Beszállítók Egy kis Németország nekünk a Knorr-Bremse budapesti K+F központja

Egy kis Németország nekünk a Knorr-Bremse budapesti K+F központja

Pardavi Mariann | 2018.09.03 10:38

Egy kis Németország nekünk a Knorr-Bremse budapesti K+F központja

Mindössze egyetlen napra nyitotta meg a sajtó munkatársai előtt budapesti kutatóbázisát a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. Itt tervezik a haszonjárművek számára azokat a rendszereket, melyek az automatizált vezetés, a mobilitás, a hálózatba kapcsolás és a közúti biztonság mérföldkövei. Képeket hoztunk a műhelycsarnokból.

Hirdetés

– Minden, ami nagy – így foglalta össze Frank Péter (nyitóképen), a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. Kutatás-Fejlesztési igazgatója, milyen járművek fékrendszereivel foglalkoznak a budapesti intézetben. – A nagyméretű járműveket kizárólag sűrített levegővel lehet fékeztetni, hattonnás jármű alatt építenek be hidraulikus féket, efölött már szükséges az úgynevezett idegenerős fék – mondta el a rendezvényen a szakember, hozzátéve, hogy a Knorr-Bremse ezen járművek fékrendszereinek piacvezető beszállítója.

A piacvezető beszállító címet sokatmondó adattal támogatta meg az intézet igazgatója: mint mondta, egymilliárd ember bízik naponta a Knorr-Bremse rendszereiben. A Knorr-Bremse pozíciója megőrzéséhez jelentős összeget áldoz. Hatmilliárd eurós árbevételt bonyolított le 2017-ben, amiből 360 millió eurót vissza is forgatott kutatás-fejlesztési tevékenységre világszerte.

Elmondta azt is, Budapesten 23 évvel ezelőtt indult be a vállalat K+F tevékenysége, miután a rendszerváltást követően a márka felismerte a magyar mérnökökben rejlő lehetőségeket. Hat mérnökből álló csoport foglalkozott kezdetben prototípusok fejlesztésével, a kutatás-fejlesztésben dolgozók száma azóta 350-re duzzadt, az itt dolgozó mérnökök jó része a hazai felsőoktatásból került ki.

A vállalatcsoport Vasúti és Haszonjármű Üzletága is jelen van Magyarországon. Az 1000 szakembert számláló Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. a Haszonjármű Üzletághoz tartozik, aminek székhelye Kecskemét. A cég Kutatás-Fejlesztési központja Budapesten található, míg Kecskeméten a tesztközpont, a gyártás és az értékesítés kapott helyet. A két telephelyen a biztonsági rendszereket és azok részegységeit tervezik és tesztelik, illetve új típusú alapanyagok és azok felhasználásának a fejlesztésével is foglalkoznak.

A szakember az itt zajló kutatás-fejlesztési projektekre is hozott példát. A vállalat mérnökei fejlesztik egyebek mellett az elektropneumatikus fékrendszerek (EBS - Electropmneumatic Braking System) funkcióit. Ez a rendszer úgy vezérli az egyes kerekekre jutó fékerőt, hogy a jármű stabilitása biztosítva legyen és egyúttal egyforma gyorsasággal kopjanak a fékbetétek. Ezzel a fejlesztéssel időt lehet spórolni – hiszen nem kell sűrűn szervizbe vinni járművet –, továbbá a biztonságot is növeli. Frank Péter beszélt az úgynevezett levegőelőkészítő egységről is, a vállalat egyik fő termékéről, amely arra hivatott, hogy kiszűrje a nedvességet a sűrített levegőből és előkészítse azt a haszonjármű fékrendszerének megfelelő működtetéséhez. Ennek a továbbfejlesztése is az egyik feladata a kutatás-fejlesztésnek.

A magyarországi K+F intézetben van egy speciális részleg, a termék-előfejlesztési osztály. Ez Frank Péter szerint igazi különlegesség a mérnökök számára, hiszen itt kreatívan ötletelhetnek azokon a megoldásokon, amik a jövőben fognak teret kapni. Itt olyan termékötletek állnak fókuszban, amelyekből nem feltétlenül válik termék öt éven belül, de ígéretes és érdemes kutatni. Az intézetben sok szabadalom születik: 100 mérnökre 10 jut minden évben. Például magyar találmányon alapul az is, hogyan tudja a kamion felismerni az éles helyzeteket, mint például a borulás veszélyét, melynek rizikóját a RSP (Roll Stability Program) rendszere hivatott csökkenteni.

– Úgy gondolom, ez a hely csöppnyi Németország hazánkban, a német konszernen belül pedig kis Magyarország vagyunk. Jól kiegészíti egymást a németek és a magyarok munkához való hozzáállása a vállalatnál. A jövő az automatizált járműveké, és mérnökeink már letették névjegyüket ezen a területen. Intézetünkben sok hasonló izgalmas fejlesztéssel tudjuk szolgálni a fuvarozás biztonságát és költséghatékonyságát nap mint nap. A mérnökeink részt vehetnek már az előfejlesztésben is, de izgalmas járműteszteket is végezhetnek, a termékfejlesztés teljes folyamatában megtalálhatják a számukra legmegfelelőbb feladatot vagy akár gyártási folyamatokat optimalizálhatnak – tette hozzá a szakember.

A sajtó munkatársai megtekintették a fejlesztő központ műhelycsarnokát, ahol a prototípus járművek felszerelése zajlik. Láthattuk az iTAP (intelligent Trailer Access Point) rendszer működését, amellyel a billenős pótkocsi rakomány-ürítését, gumiabroncs nyomás ellenőrzést és sok más feladatot mobiltelefon segítségével lehet kontrollálni. Az Elektronikus Rögzítőfék (EPB – Electronic Parking Brake) javítja az indulás és a megállás biztonságát és kényelmét. A szintén magyar mérnökök által fejlesztett szintszabályzó rendszer (Electronic Levelling Control) különösen gyorsan és nagy pontossággal képes beállítani a plató szintjét és szükség esetén emelni vagy süllyeszteni a jármű harmadik tengelyét. A mérnökök megmutatták továbbá azt a kamion szimulátort is, amely nagy pontosságú járműdinamikai modell segítségével az egyébként veszélyes manőverek pontos számítására képes.

A Knorr-Bremse mérnökei az iparágban vezető termékekben és hálózatosított rendszermegoldásokban ötvözik a high-tech anyagokat, szenzorokat, szoftvereket mechanikával, pneumatikával és elektronikával. Az általuk fejlesztett vezetéstámogató rendszerek (automatikus vészfékező, sávelhagyást detektáló, adaptív tempomat, borulásgátló stb.), melyek a közlekedésbiztonságot és az üzemanyag hatékonyságot hivatottak növelni, nem csak a közutakon játszanak fontos szerepet. Talán kevesen tudják, de a zárt telephelyeken már ma is engedélyezett a kamionok autonóm mozgása. A vállalat által fejlesztett Autonóm Telephelyi Manőverező rendszer pedig már képes arra, hogy a jármű – akár a vezető távollétében – manőverezzen és rámpára álljon az ilyen helyeken, lehetőséget adva ezzel a sofőr idejének gazdaságosabb felhasználására, hiszen ez idő alatt pihenőjét is töltheti, vagy akár adminisztrációs teendőit is elvégezheti. Az ilyen rendszerek fejlesztése a logisztikai központok számára nagy jelentőséggel bír, működésüket megreformálhatja, egyszerűsítheti.

Az ilyen rendszerek megtervezése komoly és izgalmas mérnöki feladat, a Knorr-Bremse Kutatás-Fejlesztési központjában ilyen és ehhez hasonló feladatok várják a mérnököket.

Kiemelt Partnereink