Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Számos előnyt kínálnak a növényi olajok
Az elmúlt évtizedben OEM-ek és Tier 1 beszállítók egyaránt kutatták a hidrogénezett növényi olaj (HVO) tehergépkocsikban, hajókban és repülőkben alkalmazhatóságát. A bioüzemanyagok egy fajtájának számító HVO-val szinten tartható a belső égésű motorok teljesítménye, miközben a járművek károsanyag-kibocsátása nagyobb mértékben csökkenthető, mint a biodízellel.
A hidrogénezéssel előállított HVO-k csoportjába tartozó magas minőségű üzemanyagok paraffinos szénhidrogének, amik nem tartalmaznak oxigén és kén atomokat.
A HVO más bioüzemanyagokkal és kénmentes dízellel szemben nyújtott előnyeiről árulkodik egy 2008-as, Helsinki Műszaki Egyetem kutatói által végzett kutatás. A vizsgálatok rávilágítottak arra, hogy a HVO nem rendelkezik az észteralapú biodízeleket jellemző hátrányos tulajdonságokkal, mint amilyen például a megnövekedett nitrogén-oxid-kibocsátás, a lerakódásképződés, a romlandóság, vagy a motorolaj gyorsabb öregedése.
Kevesebb káros anyag és füst
Az üzemanyagfogyasztás méréséhez a kutatók egy közös nyomócsöves, turbófeltöltős dízel teherautómotort használtak. A tesztelt üzemanyagok kénmentes dízel, HVO, illetve egy 30-70 százalék arányban kevert HVO-dízel keverék voltak. A tesztek során a HVO lehetővé tette a szén-monoxid és a nitrogén-oxid emissziójának, valamint a látható füstképződés csökkentését a motor vagy annak vezérlésének módosítása nélkül.
A kénmentes EN590 szabvány szerinti dízellel szemben a nem kevert HVO 6 százalékkal kisebb nitrogén-oxid-emissziót és jelentősen kisebb füstöt generált. A sima EN590 dízellel összevetve a csökkenés a nitrogén-oxid-kibocsátás esetében már elérte a 16 százalékot. „A kutatás eredményei szerint a HVO-hoz igazított üzemanyag-befecskendezési paraméterekkel még ennél is jelentősebb kibocsátáscsökkenés érhető el” – állapították meg a kutatók a SAE International által idézett publikációban.
Egyre többen csatlakoznak
A HVO iránt ma a végfelhasználók körében is nő az érdeklődés, a Kohler Engines motorgyártó éppen ezért engedélyezte nemrég minden Európában forgalmazott motorjához az EN15940 szabványnak megfelelő hidrogénezett növényi olajok használatát. A vállalat ígérete szerint a bioüzemanyagok akár 90 százalékkal is csökkenthetik erőforrásai szén-dioxid-kibocsátását.
A HVO használata sem a motorok beállításában, sem azok karbantartásában nem igényel változást a Kohler szerint. A vállalat felhívja rá a figyelmet, hogy a HVO kisebb sűrűsége miatt a teljesítmény és a forgatónyomaték 1 és 5 százalékos csökkenésével kell számolni, amit ugyanakkor ellensúlyoz a HVO 75-ös cetánszáma, szemben az EN590-es dízel 51-esével, ami kedvezőbb égési karakterisztikát jelent.
A személyautókat és kistehergépkocsikat gyártó OEM-ek szintén elkezdték engedélyezni a HVO használatát, köztük az Audi is a V6 dízelek esetében. A német prémiumautó-gyártó szerint járművei 70-90 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki a bioüzemanyagot égetve.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!