Trend Új akkukoncepció növelheti az e-autók hatótávját

Új akkukoncepció növelheti az e-autók hatótávját

autopro.hu/V.M. | 2022.03.14 16:17

Új akkukoncepció növelheti az e-autók hatótávját

Fotó: Evonik

A négy vállalat alkotta Vestaro német konzorcium egy új, kompozit és alumínium felhasználásával készülő akkumulátorház koncepciójával állt elő. A vállalatok szerint megoldásuk egy biztonságos, könnyű és költséghatékony alternatívát nyújt a tradicionális, fémből készült akkumulátorházakkal szemben, miközben az elektromos járművek hatótávolságának növelését is lehetővé teszi.

Hirdetés

A Vestaro konzorcium azzal a céllal jött létre 2019-ben, hogy alternatív akkumulátortechnológiai megoldásokat fejlesszen. A partnerek először, az Evonik vegyipari vállalat vezetésével egy üvegszál-erősítésű kompozitból álló akkumulátor-felsőborítást készítettek. Amellett, hogy így az alkatrész tömegéből tíz százalékot lefaragtak ahhoz képest mintha más, drágább anyagokból készítették volna, a kompozit ugyanazt a teljesítményt nyújtja, mint a tradicionális fémből készült variánsok.

A kezdeti sikerek után 2021-ben a konzorcium a kínai Minth Tier 1-es autópari beszállító német leányvállalatával bővült. A vállalat alumíniummegmunkálási tapasztalatai jól jöttek kettő kihívás kezeléséhez, melyek az ütközéskori szivárgás megakadályozása, illetve az akkumulátor könnyed integrációja.

Az alulról érkező fizikai behatásokkal szembeni védelmet a konzorcium által kidolgozz Pure Performance Battery (PPB) koncepcióban a Minth megoldásával biztosították. A régi fenéklemezt egy alumíniumból készült szendvicslemezzel helyettesítették, ami magasabb ütközésvédelmet biztosít, miközben az akkumulátorház integrálhatóságát is javítja. Továbbá eltávolíthatták az oldalsó ütközésvédő elemeket, helyet szabadítva fel több akkumulátorcella számára.

Nagyobb kapacitás, gyors töltés

A változtatásokkal az akkumulátor kapacitását 10 kilowattórával, 65-ről 75 kilowattórára növelték, miközben a külső méretei alig változtak.

A PPB koncepció akkumulátorcelláit a Lion Smart német akkumulátorgyártó cég szállítja. Az akkumulátort 200 kilowattal töltve 13 perc alatt lehet 10-ről 80 százalékra feltölteni, ám a cél, hogy további fejlesztéssel ezt az időt 10 perc alá szorítsák.

A koncepció moduláris kialakítású, megkönnyítve a méret és a külalak egyedi igényekhez igazítását. Ugyancsak a járműtervezők munkáját segíti, hogy az akkumulátort úgynevezett félig integrált elrendezés szerint tervezték, ami arra utal, hogy a karosszériába nem egy attól teljesen elkülönült komponensként épül be.

Az akkumulátor kompozit fedőlemeze könnyen eltávolítható, gyors hozzáférést biztosítva a modulokhoz és a periférikus alkatrészeknek. A fenntarthatóságot pedig javítja, hogy a kompozit burkolat újrahasznosítható.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink