Trend Valóban környezetbarát az elektromos autó?

Valóban környezetbarát az elektromos autó?

autopro.hu/P.B. | 2020.07.05 12:23

Valóban környezetbarát az elektromos autó?

Fotó: Pixabay

Ahhoz, hogy tényleg zöld és környezetbarát legyen az elektromobilitás, az akkumulátorokhoz szükséges alapanyagok bányászatától kezdve, a felhasznált energiáig számos tényezőt kell figyelembe venni. Egy elektromos autó csak attól, hogy a hajtáslánca környezetkímélő, még nem feltétlenül okoz kisebb ökológiai lábnyomot, mint egy hagyományos meghajtású jármű.

Hirdetés

A közlekedés környezetbaráttá tételének egyik legnépszerűbb eleme az elektromobilitás. Elég csak arra gondolni, hogy az Európai Unió is az elektromos autók terjedését támogatja, és a legtöbb nagy autógyártó is ebben a technológiában látja a jövőt. Azonban több tanulmány mutatott már rá arra, hogy az elektromos autók egyáltalán nem biztos, hogy tényleg jót tesznek a környezetnek. A napokban az autopro.hu is beszámolt egy ilyen kutatásról.

Az elektromobilitás egyik legnagyobb kihívása az akkumulátorok előállítása: a kobalt és a lítium drágán, és sokszor nehezen nyerhető ki a földből. Egy másik problémát jelent az ellátási láncok hosszának problémája, gyakran egy akkumulátor előállításának költségét a szállítás drágítja meg aránytalanul. Végül az elektromos hálózatokra is ki kell térni, hiszen általában fosszilis anyagból állítják elő az államok a villamosenergiájuk nagy részét, ez alól csak néhány ország kivétel. Így a töltések már korántsem olyan „zöldek” az elektromos járművek esetében.

A világ legzöldebb akkumulátorai

A 2016-ban alapított, jelenleg 600 dolgozót foglalkoztató svéd Northvolt mottója, hogy a világ legzöldebb akkumulátorait állítják elő. A cégnél komolyan veszik ezt a kihívást, ahogy őket is komolyan kell venni, hiszen többek között a BMW-nek, a Volkswagennek és a Scaniának is szállítanak akkumulátorokat.

A világ minden táján növekszik az igény az elektromos autó, így az akkumulátorok iránt. Ez egy komoly kihívás a cégek számára, a legnagyobb autógyártók pedig saját akkumulátorgyárakban gondolkoznak. Európában a Northvolt számít a legnagyobb szereplőnek, hiszen a legtöbb akkumulátorgyártó a kontinensen kínai vagy dél-koreai, mint például a Samsung vagy az LG Chem. A Northvolt az első gyártó, aki Európából látja el Európát akkumulátorokkal – fogalmazott Sebestyén Dóra, a Northvolt logisztikai menedzsere.

Az egész gyártási folyamat legyen zöld!

Sebestyén Dóra az Automotive Logistics című lapnak elmondta, hogy a Northvolt nem csak szlogenként kezeli a fent említett jelmondatát. A cég törekszik arra, hogy az akkumulátorainak előállítása a lehető leginkább környezetbarát legyen. Ennek része az ellátási lánc ellenőrzése és az alapanyagok forrásának környezetbarát kinyerése. Nehéz feladat, de a cég elkötelezett a környezetvédelem mellett.

Az ökológiai lábnyom csökkentésének komoly szintje lesz a Northvolt új gyára, ami jelenleg is épül a svédországi Skelleftea városában. Az új üzemben száz százalékig megújuló energiát használnak majd, míg a lehető legtöbb alapanyagot Európában szerzik be, hogy minél rövidebbek legyenek a cég ellátási láncai.

Ideális helyszín az akkumulátoroknak

Az említett Skelleftea Svédország északi részén fekszik, ami nem éppen ideális helyszín az ipari beruházások szempontjából. A hosszú, zord és hideg tél viszont kiválóan alkalmas az akkumulátorok raktározásának szempontjából, hiszen így sokkal kevesebb pénzt és energiát kell fordítani azok hűtésére. A megújuló energia használatának szempontjából is ideális a vízparton fekvő város.

Sebestyén elmondása szerint a koronavírus-járvány ellenére jól halad az építkezés, és a korábbi terveknek megfelelően 2021-ben átadják a gyárat, aminek kapacitás 2024-ig 32 gigawattóra lesz, 2030 után pedig már 40 gigawattóra. Utóbbi teljesítmény 600 ezer elektromos autó ellátásához elegendő.

Előtérben az újrahasznosítás

A Northvolt 2019-ben elindított újrahasznosítási stratégiájának jegyében 2022-re évi 25 ezer tonna akkumulátort tudnak újra feldolgozni a cégnél, 2030-ra pedig az a cél, hogy a gyártó termékeinek 50 százaléka újrahasznosított anyagból készüljön.

Sebestyén Dóra szerint a Revolt néven futó programban nemcsak a Northvolt saját akkuit dolgozzák fel, hanem más cégek hulladék-akkumulátorait is.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink