Beszállítók KITT-eket akar látni az utakon a Bosch

KITT-eket akar látni az utakon a Bosch

autopro.hu | 2015.01.12 04:02

KITT-eket akar látni az utakon a Bosch

Bizonyára minden olvasó emlékszik a hollywoodi álomgyár által kreált Knight Rider című sorozatra, melynek fő attrakcióját egy KITT nevű beszélő és – ami még ennél is fontosabb – saját magát vezető Pontiac Firebird Trans Am autó jelentette. Csaknem harminc évvel később az automatizált vezetés már nem csupán televíziós fantázia. A Bosch technológiával felszerelt autók bizonyos helyzetekben, például forgalmi dugókban vagy parkoláskor már most is képesek magukat vezetni.

Hirdetés

– Lépésről-lépésre váltjuk valóra a sci-fi világát – fogalmazott Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának tagja.

A Bosch 2011 óta két helyszínen Paolo Altóban (Kalifornia) és Abstattban (Németország) dolgozik az automatizált vezetési megoldásokon. A két helyszínen tevékenykedő csapat egy több mint 5000 mérnököt magában foglaló nemzetközi szakmai hálózat. Az idei Las Vegas-i Nemzetközi CES kiállításon a vállalat az igazi hollywoodi legenda, a KITT másolata mellett sofőrsegítő funkciókat és fékezési rendszereket tartalmazó széles termékportfolióját is bemutatta. A Bosch arra az automatizált vezetésre összpontosít, ahol a sofőrnek nem kell állandóan a járműre figyelnie.

Kritikus forgalmi helyzetekben életmentő lehet a sofőrök segítése. A tanulmányok szerint csupán Németországban a sérüléssel járó ráfutásos baleseteknek akár a 72 százalékát is el lehetne kerülni, ha az autókba be lenne szerelve a Bosch ráfutást megelőző vészfékező rendszere. A vállalat forgalmi dugó asszisztensével pedig a sofőrök szintén biztonságosan és minimális stressz mellett juthatnak el a célpontig. Erős forgalom esetén az asszisztens legfeljebb 60 km/óra sebességnél automatikusan fékez, gyorsít és a forgalmi sávban tartja az autót.

– A tervek szerint a sofőrsegítő rendszerekkel egymilliárd euró árbevételt generálunk majd 2016-ban – jelentette ki Hoheisel. A sofőrsegítő rendszerek jelentik az alapot az automatizált vezetéshez, ami fokozatosan valósul majd meg. – Az autópálya robotpilótáinkkal az autók 2020-ra a felhajtástól a lehajtásig automatizált vezetésre lesznek képesek az autópályákon. A következő évtized során megjelennek majd a teljesen automatizált és bármilyen helyzet kezelésére képes járművek.

Az automatizált vezetés az autó minden részét – erőátvitel, fékek, kormányzás – érinti, és átfogó rendszerismereteket igényel. Alapjául azok a radar-, videó- és ultrahang-technológiát tartalmazó szenzorok szolgálnak, amelyeket a vállalat már hosszú évek óta milliószámra gyárt. Nagyteljesítményű programok és számítógépek dolgozzák fel a begyűjtött információkat és biztosítják azt, hogy az automatizált jármű biztonságos és üzemanyag-gazdaságos módon mozogjon a forgalomban.

Mivel a járművek fokozatosan egyre több vezetési feladatot vesznek át, a biztonság szempontjából fontos rendszereknek (fékek és kormányzás) speciális követelményeket kell teljesíteniük. Ha ezen elemek bármelyike meghibásodik, egy tartaléknak kell átvennie a szerepüket. A fékek esetén a Bosch már rendelkezik egy ilyen tartalékkal: ez az iBooster elnevezésű elektromechanikus fékrásegítő. Mind az iBooster, mind az ESP menetstabilizáló rendszer célja az, hogy a sofőr beavatkozása nélkül – egymástól függetlenül – fékezzék le az autót.

A fékrásegítő önállóan, az ESP rendszernél háromszor gyorsabban képes felépíteni a fékezési rendszernyomást. A jármű így sokkal gyorsabb megállásra képes, ha a ráfutást megelőző fékrendszer veszélyes helyzetet észlel. Az iBooster ugyanakkor az ACC adaptív sebességtartó rendszertől megkívánt finom fékezést is biztosítani tudja azzal, hogy egészen a megállásig fékezi az autót. Mindezt ráadásul gyakorlatilag csendben végzi.

Az iBooster a hibrid és az elektromos autók esetében is létfontosságú elem. Ennek egyik oka, hogy nincs szüksége vákuumra, amit egyébként egy bonyolult folyamaton keresztül kell biztosítania a belsőégésű motornak vagy egy vákuumszivattyúnak. A másik oka az, hogy az (elsősorban hibrid és elektromos autókhoz kialakított) ESP hev mellett a fékrásegítő képes csaknem teljes egészében visszanyerni és árammá alakítani a fékezési energiát, amivel növelhető az elektromos autók hatótávolsága. Az iBooster segítségével csaknem minden tipikus forgalmi késedelemből maximális fékezési energiát lehet nyerni a hibrid vagy elektromos autók motorja számára. Ha az autónak hirtelen kell fékeznie, vagy ha a generátor nem képes a szükséges fékezési nyomatékot biztosítani, akkor a fékrásegítő a hagyományos módon, vagyis a főfékhenger használatával teremti elő a szükséges további fékezési rendszernyomást.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink