostelefonjának is nevezhető PLC-rendszer. Ez leginkább az okostelefonokhoz hasonlítható, ahol a funkciók különböző applikációkkal bővíthetők hardveres módosítás nélkül. Sokkal egyszerűbben és gyorsabban lehet adaptálni, a vevői oldalon pedig nincs meg az az elvárás, hogy egy adott cég adott programozási nyelvét kelljen megtanulni és alkalmazni.

Egy másik fontos megoldásunk, amely kkv-k számára kifejezetten ideális az első lépés megtételére a digitalizáció útján, az a Connectivity Kit, ami egy olyan berendezés, mellyel figyelni tudjuk berendezésünk paramétereit egy dashboardon keresztül. Már az is sok esetben hatékonyságnövekedéssel jár, hogy figyeljük ezeket az adatokat, de akár beállíthatunk küszöbértékeket, is és a rendszer figyelmezteti a felhasználót a meghibásodásokra. A termék nagy előnye, hogy a már meglévő berendezésekre is felszerelhető, és ezeknek számos adatát figyeli. Ennek a „nagytestvére” az IoT Gateway, amely szintén a gépen megtalálható adatokat gyűjti össze, de már az összetettebb alkalmazásokra fókuszál.

Vállalatunk Ipar 4.0-val kapcsolatos oktatást is kínál a piaci szereplőknek. Az érdeklődők egynapos betekintő, illetve több elemből álló mélyebb ismereteket kínáló Ipar 4.0-ás képzések közül választhatnak.

Fotó: Bosch Rexroth

Ezekre a tanfolyamokra mekkora igény mutatkozik a kkv-k körében?

Bár itt az ideje az attitűdváltásnak, lehetne sokkal nagyobb is az igény az ilyen tanfolyamokra, de amíg nem találkoznak a cégek az Ipar 4.0 előnyeivel, addig nem kérhetjük számon rajtuk, hogy miért nem aktívak ezen a téren. Nekünk küldetésünk, hogy megmutassuk az Ipar 4.0 előnyeit és a benne rejlő lehetőségeket. Sokszor az az érzésem, hogy az emberek gyakran csak megélik és használják a digitális forradalom eredményeit, de nem tudatosul bennük, hogy erről van szó.

Ezt a célt szolgálják a már említett utólag beszerelhető eszközök is. Ezeken keresztül szeretnénk megmutatni, hogy milyen előnyei vannak az Ipar 4.0-ának. A népszerűsítés és figyelemfelhívás általában lassú folyamat, de mi két okból is nagy hangsúlyt helyezünk erre: egyrészt üzleti érdekünk, másrészt hiszünk benne.

Kik a Rexroth üzleti ügyfelei, mekkora vállalatok adják a cég ügyfélkörét?

Sokan azt gondolják, hogy csak a nagyobb cégeknek van pénze az ilyen beruházásokra. Ez nem igaz, de tény, hogy nekik azért könnyebb a dolguk. Az Ipar 4.0 előnyeit magánemberként, mikrovállalkozásként is ki lehet használni.

Széles termékpalettáknak köszönhetően nálunk szinte mindenki vásárol, de főként közép- és nagyvállalatokból áll az ügyfélkörünk. Továbbá ezeknek a cégeknek a beszállítóival is széles a kapcsolatrendszerünk.

Ha az iparágakat nézzük, akkor kik a Rexroth ügyfelei Magyarországon?

A magyar gazdaság legmeghatározóbb szereplőinek számító autóipari és beszállítói vállalatokról beszélünk. Másik fókuszterületünk a hidraulika, ide tartoznak a mezőgazdasági, építőipari vagy kommunális járművek is. Ezen a területen is óriási lehetőségek rejlenek az Ipar 4.0-ban, főleg a hálózatba kapcsoltságban. Szeretnék erre egy példát is hozni: abban, hogy egy kommunális jármű milyen útvonalat jár be hatékonyan, a digitalizáció óriási szerepet játszik.

Az, hogy PLC-programozók érkeznek gépet, gyártósort beállítani, robotot programozni, már a múlté. Milyen flexibilis és nyílt platformot ad a Rexroth a gyártási alkalmazások, feladatok, Rexroth-gyártósorok programozására, beállítására, hogy kell elképzelni ezt az architektúrát?

Mi a teljes életciklus-menedzsmentre felkészülünk, és ebben támogatjuk a vevőinket. Miközben az is cél, hogy tehermentesítsük őket például a karbantartási adatokat illetően. Az Ipar 4.0 vívmányai közé tartozik, hogy sok vonatkozásban az eszközök és szoftverek is átvehetik a karbantartással járó feladatokat. A nagyértékű berendezéseket úgy látják el szenzorokkal, hogy ne arról kapjuk a visszajelzést, ha valami meghibásodik, hanem arról, hogy meg fog hibásodni. Azaz előre jelezzük a problémát, ami nagy eredmény. A szenzorok által érzékelt adatok előrevetítik, hogy valami történni fog, és ebben a funkcióban végtelen lehetőségek vannak, hiszen nincs olyan cég, amelynek ne kellene foglalkoznia a karbantartással. A kulcsberendezések esetében nem is a javítás, hanem a gép állásideje jár nagyobb költséggel, ezért mi arra törekszünk, hogy ezek a berendezések ne álljanak le.

Kiemelt Partnereink