Trend Szimuláció segít növelni az e-autók hatótávját

Szimuláció segít növelni az e-autók hatótávját

autopro.hu/D.Á. | 2022.04.05 10:21

Szimuláció segít növelni az e-autók hatótávját

Az Ansible Motion egyik DIL szimulátora | Fotó: twitter/Cosworth

A szimulátorok használata az autófejlesztésben már nagyon régóta jelen van, de mindig van hová fejlődni, időről időre új technológiákat kell bevezetni. Az elektromos autók egyik legkritikusabb jellemzője a hatótáv, amelyet egy új, fejlett szimulációs módszerrel lehet tovább javítani amellett, hogy a költségek és a fejlesztési idő nagyban csökken.

Hirdetés

Az elektromos autók vásárlói egyre inkább elvárják, hogy a belső égésű motoros autókénál nagyobb ár kifizetése után legalább ne érje őket hátrány a különböző jellemzők, így a hatótáv terén. Jelentős fejlődést lehet elérni áramfogyasztás terén azáltal, hogy az autó képes alkalmazkodni és minél többet kihozni a vezetője szokásaiból, például a regeneratív fékezés és a vitorlázó üzemmód okosabb alkalmazásával.

Az elektromosautó-gyártók számára nagy kihívást jelent alkalmazkodni egyes autóvezetők képességeihez, szokásaihoz és tudatosságához a takarékos vezetést illetően, ezért új utakat kell találniuk minél több forgalmi helyzet és vezetési minta felismeréséhez és kezeléséhez.

Hardware-in-the-loop – a tesztkörnyzetek csúcsa

Valós idejű teszteléshez és adatgyűjtéshez megfelelő megoldás a hardware-in-the-loop (HIL) elnevezésű technika. Segítségével a valóságot leginkább leképező tesztkörnyezet hozható létre, amelyben dinamikus szituációk is tesztelhetők, például egy autó hajtásláncának menet közbeni viselkedése. A HIL-t ebben az alkalmazásban egy specifikusabb módszer, a driver-in-the-loop (DIL) egészíti ki. Ennek keretében a mérnök egy olyan autószimulátorban ül, amely valós vezetőfülkéből és kezelőszervekből áll, tehát HIL környezet valósul meg, ezért pontosan azokat az ingereket és fizikai reakciókat érezheti, amiket az autó a valóságban adna. Az összegyűjtött tapasztalatok és adatok lehetőséget adnak számos különböző konfiguráció összehasonlítására anélkül, hogy sokkal több pénzt el kellene költeni valós tesztkilométerekre a fejlesztés során.

A csúcstechnológiás szimulátorokat gyártó Ansible Motion vállalat úgy látja, hogy egy elektromos autó akkumulátorának, inverterének és villanymotorjának csatlakoztatása egy HIL rendszerhez lehetővé teszi, hogy az autógyártók kipuhatolják az olyan jellemzők hatásait az energiafogyasztásra, mint a menet- és fékpedálok érzékenysége vagy a regeneratív fékezés valós működése. Minezt még azelőtt érhetik el, hogy megépítenék az első prototípust, így jelentős költségeket spórolhatnak meg.

A gép jobban tudja

Nem nehéz belegondolni, hogy a vezető manuális beavatkozásai, mint például a regeneratív fékezés mértékének pedállal való kontrollálása valószínűleg nem a leghatékonyabb megoldás a hatótáv szempontjából. Városi forgalomban haladva például optimális lehet egy intenzív rekuperációs beállítás választása, de autópályán haladva legtöbbször jobb a fékezés nélküli kigurulást, azaz a vitorlázást választani.

A DIL tesztkörnyezetben lehetőség nyílik kifejezetten elektromos autók jellemzőinek a menettulajdonságra és az energiafogyasztásra, ezáltal a hatótávra gyakorolt hatásait is hatékonyan vizsgálni, amilyen például az alacsony tömegközéppont, de viszonylag nagy tömeg. Például az is kideríthető, milyen hatérokon belül lehetséges maximalizálni az akkumulátor méretét. Az Ansible Motion DIL szimulátorát használta a Ford is a Mustang Mach-E fejlesztésekor, és a tapasztalatok alapján módosított is a gyártó a koncepción — áll az Autocar cikkében.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink