Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Több ezer kilométer utat elektrifikálna Svédország
Svédország a dinamikus elektromos töltésre képes úthálózatát 3000 kilométerrel növelné 2035-ig. A bővítés első lépéseként egy fontos autópálya 21 kilométeres szakaszát látják el a járművek mozgás közbeni töltésére képes technológiával.
Svédország a világon elsőként tervez egy autópályaszakaszt állandó jelleggel dinamikus töltőrendszerrel ellátni. A megoldás haszongépjárműveknek, de akár személyautóknak is lehetővé teheti majd, hogy menet közben töltsék akkumulátorukat. A megoldás elterjedése kisebb energiatárolók alkalmazását és kevesebb töltőnél várakozást tehet majd lehetővé a jövőben.
Svédországban már több tesztprogram során is vizsgálták az elektromos úthálózatok alkalmazását, most pedig a koncepciót „éles” módon is a gyakorlatba ültetik. A mostani projekt során az E20-as autópálya Hallsberg és Örebro közötti 21 kilométeres szakaszát elektrifikálják 2025-re.
Többféle megoldás
A járművek menet közbeni töltése több módon is megoldható. Az egyik felsővezetékek alkalmazását takarja, ahogy azt napjainkban a trolibuszok esetében is láthatjuk. Ennek hátránya, hogy csak nagy méretű és tömegű haszonjárművek használhatják.
A másik lehetőség a töltőeszköz útba építése, ami a személyautók töltését is biztosítja. Az áramszedővel ellátott járművek egy útba integrált elektromosan vezető felülethez, például egy sínhez csatlakozva tölthetik akkumulátorukat.
Utóbbi koncepciót a svéd közlekedési minisztérium már tesztelte egy Stockholm-Arlanda repülőtér és Rosersberg egy logisztikai központja közti közúton. Egy két kilométer hosszú útszakaszon egy elektromos sínt építettek az aszfaltba, mely áramot szolgáltat a felette áthaladó teherautóknak.
Különleges kihívás
Jan Pettersson, a svéd közlekedési minisztérium stratégiai fejlesztésért felelős igazgatója szerint a világ „különleges kihívással” néz szembe a nehéz elektromos járművek töltésében. „Ha csak statikusan töltjük a nehéz járművek akkumulátorait, akkor olyan járműveket kapunk, amiknek óriási akkumulátorokat kell hordozniuk” – mondta az Euronews-nak nyilatkozva.
Azonban nem csak a haszonjárművek élvezhetik a dinamikus töltés adta előnyöket. A Chalmers Műszaki Egyetem munkatársai 412 személyautó valós svéd utakon közlekedését szimulálták, és arra jutottak, hogy a dinamikus és a hagyományos töltés kombinálása az akkumulátor méretének 70 százalékos csökkentését teszi lehetővé.
A kutatók szerint elég lenne csupán a svéd utak 25 százalékát elektrifikálni az akkuk jelentős méretcsökkentéséhez, ugyanakkor elismerték, hogy az elektromos utak nem képesek mindenkit egyformán kiszolgálni. Az eredmények szerint a vidéki lakosok járműveinek akár 20 százalékkal is nagyobb akkura lehet szüksége az elektrifikált utak távolabbi elhelyezkedése miatt.
Ettől függetlenül több országban is meglátták a dinamikus töltésben rejlő lehetőséget. Németországban szintén folytattak teszteket, de Franciaországban, az Egyesült Királyságban, az USA-ban és Indiában is foglalkoznak a technológiával.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!