Trend Terepjáróknak készült e-hajtásláncot mutattak be

Terepjáróknak készült e-hajtásláncot mutattak be

autopro.hu/V.T. | 2023.08.12 08:18

Terepjáróknak készült e-hajtásláncot mutattak be

Fotó: Magna International

Jogosan felmerülő kérdés lehet a kanadai autóalkatrész-beszállító, a Magna elektromos off-road hajtásláncával kapcsolatban, hogy miért ilyen óriási a hátsó differenciálmű? Valójában az nem is egy differenciálmű, ugyanis a teljes összkerékhajtás elérése érdekében minden féltengelyhez egy-egy elektromotort társítottak, ez az oka a hatalmas alkatrészeknek. A gyártó szerint a rendszer pár éven belül sorozatgyártásban is látható lesz. A Magna 2023-as michigani technológiai napján a résztvevőknek lehetősége volt kipróbálni néhány ilyen prototípust off-road terepen, valamint megtekinthették a cég egyéb termékeit is.

A Magna által Etelligent Terrain névre keresztelt rendszer egy Jeep Gladiator pickupra volt felszerelve. A hátsó kerekek között az eBeam foglal helyet, ami egy koaxiális felépítésű tengelyből és egy inverterből áll. Ezzel a rendszerrel a legnagyobb megengedett tengelyterhelés 2268 kilogramm. Az állandómágneses motorban egy újfajta tekercselési eljárást alkalmaznak (angolul hairpin, vagyis hajtű), ezzel 238 lóerőt és 568 newtonméter nyomatékot tudnak elérni, amit egy zárható differenciálművön keresztül juttatnak el a kerekekhez. Ezt a moduláris rendszert egy 83 kilowattórás akkumulátor látja el energiával. Az akkumulátor miatt a jármű súlya 2884 kilogrammra emelkedett, ami nagyjából 680 kilogrammal több az eredetihez képest, a mérnökök szerint azonban még ennél is nagyobb akkukapacitásra van szükség egy sorozatgyártott autóban, hogy megfelelő hatótávot érhessenek el vele.

Az autó elejében a Magna által Steerable eBeam-nek (kormányozható e-tengely) hívott rendszer üzemelt. Ez 252 lóerőt és 389 newtonméter nyomatékot ad le, és 1588 kilogramm a legnagyobb megengedett tengelyterhelése. Itt nem volt elég hely az inverternek, így az autó karosszériájába került beépítésre. A mérnökök az új technológiával képesek voltak 50-50 arányú súlyeloszlást elérni.

Nem csak papíron teljesít jól

A bemutatókörök során kiderült, hogy az eBeam tengelyek igen jól teljesítenek még sziklás terepen is. Amint megcsúszik az egyik kerék, az Etelligent rendszer gyors számításokkal módosít az erőelosztáson, hogy az autó gond nélkül mehessen tovább. A helyszínen volt egy belső égésű motorral szerelt Gladiator is. Ennek sem okozott problémát a terep, de határozottan több volt a zaj és a meg-megállás a meredekebb és nehezebb akadályokon.

A lejtős és egyenetlen talajon való haladás hozta az egyik legnagyobb különbséget, mivel az elektromos rendszer nagyon hatékonyan tudja kezelni a villanymotorok regeneratív ellenállását. A fékeket használó lejtmeneti rendszerek (mint a belső égésű motoros autókban) kellemetlenebbek és hangosabbak lehetnek, miközben meg-megfékezik a járművet.

Strapabírónak tervezték

Mivel az invertert a tengelyen helyezték el, így alacsonyabban lehet tartani a súlypontot és valamennyi anyagköltség is megspórolható. A Magna elektrifikációért felelős főmérnöke, Mike Dowsett szerint az igazi mérnöki kihívást az jelentette, hogy ellenállóbbá tegyék az invertert, aminek ki kell állnia, hogy egy rugózatlan alkatrészen helyezkedik el. „Hogy biztosítsuk az eBeam inverter ütés- és rázkódásállóságát, plusz rögzítőpontokat és vastagabb kereteket kellett használnunk, valamint figyelmesen kellett kiválasztanunk azokat a komponenseket, amik vízszintesen helyezkednek el a nyomtatott áramkörökön (PCB), ahelyett, hogy függőlegesen állnának, mint az elektrolitkondenzátorok” – mondta el Dowsett. Hozzátette még, hogy a PCB-k és az egyéb alkatrészek úgy lettek megtervezve, hogy jobban bírják a gyakoribbnak számító függőleges erőhatásokat.

Fotó: Magna International

Az elektromos hajtásláncokra jellemző módon a Magna rendszere is azonnal le tudja adni a teljes nyomatékát, de többféle üzemmód választható. A gyártó szerint összkerékhajtással négy és fél, míg hátsókerékhajtással 7,9 másodperc alatt teljesíti a rendszer a 0-60 mérföld/órás (0-97 kilométer/órás) gyorsulást.

Az Etelligent Terrain rendszert kicsivel két évvel az Etelligent Force után mutatták be, ami egy hasonló technológia, azonban az a lehető legnagyobb hasznos teherre és vontatási teljesítményre helyezte a hangsúlyt.

Más fejlesztéseket is megmutattak

A Magna központjában a cég bemutatott még néhány új rendszert és technológiát a résztvevőknek, például egy új ajtókilincset, ami 98 százalékban újrahasznosított anyagokból készül, valamint könnyebb, miközben jobban ellenáll az ütéseknek.

Ezenfelül a Magna olyan kivehető tetőpaneleket is bemutatott, amikbe napelemek vagy lámpák építhetők, de akár a forgalom résztevőinek figyelmeztetésére is használhatók elakadás, vagy más vészhelyzet esetén. Ezek az alkatrészek még nem gyártási céllal készültek, hanem azért, hogy így inspirálják az autógyártókat, árulta el a cég szóvivője.

A Magna előállt pár biztonsági megoldással is. A cég hőkamerás technológiája uralja jelenleg a piac 98 százalékát. Egy bemutató során a hőkamerák vaksötétben és szimulált ködben bizonyítottak. Érzékelték, hogy hirtelen egy gyalogos került az autó elé, ami azonnali vészfékezést eredményezett.

A vállalat bemutatott egy fáradtságérzékelő rendszert is, amit eredetileg a nemrég felvásárolt Veoneer kezdett el fejleszteni. A rendszer egy kormányoszlopra rögzített szenzort használ, hogy érzékelje a sofőr által kilélegzett gázokat, valamint kamerákkal figyeli a fáradtságra utaló viselkedési formákat, mint amikor a sofőr hosszabb ideig leveszi a tekintetét az úttestről. Olivia Eddy szerint, aki korábban a Veoneer mérnöke volt, a rendszert a Magna egy már régebb óta fejlesztett technológiájába tervezik integrálni - számolt be a SAE International.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink