Világpremierrel készül a szombathelyi BPW az Agritechnicára

Szerző: Wurmbrandt András | 2017.10.11. 12:20

A BPW-Hungária Kft. számos új fejlesztést, a mezőgazdasági járművek és gépek futóműveivel kapcsolatos megoldást mutat be november közepén a hannoveri mezőgazdasági gépészeti világkiállításon, az Agritechnicán. Ennek apropóján beszélgettünk a cég új ügyvezető igazgatójával, Mándli Péterrel és a társaság mezőgazdasági divíziójának értékesítési vezetőjével, Csánk Péterrel.

– Igazgató úr, egy évvel ezelőtt – akkor még, mint a vevőkapcsolati központ vezetője - adott interjút az új fejlesztési centrum kapcsán. Az Agritechnicára most jelentős fejlesztésekkel készülnek, amelyek nyilván már az új központban érlelődtek. Hogyan értékeli a BPW elmúlt 12 hónapjának fejlesztési munkáit?
MP: Egy évvel ezelőtt hosszan beszéltünk arról, hogy jövőbeli piacnyerésünkhöz szükség van új termékek kibocsájtására, azok megfelelő szintű validálására. Azt lehet mondani, hogy a fejlesztési központ kiválóra vizsgázott az elmúlt 12 hónapban ennek kapcsán, és hozzá kell tennem azt is, hogy nem csak a befektetett eszközérték tekintetében, hanem mindannak a szellemi tőkének a tekintetében is, amely a fejlesztési központban koncentrálódott. Mindazt, amit az egyes területeken tevékenykedő mérnökeink megrajzolnak 3D-s modell alapon, fizikai valójában a legkülönbözőbb fárasztásokkal tudunk validálni. Ennek köszönhetően biztosan tudhatjuk, hogy olyan termékeket bocsájtunk ki a piacra, amelyek a közúti közlekedésben minden veszély nélkül alkalmazhatók. Egy év távlatában beigazolódott, hogy jó berendezéseket választottunk, amikor a fejlesztési központunkat bővítettük. Ma biztonsággal kijelenthetjük, hogy például az AGRO Drive hidraulikusan hajtott tengely megfelelően működik, hiszen már a piacon van belőle tesztelésen öt prototípus Németországban, illetve Hollandiában, és több hónapos üzem után nagyon jók az ezzel kapcsolatos visszajelzések.

– Melyek a legfigyelemreméltóbb termékek, amelyeket novemberben az Agritechnicára visznek?
CsP: Világpremierrel készülünk, ugyanis bemutatjuk az igazgató úr által az előbb említett AGRO Drive nevű hidraulikusan meghajtott tengelyt, amely lehetővé teszi a mezőgazdaságban dolgozók számára, hogy akkor is tudjanak dolgozni, amikor egy normál vontatott járművel egyébként már nem lehet. Tehát a fellazult, puha, laza talajon is képesek a jövőben teljesíteni a gépek. Előnye még ennek a tengelynek, hogy a pótkocsin alkalmazott kiegészítő hajtásnak köszönhetően nem kell olyan nagy teljesítmény leadására képes vontatókat, traktorokat bevetniük a gazdáknak a jövőben.

Az új hidraulikus tengely nemcsak az erőátvitelt javítja, de a szervizelése is egyszerűbb: a kifinomult tervezésnek köszönhetően a karbantartási munkákat és a fékpofák cseréjét a hidromotorok leszerelése nélkül is el lehet végezni.

Számunkra egyébként fontos a kisebb teherbírású futóműveket igénylő járművek kiszolgálása is. Folyamatosan szem előtt tartjuk a gyártók és a felhasználók elvárásait, és ezeket alapul véve létrehoztunk egy olyan új termékcsaládot, amely a magas fokú gazdaságosság mellett a már jól ismert BPW minőséget tudja produkálni. Erre fókuszálva fejlesztettük ki az új, GS 9000 tengelycsaládot, amely a BPW-re jellemző építőelem-struktúrát követve rugózással felszerelve is elérhető lesz. De még itt sem álltunk meg, hanem a jövő igényeire gondolva új fékrendszert is alkottunk hozzá. Így nagyon jól alkalmazhatóak lesznek a termékek például bálaszállító járműveknél is, amelyeknél nagyon fontos az alacsony hasmagasság.

A BPW fejlesztési központjában

– Ezek mellett van egy sokkal inkább elektronikainak mondható fejlesztésük is.
CSP: Az AGRO Hub futómű-számítógépet vagy diagnosztikai rendszert azért fejlesztettük ki, mert a mezőgazdaságban is egyre nagyobb teret nyer, és elvárás is az elektronikai eszközök használata, beépítése. Mi már évek óta foglalkozunk ezzel, gondoljunk csak a hidropneumatikus rugózás vezérlésre, a szintszabályozásra, vagy az elektronikus kormányzási rendszerekre. A gazdáknak olyan diagnosztikára van szükségük, amivel mérni tudják a teljesítményt. Az AGRO Hub rendszerünkkel már 2015-ben képesek voltunk vezeték nélküli kommunikációval futásteljesítményt, üzemidőt mérni. Az idei Agritechnicára egy további kommunikációs csatornát tudtunk realizálni, ez azt jelenti, hogy az ISO-Bus kommunikációs csatornán keresztül is képes a rendszer kommunikálni, ezáltal lehetőség van az AGRO Hub által begyűjtött eredményeket a traktor rendszerébe integrálni. Természetesen továbbra is van lehetőség bluetooth-on keresztül ezt egy applikáció segítségével az okos eszközökön bármikor megtekinteni. Ezen felül tömegmérő szenzorokkal fogjuk felszerelni a tengelyeinket, ami által lehetőségünk nyílik a tengelyterhelések mérésére is.

– A gazdaságosság, környezettudatosság mennyire játszott szerepet ezeknek a termékeknek a fejlesztésénél?
CSP: A gazdaságosság mindig elsődleges szempont, és a környezettudatosság is egyre inkább jelen van a mezőgazdasági gépek szegmensében is. Eddig főképp a trailer üzletágat jellemezte a környezettudatosság. Például a GS 9000-es tengelycsalád kifejlesztésekor a BPW egyedülálló technológiát alkalmaz: azaz amíg versenytársaink tömör tengelytesteket használnak ezeknél a tengelyeknél, mi felhasználva speciális tudásunkat, ennél a tengelycsaládnál is egy üreges tengelytestet használunk, mely által 52 kilogramm súlymegtakarítást érhettünk el. Ez azt jelenti, hogy a hasznos terhelhetőség egy kéttengelyes jármű esetében 104 kilóval nő.

– Igazgató úr, amikor júliusban Brumbauer József nyugdíjba vonulása után egyedüli ügyvezetője lett a cégnek, úgy nyilatkozott, hogy 3-4 milliárd forintot költenének évente berendezések, gépek vásárlására. Mondhatjuk, hogy a cél teljes mértékben egy innovatív, akár digitalizált vállalat létrehozása?
MP: Az innovatív mindenképpen jó jelző, a digitalizáltnál viszont megállnék egy pillanatra, hiszen nem tudok elvonatkoztatni attól, hogy mi vasból gyártunk futóműveket. Az AGRO Hub viszont egyértelmű lépés abba az irányba, hogy szeretnénk ebből a csak „heavy metal” kabátból egy kicsit kibújni, és más utakat nyitni. Az első elektromérnök fejlesztő kollégánk most már két éve dolgozik a cégnél, neki köszönhetően jöttünk ki az AGRO Hub-bal, amellyel megpróbálunk egy fémipari cégtől teljesen szokatlan terméket a piacra vinni. Tehát gyakorlatilag azokat a megoldásokat keressük, amelyeket a futóműveink mellé szolgáltatásként fel tudunk ajánlani, azaz az információ, illetve a hozzá kapcsolódó digitalizáció ilyen mértékben tud megjelenni a termékeinkben. Arra törekszünk, hogy minél több szenzort építsünk be a futóműveinkbe, hogy azok egy idő után - mondjuk így - okos futóművek legyenek, és több információt adjanak. Van például szögjeladó szenzorunk a kormányzott futóműveinkhez, ami abban segíti a jármű használóját, hogy a kényszerkormányzásnál a megfelelő szögben tudja bekormányozni a futóművét. Ebbe az irányba fogjuk továbbra is keresni határainkat, a cél, hogy még több szenzort építsünk be termékeinkbe, aminek hatására aztán olyan információkat szolgáltatunk a járműtulajdonosoknak, amelyek hatékonyabbá teszik a munkát. Itt tehát most már nem járműgyártóról beszélek igazából, hanem arról a végfelhasználóról, aki nagy mezőgazdasági vállalkozásként működteti a gépparkját, és akinek minél több információra van ahhoz szüksége, hogy hatékonyan tudjon ezzel az eszközparkkal dolgozni.

– A gyártóknál maradva egy kicsit, kik a legfontosabb partnereik?
MP: Mezőgazdasági területen Németország összes nagy mezőgazdasági gépjárműgyártójának szállítunk, úgy a Krone cégnek, mint a CLAAS-nak, világelső burgonyabetakarító cégnek a Greenway-nek, vagy említhetném a Horsch-t, ahol a talajmegmunkáló és permetező berendezések készülnek. Természetesen magyarországi gyártóként a hazai mezőgépgyártókat is kiemelten fontos partnereinknek tekintjük, kiemelkedő és eredményes az együttműködésünk a Fliegl Abda Kft.-vel, a CLAAS törökszentmiklósi gyáregységével valamint az AGROGÉP Jármű- és Gépgyártó Kft.-vel, a haszongépjármű szegmensben pedig a Schwarzmüller Kft. is meghatározó partnerünk. De, hogy kitekintsünk az óceánon túlra, például a John Deere is a vevőink közé tartozik. Mezőgazdasági vonalon tehát minden neves járműgyártó a partnerünk. A trailer, a közúti pótkocsi-futómű ágazatban szintén hasonló a helyzet a Krone, a Kögel, a Schwarzmüller, de távolabbi példákkal élve francia, spanyol és japán járműgyáraknak is szállítunk.

Mándli Péter dolgozók körében

– Nemrég azt nyilatkozta, hogy a mezőgazdasági futóművek értékesítéséből az idén 42 millió eurós bevételt terveznek, 2020-ra szeretnék a 60 millió, nagyobb távlatban pedig a 100 millió eurót elérni. Az ambiciózus tervek megvalósításához gondolom, újabb munkatársak is kellenek majd.
MP: Folyamatosan növekedünk, az idei év nyarán túlléptük az 1500 fős foglalkoztatottsági létszámot. A 2017-es év több területen is növekedést jelent tavalyihoz képest, így lesz ez az árbevételben is, ahol előreláthatóan 4-5 százalékos növekedést realizálunk. Alapvetően mindenkit tárt karokkal várunk, hiszen most is vannak nyitott gépészmérnök pozícióink, de ugyanakkor a gépi forgácsoló, a hegesztő, a szereldei, illetve a logisztikai szakembereket is várjuk.

A BPW aktuális állásajánlataiért kattintson ide!

Fotó: Mészáros Zsolt