Trend Túlértékelték az e-autók környezetre gyakorolt pozitív hozadékait?

Túlértékelték az e-autók környezetre gyakorolt pozitív hozadékait?

autopro.hu/Sz.N. | 2021.06.23 04:21

Túlértékelték az e-autók környezetre gyakorolt pozitív hozadékait?

Fotó: GM Corporate Newsroom

Százhetven tudós hívta fel a figyelmet arra, hogy az elektromos járművek klímavédelemhez való hozzájárulását túlértékelték. Mindez főképp az alkalmazandó villamosenergia-mixnek köszönhető.

Hirdetés

Elszámolta magát a politika az elektromos autók klímavédelmi hozzájárulását illetően? 170 kutató szerint sajnos igen. „A számok egy olyan jellegű megtakarítási potenciált sejtetnek, ami nem létezik” – fejtette ki Thomas Koch, a Karlsruhei Műszaki Intézet (KIT) professzora. Mindez annak köszönhető, hogy a villamosenergia-mixet egyszerűen hibásan számították ki.

„Nem az a kérdés, hogy elektromos autó vagy belső égésű. A kérdés az, hogy fosszilis vagy sem” - folytatta. A kutató gondolatait egy nyílt levélben osztotta meg az EU Bizottságával, melyről a Stuttgarter Zeitung és a Stuttgarter Nachrichten napilapok is beszámoltak. Mindezt azért tette, mivel az EU tovább szigorítja az újonnan forgalomba helyezett autók CO2-követelményeit Európában.

Németország az európai piacvezető

Az első negyedévben eladott 453 ezer elektromos és plug-in járművével Európa szorosan követi Kínát, ahol ugyanebben az időszakban 489 ezer e-autót értékesítettek. Országokat tekintve Németország már a világ második legnagyobb elektromos autópiaca, májusig közel 250 ezer új forgalomba helyezett e-autóval. A Volkswagen mára a fejlesztések egyik mozgatórugójává vált, 2030-ra autóinak csupán harmadát tervezi benzines vagy dízelhajtással értékesíteni. Ezzel szemben a Mercedes-Benz és a BMW 50 százalék körüli részesedésre törekszik.

Ennek ellenére a belső égésű motorok gyártásának megszüntetésére egyetlen konszern sem határozott meg fix időpontot. A piacok és az ügyfelek kívánságai, valamint a politikai követelmények túl eltérőek. Ehhez hozzájön még a kiépített töltőhálózat, amely Európa számos országában is hiányzik. Mivel az átállás nem utolsó sorban a klímavédelemről szól, még fontosabb, hogy az elektromos autók üzemeltetéséhez szükséges villamos energia honnan érkezik.

Komoly aggályok merülnek fel a gyártóknál is

Szénből vagy olajból származó villamos energiával nem sok értelme van az elektromos hajtásra való áttérésnek - mondta Herbert Diess, a VW vezére. „Egy modern dízel klímabarátabb megoldást jelent, mint egy olyan elektromos autó, melyet szén alapú villamos energiával töltenek” – nyilatkozta Oliver Zipse, a BMW vezetője a Donaukuriernek. Kifejtette továbbá az iránti aggályait, hogy vajon rendelkezésre áll-e elegendő öko áram.

Előírásaiban az EU Bizottsága azt feltételezi, hogy a szél- és napenergia-rendszerek bővülésével az áram tisztábbá válik. Koch és kutató kollégái szerint ez nem így történik, hiszen a villamosenergia iránti kereslet tovább fog nőni - és így már az egész számítás hibás.

A valós kibocsátás sokkal magasabb

A német szövetségi kormány 2030-ra nem csupán tízmillió elektromos autót szeretne az utakon látni, hanem átalakítaná az ipart és a fűtési rendszert is. Németország villanyigénye 2030-ig 56-ról 57 gigawattra emelkedne, mondja Koch. Az évi 8760 órából hatezerben az öko áram mellett még több fosszilis tüzelésű erőműből származó áramot használnának. Vitáikban és számításaikban azonban a politikusok ezt figyelmen kívül hagyták, egyáltalán nem számoltak vele. Ebben az esetben pedig a tényleges szén-dioxid-kibocsátás jóval magasabb lehet, mint ahogy azt a politikusok becsülték - összesen akár a kétszerese is.

A tudósok mind egyetértenek abban, hogy az éghajlatot védeni, a CO2-kibocsátást pedig csökkenteni kell - hangsúlyozta Koch. „Ehhez szükség van az elektromos autókra is.” De a követelmények olyan helyzetben is előnyben részesítik az e-autót, ahol egyáltalán nincs az éghajlat hasznára.

Amennyiben az öko villanyt nem gázzal, olajjal vagy szénnel, hanem atomárammal egészítik ki, már jobban néz ki a képlet. Azonban mindez egy politikai döntés Németországban – mondta Koch. Ha a mai belső égésű motorok széndioxid-semleges módon előállított szintetikus üzemanyagot használnának benzin és dízel helyett, akkor a szén-dioxid 25 százaléka megtakarítható lenne. De itt is, a politika és az ipar más utat járt be. A tudósok felhívása szerint, az éghajlat érdekében az EU Bizottságának át kell gondolnia álláspontját, mielőtt a következő lépést megtenné – számolt be az Automobilwoche.

Kiemelt Partnereink