Trend Sofőrök nélkül vetik be az önvezető kamionokat

Sofőrök nélkül vetik be az önvezető kamionokat

autopro.hu/V.T. | 2024.01.14 04:17

Sofőrök nélkül vetik be az önvezető kamionokat

Fotó: Aurora

Több évnyi tesztelés után az Aurora Innovation Inc., a Kodiak Robotics Inc. és a Gatik AI Inc. készen állnak, hogy sofőrök nélkül is útjukra indítsák a szoftverek és szenzorrendszerek által vezetett autonóm kamionjaikat Texasban. A cégek már olyan nagyvállalatok számára is fuvaroztak, mint a Walmart, vagy a FedEx, kritikusaik szerint azonban az időzítés mögött valójában anyagi nyomás áll.

Hirdetés

„Az év végére el akarjuk érni, hogy sofőrök nélkül is képesek legyünk működtetni ezeket a kamionokat” - mondta Chris Urmson, a pittsburghi központú Aurora társalapítója és vezérigazgatója. Véleményük szerint mindhárom vállalat készen áll a technológia alkalmazására, még úgy is, hogy tudják, szinte nincs hibalehetőségük. Azt mondják, hogy megéri a kockázat, mert a technológia javítani fogja a közutak biztonságát és csökkenteni fogja a szállítmányozási költségeket.

Az ellenvélemény képviselői szerint a cégek a befektetőik veszteségeit akarják csökkenteni, amiket a fejlesztési és tesztelési időszakok alatt szenvedtek el. Cathy Chase, az Advocates for Highway and Auto Safety (A közutak és autók biztonságának szószólói) elnöke a társulat aggodalmát fejezte ki a szabályozások, az átláthatóság és az átfogó adatgyűjtés hiánya miatt. Az ellenzők közé tartozik az International Brotherhood of Teamsters, az 1,3 millió tagból álló, sofőrök és raktári dolgozók érdekeit képviselő szervezet is.

A kritikusok azt is kiemelték, hogy a kamionok komoly veszélyt jelenthetnek, mivel nagy sebességgel fognak közlekedni és akár 36 tonnát is nyomhatnak, ami tizenötszöröse a General Motors kétes megítélésű Cruise önvezető taxijai súlyának.

Veszélyes lehet az önvezetés

A szövetségi kormány egyelőre az államokra bízta a sofőr nélküli teherautók szabályozását, ami egyenlőtlen szabályokat eredményezett. Kalifornia állam októberben felfüggesztette a Crusie taxik működését, miután San Franciscoban több súlyos balesetet is okoztak, például amikor egy önvezető taxi elsodort egy gyalogost, akit korábban egy sofőr ütött el az autójával. Kalifornia tiltása miatt a három autonóm kamionos cég Texasban tesztelte a teherautókat és alkalmazni is ott tervezi őket.

A vállalatok szerint a Cruise taxik problémái (kiszámíthatatlan gyalogosok, váratlan útlezárások és megkülönböztető jelzést használó járművek) nincsenek olyan nagy kihatással az autonóm kamionokra, mivel a teherautók általában adott útvonalakon szállítmányoznak, főként országutakon, ahol kevesebbszer kell személyautókkal és gyalogosokkal interakcióba lépni.

Több minden árnyalja a képet

A kamionsofőrök fizetésén megspórolt összeg mellett az önvezető teherautók hosszabb ideig is dolgozhatnak egyhuzamban, mint az emberek a mostani 11 órás szabályozás szerint. A szenzorjaik minden irányba, másodpercenként többször is ellenőrzik a környezetet, így a reakcióidő is gyorsul. A cégek állítása szerint még a károsanyag-kibocsátás 10 százalékos, vagy nagyobb csökkenésére is számíthatunk, amit azzal érnek el a kamionok, hogy éppen a sebességhatár alatt, stabil tempóval közlekednek.

Emellett az emberi sofőrök sem garantálják a biztonságos közlekedést. A Szövetségi Gépjármű-biztonsági Hivatal (FMCSA) statisztikái szerint 5700, négy és fél tonnánál nehezebb teherautó volt halálos baleset résztvevője 2021-ben. Az ilyen balesetek többségében 15 tonnánál nagyobb összsúlyú teherautók vettek részt, amik hasonló méretűek a Kodiak és az Aurora kamionjaihoz.

Ugyan az önvezető kamionok nem voltak résztvevői olyan balesetnek, amiben ők lettek volna hibásak, azonban az FMCSA riportja szerint valószínűleg ők sem immunisak a balesetekre. A halálos balesetek majdnem kétharmada azért történik, mert egy ember, tárgy, állat, vagy jármű egy teherautó útjába vág. Az önvezető kamionok számítógépes rendszerei által gyűjtött adatok kulcsfontosságúak lesznek a balesetek okainak meghatározásához.

Brian Ossenbeck, a JPMorgan Chase közlekedési elemzője szerint egy „emberfeletti” szintet kellene elérni, hogy széles körben elfogadottak legyenek az önvezető teherautók, azonban nem tudni, ez milyen sokáig tartana.

Szorít az idő

Ma még az Aurora Dallastól délre elhelyezkedő telephelyén egy dolgozó a szenzorokat tisztítja a sötétkék Peterbilt kamionokon, miközben a sofőr a fülkében, kezét a kormány közelében tartva várja, hogy a teherautó útjára induljon. Urmson elmondta, hogy a céljuk szerint minden nap ugyanilyen lesz, azzal a különbséggel, hogy nem lesz sofőr a volán mögött.

A TD Cowen elemzője, Jeff Osborne elmondta, a Wall Streeten figyelemmel fogják követni, hogy az Aurora eléri-e a sofőr nélküli céljait 2024 végére, máskülönben a befektetők pénzpazarlással kapcsolatos aggályokat fognak felvetni. A startup 850 millió dollárt szedett össze a nyár során, amivel 2025 második feléig lesz képes működni. Urmson elmondta, hogy ezután az Aurora egy hasonló összeg összegyűjtését tervezi, hogy 2027-ig is működőképes maradjon, amikor már profitot fog termelni a várakozások szerint.

A Mountain View-i központú Gatik AI Arkansas-ben és Kanadában már használt sofőr nélkül önvezető teherautókat. A cég kisebb, dobozos teherautókat használ és elosztó központokból tervezi szállítani az árukat a boltokba. A Gatik 2024-ben nagy léptékben tervezi bevezetni az önvezető kamionokat Dallas környékén - mondta a vállalat társalapítója és vezérigazgatója, Gautam Narang.

Don Burnette, a 2018-ban, Mountain View-ban alapított Kodiak vezérigazgatója elmondta, hogy az ő cége kicsiben tervez kezdeni 2024-ban, majd folyamatosan növelni fogják a léptéket, ahogy megbizonyosodnak róla, hogy nem vétettek hibákat. „Láttuk az okozható kár mértékét” - utalt a robot taxik San Francisco-i sorsára. Az első, rövidebb, sofőr nélküli utakat a vállalat Dallastól délre található telephelyénél fogják megtenni.

A déli államok az elsők

Jelenleg főként csak déli államokban, például Arizonában és Floridában engedélyezettek az önvezető teherautók. A Kodiak Dallas és Atlanta, valamint Houston és Oklahoma City között fuvarozott eddig sofőrök alkalmazása mellett. A cégek többsége délen tervezi a teherautók bevezetését megkezdeni, mert ott kevésbé zord a téli időjárás.

Texasban először 2017-ben vezettek be autonóm kamionokat engedélyező törvényeket. Az állami hatóságok a startupokkal együttműködve dolgoztak a felmerülő problémák kijavításán, mint a közúti ellenőrzések, vagy a rendvédelmi szervek fellépéseinek megvalósításán.

„Az autonóm járművektől a biztonság növelését, a gazdasági növekedés előrelendítését és a közlekedés minőségének javítását várjuk” - nyilatkozta a Texasi Közlekedési Minisztérium. Ennek ellenére a startupok tisztában vannak vele, hogy az állami és szövetségi hatóságok bármikor betilthatják az ilyen járművek üzemeltetését, ha úgy gondolják, hogy túl nagy veszélynek teszik ki a közlekedés résztvevőit - mondta Urmson.

A kamionos szállítmányozás átalakulásának lehetősége attól függ, hogy a kezdeti, sofőr nélküli utak problémák nélkül zajlanak-e le - összegzett a The Detroit News.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink