Trend Tömeggyártás helyett felhasználói önkifejezés az autóiparban

Tömeggyártás helyett felhasználói önkifejezés az autóiparban

Varinex Zrt. | 2017.10.17 12:30

Tömeggyártás helyett felhasználói önkifejezés az autóiparban

Az autóvásárlás nagyon szubjektív dolog. A kiválasztott autó egy kicsit a személyiségünk lenyomata is. Pedig a dizájn és az autó kialakítása egy egész tervezőcsapat elképzelése alapján jön létre, nekünk, felhasználóknak vajmi kevés beleszólásunk van a végeredménybe. Ez azonban most megváltozhat!

A kis- és könnyű autók gyártásával foglalkozó Daihatsu Motor Company ugyanis, több tervezési szabadságot kíván a vevők kezébe adni. Az autógyártó, a Stratasys3D nyomtatási technológiájára támaszkodva, egy eddig még nem látott módon vonta be az ügyfeleket a tervezési folyamatba.

A Stratasys, a Daihatsu vezetőségével, valamint külső tervezőkkel együttműködve úgynevezett Effect Skin bevonatokat, összetett, domború mintákat hozott létre 3D nyomtatással. Ez a bevonat, a Daihatsu Copen, egy népszerű kétajtós kabrió első és hátsó lökhárítójára felhelyezve, keretbe foglalja az első és hátsó lámpákat, és ezzel egyedi megjelenést biztosít az autónak.

Osamu Fujishita, a Daihatsu terméktervezési részlegéért felelős ügyvezető igazgató elmondása szerint azért választották a Copen modellt az Effect Skin bevonathoz, mert az autó tulajdonosai szenvedélyesen rajonganak autóikért, és az autó személyre szabásával szívesen ki is mutatják rajongásukat. Az ügyfelek a személyre szabás során kiélhetik kreativitásukat.

A projekt során a közvetlen digitális gyártás előnyeit kihasználva – prototípusok helyett – olyan, sorozatban gyártható alkatrészeket készítettek, amelyek ellenállnak az autó karosszériáját érintő mindennapi hatásnak.

Az Effect Skin bevonatok megvalósításához autóipari és iparágon kívüli szakemberek, valamint a Stratasys szakértőinek együttműködésére volt szükség. Kota Nezu, akinek tokiói vállalata, a Znug Design felügyeli a járműipari termékek – például autók és motorkerékpárok – tervezését és kialakítását, nagyban elősegítette a Daihatsu és egy 3D modellező, Sun Junjie együttműködését, aki nagy tapasztalattal rendelkezett a divatszakmában, és rendkívül jól ismerte a Stratasys technológiáját is, de az autóipar még új terep volt a számára. Ez a megközelítés a tervezési lehetőségek egy teljesen új dimenzióját tárta fel.

A Stratasys 3D nyomtatási technológiája lehetővé tette Sun Junjie és Kota Nezu számára, hogy rövid idő alatt több terviterációt is létrehozzanak

Junjie és Nezu a természetből és a divatból merített ihletet, így végül 15 minta jött létre, a geometriai elképzelésektől egészen a szerves tematikáig. Mivel az autóvásárlók saját maguk módosíthatják a terveket, sokkal több egyedi stílus érhető el.

A Daihatsu az Effect Skin bevonatokat hőre lágyuló ASA műanyagból nyomtatta ki 3D-ben, amely tartós és vékony, ugyanakkor szilárd burkolatot eredményez. 10 különböző színben is elérhető, így még több tervezési lehetőség áll rendelkezésre. A tervezési elképzelések és vázlatok gyors 3D nyomtatása és tesztelése lehetővé tette Junjie számára, hogy rövid idő alatt számos különböző tervezési algoritmust és stílusváltozatot kipróbálhasson. A tervezők szerint ez a projekt nem lett volna kivitelezhető a hagyományos gyártási vagy szerszámkészítési módszerekkel.

Takehiro Koyama bemutatja az egyik tervet, amit egy Fortus 3D nyomtatóval gyártott

Együttműködés

Nezu és Junjie szerint a technológián kívül számos más előny is származott a Stratasys vállalattal folytatott együttműködésből. A Stratasys mérnökei a teljes fejlesztési folyamat során műszaki javaslataikkal és szakértelmükkel segítették munkájukat.

„Sokkal többről van szó, mint hogy a Stratasys csupán legyártott volna valamit a kérésünkre. Közösen dolgoztuk ki, hogy hogyan javíthatnánk a gyártási folyamaton a végső cél elérése érdekében. Kiváló csapatot alkottunk. Ez az egyik legnagyobb előny!” – mondta Nezu.

Igények szerinti gyártás

A gyártás során a költségcsökkentést hagyományos módon az alkatrészek tömeggyártásából és a méretekből származó előnyök kihasználásával lehet elérni. Az Effect Skin projekt azonban a Stratasys 3D nyomtatási technológiájának hatékonyságát is jól mutatja, hiszen lehetővé teszi az igények szerinti, mégis költséghatékony alkatrészgyártást.

„Úgy hisszük, hogy az igényeket kiszolgáló gyártás jelentős előnyt biztosít a kereskedelemben. Ezért igen nagy hangsúlyt fektetünk az egyedi igényeket kiszolgáló termékekre, és ehhez igazítjuk jövőbeli terveinket is.” – tette hozzá Fujishita.

Két fontos előnyt figyeltek meg a 3D nyomtatást alkalmazó gyártók esetében: a többféle terv rövid időn belüli kifejlesztésének lehetőségét, valamint, amit legalább ennyire fontosnak tartanak, a vevők gyártási folyamatba való bevonásának lehetőségét.

„Az, hogy a 3D nyomtatási technológia alkalmazásával a vevők személyre szabott alkatrészekhez juthatnak, ezáltal lehetővé téve az önkifejezést egyetlen autó esetében is, azt hiszem, egyedülállónak számít a világon.” – mondta Osamu Fujishita.

„Ami engem igazán érdekel az az, hogy az autókat még jobb, még élvezetesebb termékké varázsoljuk a vevők számára. Szerintem ebben rengeteg lehetőség rejlik – az autók lehetnének nyíltabb forrású termékek, ahol a vevő vagy egy harmadik fél beleszólhat a tervezésbe, és segíthet abban, hogy személyre-szabhatóvá tegyük az autóipart. A Stratasys 3D nyomtatási technológiájával pedig immáron lehetségessé vált a nyílt és innovatív gyártástechnológiák alkalmazása.” – fűzték hozzá a tervezők.

Az ügyfelek személyre szabhatják saját Effect Skin bevonatukat

Amennyiben Önt is érdekli, hogy miben segítheti a 3D nyomtatás a hazai járműipart, látogasson ki az Automotive Hungary járműipari szakkiállításra, és hallgassa meg a Varinex Zrt. előadásait az autóipari beszállítók számára fejlesztett 3D tervezési és gyártási megoldásairól.

A Varinex Zrt. kiállítói standján működés közben is megnézheti a 3D nyomtatókat és a legmodernebb alapanyagokat: A pavilon, 202 F stand.

Program és regisztráció itt!

Kiemelt Partnereink