Trend Szélenergia szállítja Európa legnagyobb rakétáját

Szélenergia szállítja Európa legnagyobb rakétáját

autopro.hu/V.T. | 2023.12.17 08:19

Szélenergia szállítja Európa legnagyobb rakétáját

Fotó: Wikipedia

A négy darab, 37 méter magasra nyúló vitorlájával a Canopée egy különleges dizájnnal rendelkező teherhajó, ráadásul a rakománya sem átlagos. A majdnem 1500 négyzetméter összfelületű vitorlákkal jelentős gyorsulást képes elérni a hajó, ha a szél is kedvezően fúj.

A vitorlákat „Óceánszárnyaknak” hívják, mivel teljesen kinyitott állapotukban egy repülőgép szárnyaira emlékeztetnek. Ugyan a hajó fő erőforrása két dízel motor, de a vitorlák a legkedvezőbb körülmények mellett akár 50-60 százalékkal is csökkenthetik az üzemanyagfogyasztást - mondta el Nils Joyeux, a hajót üzemeltető francia vállalat, az Alizés ügyvezető igazgatója. Hozzátette még, hogy a megspórolt mennyiség esetenként 10-15 százalék környékére is lezuhanhat, viszont átlagosan így is 30 százalék megtakarítással számolnak, ám még szükség van pár évnyi tapasztalatszerzésre, hogy ez biztosan kijelenthető legyen.

A Lengyelországban megépített Canopée 2022-ben tette meg első vízi útját, a vitorlákat csak ez után, 2023 nyarán szerelték fel rá. A hajó 5000 tonna terhet bír el, amit 16 és fél csomós sebességgel tud szállítani. Képességeit indokolja, hogy az Ariane 6, Európa legújabb és legnagyobb, 2024 közepén felszálló űrrakétájának szállítására tervezték. A rakéta Európa-szerte épített alkatrészeit az Európai Űrügynökség űrkikötőjébe, a francia guyanai Pariacabóba kell szállítani, ami Franciaország egy tengerentúli területe Dél-Amerika északkeleti részén. A tengerentúlra tett útjai mellett Bréma, Rotterdam, Le Havre és Bordeaux kikötői között fog közlekedni évente egy tucat alkalommal. November elején a Canopée megtette első, az Atlanti-óceánt átszelő útját a vitorlák használatával, aminek során a rakéta alkatrészeit szállította, ezzel megkezdődött az Ariane 6 program fejlesztésének utolsó fázisa is.

A hajózás is egyre zöldebb lesz

A hajós szállítmányozás globális szinten az üvegházhatású gázok három százalékáért felel, míg a világ termékeinek 90 százalékát ilyen módon szállítják el a célállomásig. Az év egy korábbi szakában a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (a hajózást szabályozó nemzetközi szervezet) szigorított a klímapolitikáján, ami szerint már 2050 környékére környezetszennyezés-mentessé akarnak válni, valamint a 2008-as szinthez képest az üvegházhatású gázok kibocsátását is legalább 20 százalékkal csökkenteni akarják.

A zöldebb üzemanyagok mellett a szélenergia lehet az egyik kulcseleme ezen célok elérésének. Joyeux állítása szerint teljes mértékig meg vannak győződve a szélenergia versenyképességéről, és habár ez nem fedi teljesen az iparág karbonsemlegessé válását, egyértelmű, hogy jelentős szerepet fog játszani benne. „Mikor 10 évvel ezelőtt eldöntöttük, hogy újra vitorlákat rakunk a teherhajókra, akkor ez még nagy kockázatot jelentett. Manapság azonban annyi hajózási vállalat tervezi ugyanezt, hogy biztosan a jövő egyik fő része lesz” - tette hozzá.

Különleges megoldások az „Óceánszárnyak”

Christiaan De Beukelaer, a vitorlás teherhajók visszatéréséről szóló „Trade Winds” című könyv szerzője, és a Melbourne-i Egyetem kutatója elmondta, hogy a vászonból készült vitorlák magasságát a személyzet a hajóhídról is képes állítani. Ez azt jelenti, hogy a vitorlák gyorsan képesek alkalmazkodni a változó szélsebességhez a felületük változtatásával.

De Beukelaer hozzátette, hogy az „Óceánszárnyak” kísérleti előfutára megnyerte az Amerika Kupát 2010-ben, majd teherszállításra lett átalakítva. A szerző-kutató szerint ez egy bíztató dizájn, azonban még nem állapítható meg, hogy a hajózási cégek és a személyzetek milyen felépítési formát tartanak a legjobbnak.

Joyeux elmondása szerint a vitorlák jelenléte izgalmasabbá teszi a hajó működtetését a személyzet számára. Az időjárás miatt minden út más, az útiterv pedig mindig a szél-előrejelzéstől függ. Hozzátette, hogy jelenleg a hajó az ütemtervek betartására törekszik üzemanyag spórolás helyett, így ha nincs elég szél, bekapcsolja a dízelmotorokat.

Gyarapodnak a vitorlás teherhajók

Gavin Allwright, a tengeri szélhajtásos megoldásokat hirdető nonprofit csoport, a Nemzetközi Vitorlás Szövetség főtitkára elmondta, hogy jelenleg 31 nagy (400 tonnát meghaladó teherbírású) szélenergiát használó teherhajó üzemel a világon, és még nagyjából húsz ilyen fog vízre szállni az év vége előtt. Kiemelte, hogy 12 évbe telt, mire elérték az első 23 hajó beüzemelését 2022 végére, és most úgy tűnik, hogy csak 12 hónapot fog igényelni a következő 23 üzembe állítása. 2025 elejére száz szélhajtást is használó hajót terveznek elérni.

A 31 hajó legalább fél tucat hajtási technológiát vonultat fel, amik közül a rotorvitorlák a leggyakrabban alkalmazottak. Ezek nagyméretű, függőlegesen elhelyezett hengerek, amik forgással állítanak elő tolóerőt. A repülőgépek szárnyai által inspirált kemény vitorlák is népszerű megoldások, ilyenek találhatóak az amerikai hajózási vállalat, a Cargill által bérelt Pyxis Oceanön is. Ritkább megoldások az óriásernyők, amik akár 1000 méterrel a vízfelszín fölé is képesek felemelkedni, hogy ott erősebb légáramlatokat fogjanak be.

Még felmérhetetlenek az előnyök

De Beukelaer állítása szerint a szélenergiát használó hajók hatása elenyésző a hatvanezer nagyméretű teherhajó között. Emellett kijelentette, hogy a szélenergia alkalmazása három előnnyel is jár: „Csökkenti a fosszilis üzemanyagok használatának mennyiségét, gyorsítja a környezetkímélő üzemanyagok terjedését, mivel ezekből is kevesebbet kell használni így, valamint a hajózási cégek egy szabad, árváltozásoktól mentes energiaforrásra támaszkodhatnak általa.”

Megjegyezte, hogy időbe fog telni, mire teljesen felmérhetővé válik a Canopée fenntarthatósága. „Az alapvető célt azonban már elértük, hiszen a Canopée létezik, és segítségével a hajótulajdonosok és üzemeltetők megláthatják, hogy a szélhajtás egy olyan lehetőség, amibe megéri befektetniük, mivel rövid időn belül csökkenti a károsanyag-kibocsátásokat, már csak azért is, mert a másféle meghajtású hajók átalakítása is lehetséges” - mondta.

„A már létező vitorlás hajók rávilágítanak, hogy a szélhajtás egy megalapozott befektetési lehetőség a hajózási vállalatok és a bolygó számára is” - összegzett a CNN De Beukelaer szavaival.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink