Beszállítók Jaguar: büszkék vagyunk magyar beszállítóinkra

Jaguar: büszkék vagyunk magyar beszállítóinkra

Biró Csongor | 2016.01.07 07:37

Jaguar: büszkék vagyunk magyar beszállítóinkra

A Jaguar Land Rover csoport prémium termékeihez számos alkatrész Magyarországról, hazai beszállítóktól érkezik a Castle Bromwich-i, solihulli és halewoodi üzemekbe. A Budaörsön tartott Jaguar Land Rover beszállítói napon megismerkedhettünk a legjelentősebbekkel.

A brit autógyártás nagyban hozzájárul a magyar gazdaság fejlődéséhez, több mint 5000 magyar munkavállaló számára nyújt biztos megélhetést – mondta el a brit nagykövetség helyettes vezetője Caitlin Jones. - Büszke vagyok, hogy a brit-magyar kiváló együttműködés újabb kiváló példáját mutatják a beszállítói kapcsolatok. A diplomata jól tájékozott az autóipart illetően. A Jaguar, Land Rover és Range Rover márkákat brit ikonoknak nevezte, a brit autógyártás fénypontjainak, melyeket előszeretettel használnak nagykövetségi autónak, így például Budapesten is. James Bondot is megemlítette, de inkább a főnökét M ügynököt emelte ki, aki szolgálati autónak Aston Martin helyett Jaguart választott.

Cailtlin Jones helyettes nagykövet

Sikertörténet hazai közreműködéssel

Mielőtt szót kaptak volna a beszállítók képviselői, Juan Manuel Sagardoy a márka importőrének spanyol nemzetiségű regionális vezetője ismertette a Jaguar Land Rover múltját, jelenét és természetesen a jövőt sem hagyta szó nélkül. Wolverhamptonban minden 30 másodpercben új motor születik, a vállalat tavaly 1400 munkahelyet teremtett, az 500 millió fontos beruházás eredményeként a motorgyár éves kapacitása 400 ezerre nőtt. 2015-ben új karosszériaüzemet építettek, idén pedig a brazil és a kínai gyár mellett megkezdik a nyitrai üzem építését is. - A Jaguar tavaly világszerte 115 ezer autót, a Land Rover 440 ezret értékesített, hat éven belül szeretnénk egymillió autót eladni világszerte, ehhez olyan kereskedések kellenek, mint amilyen most épült Magyarországon, és olyan beszállítók, akikre büszkék lehetünk – dicsérte meg a házigazdákat és a beszállítókat Manuel Sagardoy.

Juan Manuel Sagardoy

A szalonbemutatóval egybekötött Jaguar XF bemutatása után következtek azok a vállalatok, amelyek mindegyike hozzátesz valamit a brit márkák sikeréhez. De kik ezek a beszállítók? A BorgWarner központi osztóműveket gyárt Oroszlányban a Jaguar Land Rover számára, a Dräxlmaier Érden belső díszítő elemeket és berendezéseket szállít, az NNG igo szoftvere mutatja az utat az ismeretlenben, a spanyol F-Segura minőségi díjas beszállítóként Szolnokon Jaguar Land Rover motorokhoz gyárt alkatrészeket, valamint karosszéria elemeket, a Musashi ercsi üzemében V8-as vezérműtengelyek, illetve olajpumpa tengelyeket gyárt az indiai kézbe lévő brit márka autóiba.

Élményt adnak

Közülük legrégebben talán a Dräxlmaier Group ápol kapcsolatokat a csoporttal. A német központú vállalkozás éves forgalmának mintegy 40 százalékát adja az autóipari belsők fejlesztése és gyártása. Magyarországon 20 éve gyártanak autóbelsőket, főként prémium autókba. A vevőik között a Range Rover és a Jaguar komoly hányadot képvisel. A brit márkákkal 2001 óta él az együttműködés, az akkori Jaguar XK széria óta féltucatnyi modellhez készítették el a komplett műszerfalat és középkonzolt. - A legmagasabb szintű, úgynevezett rendszerbeszállítók vagyunk, tehát tőlünk már a klímaberendezéssel, a komplett műszerparkkal és egyéb szerelvényekkel együtt kerül a gyártósorra a műszerfal – mondta el Szűcs László, a Dräxlmaier Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Maga a termelés a világ több pontján történik, a készre szerelés a Jaguar és Land Rover üzemek közvetlen közelében, just in time rendszerben zajlik, az érdi leányvállalat a termékfejlesztésért felel. - A megrendelő adja a dizájnt és a műszaki tartalomra vonatkozó igényeket, a mi feladatunk pedig az, hogy az ő álmukat megvalósítsuk. Mérnökeink már a projektek legelső fázisánál jelen vannak, és mindvégig közvetlen, élő kapcsolatban állunk a gyárral, valamint a projektekben érintett, 20-30 másodlagos beszállítóval, az esetleges változásokról órákon belül mindenki értesül.

Szűcs László, a Dräxlmaier Hungária Kft. ügyvezető igazgatója

A Dräxlmaier erősségeként az innovációt emelte ki, filozófiájukat úgy foglalta össze, hogy nem elég jót és szépet alkotni. - Az hogy egy rendszer tudja az elvárt funkciókat az rendben van, de gyönyörűnek kell lennie, nem szépnek, gyönyörűnek. Élményt adunk és ez a legfontosabb – mondta el az Autoprónak Szűcs László. Megtudtuk, hogy Magyarországon van a cég egyik fejlesztőközpontja. - Európában van még német és román bázis is, de mi rendelkezünk a legnagyobb mérnöki kapacitással, száz mérnökünk dolgozik itt – mondta el a beszállító képviselője. A Jaguar XF, az XK, az F-Type, a Range Rover és a Range Rover Sport belső tere mind a magyar mérnökök munkáját dicséri.

Finomra hangolt technika

Ha azt mondjuk, összkerékhajtás, elsősorban a Land Rover legendás típusai ugranak be, pedig az utóbbi években a Jaguar modelljeinél is egyre nagyobb jelentőséget nyer ez a technológia, ami nem utolsósorban a BorgWarner által kifejlesztett, különlegesen igényes osztóműnek köszönhető. Az iparágban egyedülálló, elektronikus vezérlésű, ezért csekély mechanikus veszteségű komponens gyártása, beleértve a gyártástervezést és -fejlesztést is, Oroszlányban történik.

Szabó Zoltán, a BorgWarner műszaki igazgatója

Szabó Zoltán, a BorgWarner műszaki igazgatója ismertette, hogy 2013-ban választották az oroszlányi gyárat a Jaguar modellek összkerék-meghajtási rendszereinek beszállítójává. A magyarországi osztóművek ezeknek a 4x4-es modelleknek a lelkei, nélkülük nem adna annyi élményt a luxus jármű. Szabó Zoltán elmondta, hogy a megrendelés hatására 2014-ben új épületet húztak fel, ott kezdték meg 2015-ben a központi osztómű gyártását.

Mit kell róla tudni? Ötödik generációs, elektro-hidraulikus rendszer, hidraulikusan súrlódó tengelykapcsolóval, 1400 newtonméternyi nyomaték kapacitással. tápszivattyú nélküli kenési rendszerrel, saját szabadalmú, halk és gazdaságos hajtólánccal. Lényege, hogy hidraulika nyomással lehet szabályozni a 4x4-es hajtást, az oroszlányi fejlesztésnek 160 milliszekundum a reakcióideje. A t-case-nek nevezett alkatrészt a Jaguar XE, XF, valamint az idén érkező F-Pace sportos szabadidő-autóba szerelik be.

Magasra teszik a mércét

A Musashi Hungary a japán piacvezető vállalkozás egyetlen európai üzemeként szállítja a rendkívül szigorú specifikációkkal megrendelt, mikronos pontossággal méretezett és megmunkált vezérműtengelyeket – évente mintegy hétszázezer darabot – a Jaguar és a Land Rover hat- és nyolchengeres benzines erőforrásaihoz. - A prémium autógyártók jóval magasabbra teszik a mércét, ugyanakkor az árérzékenység ezen a szinten is jelentkezik – árulta el az ercsi üzem igazgatója, Nagy András. Hogy képet kapjunk a cégről, adatokat is közölt: 2015-ben 12 868 dolgozót foglalkoztatott világszerte a tokiói tőzsdén jegyzett Musahi, árbevételük meghaladta az 1,2 milliárd eurót. Az ercsi gyárat 2000-ben alapították, az európai autóiparnak szállít, 200 dolgozója a tízezer négyzetméteres csarnokban tavalyelőtt 46 millió eurós árbevételt ért el. Zömmel vezérműtengelyeket gyártanak, ez adja az árbevétel 65 százalékát. Ebben a szegmensben a Jaguar Land Rover a legnagyobb partnerük, a bevétel 30 százalékát ők adják. Gyártanak még kerékagyakat, gömbcsuklókat és lengőkarokat is, idéntől differenciálműveket is kezdenek gyártani. A briteknek 2009-től szállítanak vezérműtengely szetteket V8-as benzinmotorokhoz, 2012-től vezérműtengely szetteket V6-os benzinmotorokhoz, majd 2015-től üzemanyagpumpa-tengelyeket V8-as és V6-os motorokhoz.

Az ercsi üzem igazgatója, Nagy András

Minőségi díjat kaptak

Ahogy a Musashi példája is mutatja, a magyar beszállítók jó viszonyt ápolnak a Jaguar Land Rover csoporttal. Ez részben az általuk szállított, kiváló minőségnek, részben a gördülékeny szakmai kommunikációnak köszönhető. A spanyol Grupo Segura szolnoki üzeme, ahol beszállítói szinten Európa-szerte egyedülálló, 2000 tonnás présgépekkel állítanak elő vázszerkezeti elemeket, motorkomponenseket, tavaly a Musashihoz hasonlóan elnyerte az autógyártó legkiválóbb beszállítóinak járó JLRQ minőségi díjat. A vállalat 100 százalékban spanyol tulajdonú, 1970-ben alapított családi vállalkozás, amely présszerszámok tervezésére, gyártására alakult. 1977-ben az IBM-nek kezdtek beszállítani, 1980-tól pedig a Fordnak. Itthon fő erősségük a préselés, hegesztés, összeszerelés, a vállalat két legnagyobb présgépe Szolnokon található. Jakab Gábor operációs igazgató elmondta, hogy üléselemeket, kipufogó rendszerekhez, karosszériához, hajtáshoz szükséges alkatrészeket, utastéri elemeket, olajterelő lemezeket gyártanak, de a márkák legsportosabb V8-asaihoz három, a négyhengeres benzinmotorhoz 15 alkatrészt préselnek.

Jakab Gábor operációs igazgató

Az F-Segura képviselője lapunknak elmondta, hogy idén nyolc új alkatrész gyártása kezdődik meg, jövőre pedig további négyre kaptak megrendelést a Jaguar Land Rovertől. Jakab Gábor azt is elárulta, hogy 2015-ben hat millió euró értékben számláztak a Jaguarnak.

A szoftver is magyar

A Jaguar Land Rovernek természetesen a megjelenteknél sokkal több hazai beszállítója van, ilyen például még a siófoki Kongsberg vagy a székesfehérvári Sapa Profiles. A beszállítói napra sok vállalatot hívtak, de nem mind tudtak élni a lehetőséggel. Nem úgy a magyar-amerikai NNG szoftvercég, amelyet Demény Alpár alelnök képviselt. Elmondta, hogy az NNG minden vevőnek a legmegfelelőbb navigációs megoldást fejleszti, legyen az Európa legolcsóbb autója, vagy legdrágább szupersportkocsija. Természetesen a Jaguarokban, Land Roverekben és Range Roverekben is ott vannak, Koreán kívül bárhol a világon Magyarországon előállított szoftvert fognak találni a márkák minden autójában. - A globális márkáknál különösen fontos a magas fokú testre szabhatóság, a lokalizáció, és nekünk pont ez legnagyobb erősségünk. Legyen szó Japánról vagy Magyarországról, az ügyfél mindig a helyben elérhető és elvárható legmagasabb minőséget kapja – mondta el Demény Alpár. - A Jaguar ügyfeleinek például olyan márkaspecifikus online portált fejlesztettünk, amelyen keresztül különösen egyszerű a térképfrissítés.

Demény Alpár alelnök

Ötven különböző nyelven szolgáltatnak a világ 197 országában, 32 térképszolgáltató partnerrel, 150 hardware-gyártóval, 30 autómárkával dolgoznak együtt, több mint 40 millió navigációs licenszet értékesítettek, négymillió regisztrált felhasználóval rendelkeznek, frissítéseik több mint 7400 különböző eszközre érhetők el.

Az óbudai székhelyű cég 850 alkalmazottjának 80 százaléka Magyarországon dolgozik, tartalomszolgáltatóktól függetlenek. 10 éve indultak, már akkor látták, hogy termékeik az autóiparban nagy sikert érnek el. A fejlesztők közel 100 százaléka magyar, szegedi irodájukban negyvenen dolgoznak, de további 160 mérnök felvételét tervezik.

Kiemelt Partnereink