Trend Veszélybe került számos gyártó, megjelentek az új kibocsátási előírások

Veszélybe került számos gyártó, megjelentek az új kibocsátási előírások

autopro.hu/V.M. | 2020.01.12 08:21

Veszélybe került számos gyártó, megjelentek az új kibocsátási előírások

Fotó: Pixabay

2020. január 1-től a kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátás kötelezően előírt flottaátlaga kilencvenöt gramm az Európai Unióban. Az új esztendő sok autógyártónak egy kihívásokkal teli időszak kezdete. Könnyen lehet, hogy az elektromos járművek önmagukban nem elegendőek a milliárdos összegű bírságok elkerüléséhez.

Hirdetés

Még messze vagyunk a céltól

2018-ban az átlagos kilométerenkénti CO2-kibocsátás százhúsz gramm volt az EU-ban, az autógyártóknak tehát 21 százalékos csökkenést kell felmutatniuk az év végére, ha el akarják kerülni az iparági szinten akár 33 milliárd eurót is elérhető bírságokat. Minden egyes gramm határértéken felüli kibocsátás járművenként kilencvenöt euró büntetést von maga után.

A márkáknak eltérő célértékeket kell teljesíteniük az EU-ban forgalomba helyezett autóik átlagos súlyától függően. 2020-ban még csak az értékesítések 95 százalékát veszik figyelembe a számításnál, kihagyva a legszennyezőbb típusokat. Emellett az ötven g/km vagy azt meg nem haladó kibocsátású járműveik után a gyártók „szuperkrediteket” kapnak, ám ennek előnyeit csak kettő évig élvezhetik. Aggodalomra ad okot az elektromos autók magasabb ára, illetve a töltőhálózat fejletlensége is, melyek eltántorítják a vásárlókat. Az EU egyik statisztikai szerve, az EAFO adatai szerint 2019 októberében az uniós értékesítések 1,7 százalékát tették ki tisztán elektromos, és mindössze 1 százalékát a plug-in hibrid járművek.

A helyzet nehéz, de nem reménytelen

Mindezek ellenére több vállalatnál is úgy látják, hogy sikerül elkerülni a büntetéseket. Thomas Schmidt, a Hyundai európai üzletágának vezetője elmondta, hogy már készülnek az elektromos járművek megfelelő számban való előállítására, és a vásárlóknak való gyors kiszállításukra. Ugyanakkor bizonytalanságát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy az európai piac fel tud-e venni annyi elektromos autót, mint amennyit a gyártók szeretnének, valamint hogy mikorra fognak a nemzeti kormányok stratégiákat kidolgozni a töltő-infrastruktúra fejlesztésére. A koreai márka alacsony kibocsátású típusainak listáját az Ioniq és a Kona elektromos változata alkotják.

A PSA Csoport vezérigazgatója, Carlos Tavares meg van győződve róla, hogy a Peugeot, Citroën, Opel és DS márkák mindegyike eleget fog tenni az új követelményeknek. „Számunkra ez egy etikai és nem csak pénzügyi kérdés”, fogalmazott az előírások betartásáról. Segítendő, hogy az elektromos négykerekűek értékesítése elérje a kívánt 7 százalékot, a vállalat felállított egy a termelést, a rendeléskezelést, illetve az értékesítést átfogó rendszert. A PSA tisztán elektromos kínálatát a Peugeot 208 és 2008 modellek alkotják, de hamarosan az Opel Corsa, valamint a DS 3 elektromos változatai is a kereskedésekbe kerülnek.

Michael Jost, a Volkswagen konszern stratégiai vezetője úgy fogalmazott, hogy 2020 és 2021 „kihívást jelentő lehet” az új elektromos modellek bevezetése, illetve gyártásuk felfuttatását tekintve, ugyanakkor biztosak abban, hogy meg fognak felelni a szigorúbb elvárásoknak. Utóbbiban nagy szerephez juthat az ID.3. A tisztán elektromos típusnak azonban a villanyautók elfogadottságát is növelnie kell. Az LMC globális előrejelzési részlegének vezetője, Jonathon Poskitt szerint: „Ha az eladások nem úgy alakulnak, ahogy kellene, az annak jele lehet, hogy a piac még nem áll készen.”

A Mazda európai divíziójának vezetője, Yasuhiro Aoyama elmondása alapján a márka két technológia közti átmenet állapotában van. Céljuk, hogy az elektrifikáció lezárultával ne kelljen büntetést fizetniük. Az átalakulás része a márka 2020 nyarától kapható új, akkumulátorral hajtott SUV-je, az MX-30 is.

Más eszközökre is szükség lehet

Amennyiben az alternatív hajtású autók értékesítése elmarad a szükségestől, a gyártók saját maguk regisztrálhatják a nehezebben fogyó modelleket, kedvező lízingkonstrukciókat ajánlhatnak dolgozóiknak, esetleg célba vehetik az autómegosztó vagy a járműflottát fenntartó vállalkozásokat, ahol a fenntartási költségek gyakran fontosabbak a gépkocsi áránál. Megoldás lehet a kibocsátási kreditek vásárlása is, ahogy azt a Fiat Chrysler és a Tesla közti megállapodás is példázza.

Rövid távon akár a dízelek is segíthetnek a CO2-kibocsátás csökkentésében. Több évnyi visszaesés után piaci részesedésük 30-32 százalék körül látszik stabilizálódni. Néhány modellnél ismét egyre kedveltebb az erőforrás, sőt egyes vállalatok elkezdték a magasabb CO2-kibocsátású benzinmotorok dízellel történő helyettesítését. Ugyanakkor a dízelekkel nyerhető kibocsátás-redukció előreláthatóan marginális és drága lesz.

Újabb szürke felhők gyülekeznek

Hogy elkerüljék a bírságokat, illetve a vállalati image azzal járó romlását, a gyártók előrehozták a magasabb kibocsátású típusaik nyilvántartásba vételét 2020-ról 2019 végére. Többek között ebből kifolyólag az LMC az európai autópiac 1 százalékos szűkülését jósolja az évben. Újabb rossz hír, hogy amennyiben javaslatát megszavazzák, az Európai Bizottság 2021-ben felülvizsgálja a személygépkocsikra vonatkozó kibocsátási előírásokat – írta meg az Automotive News Europe.

Nyitókép: pixabay.com

Kiemelt Partnereink