Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Komoly tervei vannak az IT-vel a magyar kormánynak
2024.04.26 16:23Továbbra is kudarc a Ford e-autós részlege
2024.04.26 15:21Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Hatékonyabb invertereken dolgozik a Fraunhofer
2024.04.26 12:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Sofőröknek terveztek fűtőszálas okoskabátot
A Continental technológiai vállalat fűtött és aktívan kivilágított biztonsági kabátok két prototípusát mutatta be a Las Vegasban megtartott Consumer Electronics Show (CES) kiállításon.
– Az ehhez hasonló okos ruházatok forradalmasítani fogják azt, ahogyan a technológiát a mindennapokban használjuk, miközben az útbiztonságot is növelik – jelentette ki Tobias Huber, aki az okos és funkcionális anyagok fejlesztésének felelőse a Continentalnál. A két megoldás induktív módon töltődik, a vezető ülésébe ágyazott tekercs segítségével.
– Ez a koncepció hatalmas lehetőségeket jelent a jövő számára – mondja Huber meggyőződéssel, hiszen a járműelektronikával való interakció még tovább bővíthető. A jövőben például, a ruházaton elhelyezkedő szenzorok olyan adatokat is meg tudnak állapítani, mint a páratartalom vagy a hőmérséklet, ami alapján működtethetik az automata klímaberendezést a járműelektronikán keresztül.
Okos kabátot fejlesztett a Continental |
A jó láthatóság biztosítása minden helyzetben fontos – a futárcégek, sürgősségi és közüzemi szolgáltatások személyzetének, valamint a ki- és bepakolás során kamionsofőrök számára ez egy alapvető biztonsági tényező, és fontos, hogy még jobban láthatóak legyenek potenciálisan veszélyes szituációkban és rossz időjárási körülmények között is. A LED fényekkel ellátott biztonsági kabát és az opcionális fűtő-funkció megvédi a viselőt a balesetektől, és automatikusan aktiválódik a jármű elhagyása után. Az energiatakarékos LED fények a hagyományos reflektorokkal kiegészülve jó láthatóságot biztosítanak a sötétben – még akkor is, ha a kabátot nem világítja meg külső fényforrás. Továbbá, a világító funkció automatikusan bekapcsol, amikor a sofőr elhagyja a töltőállomást, azaz a vezetőülést.
Az ülésbe épített tekercs kábelek nélkül tölti a LED-ek akkumulátorát és az integrált fűtőrendszert. Ez azt jelenti, hogy a kabát mindig a megfelelő töltöttségi állapotban van. Egy, a kabátban elhelyezett rugalmas második tekercs fogadja az ülésben lévő tekercsből érkező energiát. Különféle anyagrétegek biztosítják a ruha moshatóságát, valamint korlátozzák a sofőrt érő mágneses mező sugárzását is. Az akkumulátor a szövetbe ágyazott vezetékek segítségével tölti fel energiával a LED fényeket. Az akkumulátor és a vezérlőelektronika olyan helyen tárolható, ahol nincs útban, például a mellzsebben.
– A fűtőfunkció is jóval többet jelent, mint csupán a kényelem növelése. A szállítójárművek esetében, melyek egyre nagyobb arányban rendelkeznek elektromos meghajtással, a kabátfűtő rendszer azt jelenti, hogy a beltér fűtésével járó energiafogyasztás akár 90%-kal is csökkenthető. Ez továbbá megnövelt hatótávolsággal is jár, mivel a fűtést nem az autó, hanem a sofőr kapja – mondja Huber.
A jövőben az elektromos vezető anyagokat a kabátban kívánt hőfok generálására fogják használni anélkül, hogy egy milliméternyi fűtőszálat is hozzá kelljen adni a ruhához. Mindez egy konduktív, bevonható polimer keveréknek köszönhető, amelyet egy nyomtatási folyamat során adnak hozzá az anyaghoz. Amikor elektromosság járja át az anyagot, az közvetlenül hővé alakul át.
– Ennek következtében a felszín másodpercek alatt teljesen felmelegszik, viszonylag kevés energia bevitel árán – magyarázza dr. Erhard Barho, a Continental funkcionális felületek fejlesztéseinek felelőse.