Trend Szuperhatékony kamiont mutatott be a Volvo

Szuperhatékony kamiont mutatott be a Volvo

autopro.hu/V.M. | 2023.10.13 16:48

Szuperhatékony kamiont mutatott be a Volvo

Fotó: Volvo Trucks

A Volvo Trucks Észak-Amerika bemutatta az új SuperTruck 2 koncepcióját. Az állami program keretében készült járművel a cél az üzemanyagfogyasztás jelentős csökkentése volt részben kereskedelmi forgalomban még nem alkalmazott megoldások felhasználásával.

Hirdetés

Az amerikai energiaügyi minisztérium SuperTruck 2 programja kifejezetten a nyerges vontatók hatékonyságának növelését célozza azáltal, hogy támogatja a ma még nem alkalmazott, korszerű és költséghatékony megoldások fejlesztését.

A részt vevő OEM-ek feladata az volt, hogy a 2009-es bázisértékükhöz képest több mint 100 százalékkal javítsák a teherautóik hatékonyságát, vagyis az egy tonnakilométerre jutó üzemanyagfelhasználást. A Volvo Trucks saját koncepciójával nem csak ezt, de a saját 120 százalékos hatékonyságnövelésről szóló célját is teljesítette.

Főszerepben az aerodinamika

A vállalat koncepciója a valós viszonyok mellett végzett tesztek során 134 százalékos fogyasztáscsökkenést tudott felmutatni, ennek érdekében mindenekelőtt aerodinamikai fejlesztéseket végeztek a mérnökök. A megoldások között szerepel az ék alakú fülke kialakítás, a hűtőrács kisebb méretűre tervezése, a szélvédő széleinek lekerekítése, a félpótkocsi alján és hátulján légterelők elhelyezése, illetve a változtatható magasságú futómű alkalmazása. Ezenkívül a szokványos külső visszapillantókat kamerákra cserélték, amivel önmagában 4 százalékos légellenálláscsökkenést értek el.

Összességében a légellenállás a 2009-es bázisérték felére csökkent, míg az előző, SuperTruck 1 koncepcióhoz képest mintegy 20 százalékos javulást értek el.

A SuperTruck 1-nél a légellenállás 2009-es értékhez képesti csökkentését leginkább a félpótkocsi módosításával érték el. A SuperTruck 2 esetében a további fejlődés előtt a traktor átszabása nyitotta meg az utat: míg az elődnél egy széria fülkét módosítottak, addig most egy teljesen új fülkét terveztek.

Eltértek a szokástól

A fogyasztás leszorítása érdekében a tömegcsökkentés eszközét is használták a mérnökök. A SuperTruck 2 vontató mindössze kettő tengellyel rendelkezik a tengerentúlon megszokott három helyett – igaz, lehetőség van három tengely beépítésére. Ennek köszönhetően rövidebb lehet az alváz, ami alumíniumból készült a további súlymegtakarítás érdekében, míg a hozzá csatlakozó kerekekhez a nyomatékot egy kompozit kardántengelyen keresztül juttatják el.

A hatékonyságnövelés harmadik módja a gördülési ellenállás mérséklése volt. Ehhez a Volvo Trucks és abroncsgyártó partnere a traktor és a pótkocsi kerekeit is alacsony gördülési ellenállású abroncsokkal látták el.

A Supertruck 2 megalkotásában többek között a Michelinnel, a Johnson Matthey-val és a Michigani Egyetemmel működött együtt a Volvo Trucks Észak-Amerika – számolt be a Green Car Congress.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink