Trend Tűzjelzőt az elektromos autókba!

Tűzjelzőt az elektromos autókba!

autopro.hu/Sz.P. | 2023.08.29 13:20

Tűzjelzőt az elektromos autókba!

Fotó: Henkel

Bár az elektromos autók nem gyulladnak ki gyakrabban, mint a benzines vagy a dízeles társaik, az akkumulátortüzeket nehezebben lehet eloltani és gyakran akkor következnek be, amikor az autót töltés alatt őrizetlenül hagyják. Egy beépített tűzjelző rendszer hamarabb tudná értesíteni a tűzoltóságot, ha bekövetkezik a baj.

Az elektromos autókban vagy az e-biciklikben, rollerekben keletkező akkumulátortüzek gyakran terjednek tovább. A közelmúltban sokat hallhattunk a kompokon és a buszdepókban történt balesetekről. Bár egy karambol során ritkán gyulladnak ki az autók, a tüzek gyakran a töltés során keletkeznek, például éjszaka, amikor órákig bedugva állnak.

A tűz következményeinek mérséklésére Michael Pfeiffer, az Auto Motor & Sport című szaklap főszerkesztője egy konkrét figyelmeztető rendszert javasol. „Egy nagyfeszültségű akkumulátor rendszere figyeli a cellákban lévő hőmérsékletet, de nagyrészt tétlen marad” - mondja Pfeiffer, hozzátéve, hogy az új autókban már van egy beépített „eCall rendszer”, ami súlyos balesetek esetén automatikusan vészhívást küld a segélyszolgálatnak, ez a rendszer nem tudja érzékelni a közelgő jármű- vagy akkumulátor-tüzeket.

A hőmérséklet-monitorozáshoz szükséges szenzorok már a helyükön vannak. Így a sofőrt már ma is figyelmeztethetik az akkumulátor túlmelegedésére, hogy időben leparkolhassa és elhagyhassa a járművet, mielőtt a legrosszabb bekövetkezne.

A tűzjelző felgyorsíthatná a tűzoltási munkálatokat

„Ha közelgő vészhelyzet áll fenn, a rendszer elküldhetné az autó pozícióját a legközelebbi tűzoltóságnak az eCall rendszeren keresztül” - véli Thiemo Fleck, autóipari szakértő és az AMS Professional vezetője, aki egyben tűzoltó is.

Nem csak kompokon, hanem zárt terekben, például autóalagutakban vagy kereskedelmi mélygarázsokban a hőmérséklet percek alatt olyan magasra emelkedhet a szorosan parkolt járművek sokasága miatt, hogy a sürgősségi szolgálatok alig férnek hozzá a tűz forrásához. „Ez különösen veszélyes a nehezen megközelíthető mélygarázsokban, mert a beton alatti acélszerkezet extrém hő hatására elveszítheti erejét. Az acél kitágul, a betonrészek lepattannak, összeomlás veszélyét jelentve” - magyarázza Fleck.

Általánosságban alacsony tűzveszély

A Focus szerint az elektromos autóknak tűzvédelmi szempontból egyedülálló problémájuk van - nehezen oltják el őket. Ugyanakkor a szakértők általában megnyugtatnak a tűzesetek gyakoriságát illetően: az autók tűzveszélye, függetlenül attól, hogy benzinesek vagy elektromosak, nagyon alacsony és nagymértékben túlbecsült a közvéleményben. A statisztika azt mutatja, hogy tízezer autóból mindössze öt válik tűz martalékává, míg a menyétek által okozott károk 38-szor gyakrabban fordulnak elő” - közli az AXA Biztosító.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink