Trend Számíthatunk a jövőben a zöld üzemanyagokra?

Számíthatunk a jövőben a zöld üzemanyagokra?

autopro.hu/D.Á. | 2021.12.11 16:20

Számíthatunk a jövőben a zöld üzemanyagokra?

Kőolajfinomító | Fotó: Pixabay

Az utakon továbbra is túlnyomó többségben vannak – és egy jó darabig még lesznek is – a belsőégésű motorral hajtott autók, amelyek emissziójának csökkentésére ígéretes lehetőséget biztosítanak a szintetikus üzemanyagok, főleg akkor, ha ezeket zöldenergiával állítják elő. A technológia kilátásairól több autóipari szakember is beszélt.

Paddy Lowe, volt Forma-1-es mérnök alapította a Zero Petroleum céget, amely nevéből is sejthetően kőolajmentes üzemanyagok fejlesztését végzi. Lowe a szintetikus üzemanyagok elnevezést preferálja, hiszen így ezek a termékek jól megkülönböztethetők például a bioüzemanyagoktól, amik szintén a környezetbarát alternatívaként merülnek fel. A szintetikus üzemanyagokat azonban ipari körülmények között állítják elő megújuló energiával, nincs szükség hozzájuk a mezőgazdaságra.

Az SCE tanácsadócég ügyvezetője, Steve Sapsford a fenntartható üzemanyagok gyűjtőnevet használja, amely alá a bio- és a szintetikus üzemanyagokat is besorolja. Sapsford szerint a megvalósíthatóságra kell helyezni a hangsúlyt. A szintetikus üzemanyagok, de főleg a megújuló energiával előállított változatok egyelőre nem elérhetők nagy mennyiségekben, a bioüzemanyagok pedig sokkal inkább. Sapsford így arra számít, hogy utóbbi terjed el előbb, majd idővel fokozatos átállás történik a szintetikus technológiára.

A Mazda európai divíziójának technológiai kutatásért felelős vezetője, Christian Schultze elmondta, a japán márka technológia-központú szemléletet vall, tehát nyitott mindenféle, klímasemlegesség felé mutató alternatívára. Céljuk, hogy ezek közül az adott régióhoz leginkább illeszkedőt válasszák. Európában például az elektromos autók technológiája dominál, amellyel a szintetikus üzemanyagok Schultze szerint nem versenyeznek, hanem egy plusz lehetőségként merülnek a klímasemlegesség mihamarabbi elérése érdekében.

A lényeg az egyensúly visszanyerése

Mikor felmerül a kérdés, hogy üzemanyag elégetésével – érkezzen az bármilyen forrásból is – nem szennyezzük-e mindenképpen a környezetet, Paddy Lowe a természet karbon-körforgására hivatkozott: a növények a levegő szén-dioxid-tartalmából a szenet beépítik magukba, miközben oxigént bocsátanak ki. Az állatok, köztük az ember is ezt a széntartalmat veszik fel közvetve vagy közvetlenül, majd táplálékként „elégetik”, szén-dioxidot kibocsátva, amelyet a növények ismét felvesznek. Lowe elmondása szerint a szintetikusan előállított, majd autók által elégetett üzemanyagokból származó szén-dioxidot ismét üzemanyaggyártáshoz használják fel. A szakember úgy véli, a probléma nem magával a szénnel van, hanem annak forrásával: a globális felmelegedéshez az vezet, ha a Föld légköri körforgásába a föld alól nyert szénhidrogének elégetésével újabb adag szén-dioxidot juttatunk, így elsősorban ezt a tényezőt kell kiiktatnunk.

Az ember irányítson, ne a kőolaj

Christian Schultze a szintetikus üzemanyagokkal kapcsolatban kiemelte, hogy azok nem számos vegyület keverékei, mint a kőolaj, amiből finomítás útján keletkezik például a benzin és a gázolaj. Ebből következően a szintetikus üzemanyagok tisztábban égnek, és a részecskekibocsátás is jóval kevesebb az égetésük során. Steve Sapsford hozzátette, a szintetikus üzemanyagok gyártása és életciklusa pontosan nyomon követhető, így a fenntarthatóság garantálható.

Lowe arra hívta fel a figyelmet, hogy miután kinyertük belőle a számunkra leghasznosabb anyagokat, a kitermelt nyersolaj maradékát nem önthetjük ki csak úgy, el kell használni azt is. Mivel a silány minőségű, más célra már nem alkalmas „maradékból” van a legtöbb, ezért ezt többnyire az óceánjáró hajók égetik el, rendkívül súlyos környezeti terhelés mellett. Lowe éppen ezért izgatott a jövő teljesen új üzemanyagai miatt, hiszen a költségek megegyezőek lesznek a kőolajfinomításéval, így nem lesz akadálya a tiszta, minőségi és kénmentes üzemanyagok gyártásának.

Christian Schultze gyorsan hozzátette, hogy ez csak idővel lesz így, mert új technológiaként eleinte a szintetikus üzemanyagok előállítása jóval drágább lesz, mint például a benziné, de különbség a léptékek növekedésével és a technológia fejlődésével egyre csökken majd.

Nehéz lesz átütni a rendszeren

Sapsford elmondta, a jelenlegi jogi környezet az autók által közvetlenül kibocsátott károsanyagokra fókuszál. Az zéró emissziót ígérő elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás autóknak valójában csak lokális emissziója nincs, hiszen a működésükhöz szükséges energiát valahol már – szennyező módon – megtermelték, hacsak nem megújuló energiát használtak. Ehelyett érdemes lenne a teljes életciklusra vetített kibocsátásokat mérni.

Ha a költségekről van szó, egyelőre nem igazán áll közvetlen pénzügyi érdekében senkinek, hogy tiszta üzemanyagokkal foglalkozzon. A fogyasztók és az autógyártók semlegesek, nekik nem jár pénzügyi előnnyel a szintetikus üzemanyagok használata, az üzemanyaggyártóknak pedig egyenesen súlyos pénzükbe kerülne a fejlesztések támogatása, így ők főleg jól megvannak a hagyományos módszerrel. Sapford szerint a politikai háttér megteremtése sem lesz egyszerű, mivel a politikusok a pár szavas megmondásokat szeretik hallani és hallatni, ezt a témát pedig nem lehet pár szóban elmagyarázni, továbbá számos tényezőnek kellene összhangba kerülnie a sikerhez, így egy B terven is gondolkodni kell — írta meg az Autocar.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink