Trend Segítenék a teherautók elektrifikálását, mégis kétes jövő előtt az e-utak

Segítenék a teherautók elektrifikálását, mégis kétes jövő előtt az e-utak

autopro.hu/V.M. | 2021.07.11 12:23

Segítenék a teherautók elektrifikálását, mégis kétes jövő előtt az e-utak

Fotó: eRoadArlanda

Már a világ számos országában, így Németországban vagy Koreában is teszteltek vagy épp tesztelnek olyan útszakaszokat, amik lehetővé teszik a rajtuk haladó járművek mozgás közbeni töltését. A megoldás különösen hasznos lenne a nagyobb távolságokat megtevő akkumulátoros elektromos teherautók hatótávjának kitolásában, segítve a fuvarozás elektrifikálását. Mindazonáltal a mai napig kérdéses, hogy a technológia el fog-e terjedni széleskörűen.

Az SK Innovation koreai energia- és vegyipari vállalat e-utas fejlesztéseket feldolgozó írása szerint a világ első elektrifikált útszakaszát 2018-ban Svédországban adták át. A két kilométer hosszú, eRoadArlanda nevezetű szakasz a skandináv állam finanszírozásában valósult meg.

Az útba egy pár elektromos hálózathoz csatlakoztatott sínt építettek, amiről a felettük elhaladó, hozzájuk mozgatható karral csatlakozó járművek energiát vehetnek fel. Ha a jármű előz vagy megáll, a pantográf visszahúzódik, megszakítva a töltést.

A dinamikus töltésnek is nevezett mozgás közbeni töltés az elektromágneses indukció elvén működik. Ezt használva akár felsővezeték telepítésével is megvalósítható a dinamikus töltés. Az eRoadArlanda honlapján azzal magyarázzák az alulról töltés választását, hogy ez a megoldás nagyobb eséllyel fog sikeresnek bizonyulni.

Az út kilométerenként egymillió euróból épült, ami a The Guardian egyik cikke szerint azt jelenti, hogy az építés ötvened annyiba került, mint amennyiből egy hasonlóan hosszú, villamosoknak tervezett szakaszt lehet kiépíteni. A lapnak nyilatkozva az eRoadArlanda konzorcium vezetője, Hans Säll továbbá elmondta, hogy: „Nincs elektromosság a felszínen… elektromosság öt vagy hat centiméter mélyen van.” Tesztjük során pedig, mikor sós vizet öntöttek az útra, csupán egy voltot mértek a felszínen. „Akár mezítláb is sétálhatnál rajta” – jelentette ki.

Máshol is próbálkoznak

Más országokban ugyancsak folytatnak teszteket. Az országok egyike Németország, ahol jelenleg három útszakaszon is folynak felsővezetékes próbaüzemek. Az egyik A5-ös autópálya egy Frankfurthoz közeli öt kilométeres szakaszán, a Scania öt teherautójának részvételével.

A világszerte zajló tesztekben járműgyártók, energiaipari és infrastruktúrát fenntartó vállalatok is közreműködnek. Franciaországban például a Renault az Electricite de France francia közmű vállalattal tesztelt e-utas megoldást Párizsban.

Korea ugyancsak termékenynek bizonyult, az intellektuális tulajdonokért felelős koreai állami iroda összesen 299 e-utas szabadalmat jegyzett be 2010 és 2019 között. A legtöbb a vezeték nélküli töltés hatékonyságának javítására irányul, ami a telepítési költségek lejjebb szorításán keresztül csökkentheti a technológia kereskedelmi alkalmazásának költségeit.

A Koreai Fejlett Tudományos és Technológiai Intézet 2009-ben mutatta be az OLEV (On-Line Electric Vehicle) koncepcióját, ami a jármű indukciós töltését takarta az útba épített vezetékek segítségével. 2013-ban Gumi-si városában, majd 2015-ben Szedzsongban adtak át egy-egy OLEV buszvonalat, melyeken a rendszeres útközbeni töltésnek hála kisebb akkumulátorral szerelt elektromos autóbuszok közlekedhetnek. 2016-ra az előbbi településen kettő újabbat építettek ki, rövidesen pedig Tedzsonban adnak át egy vonalat.

Japánban, Kínában, valamint az Egyesült Államokban szintúgy végeztek e-utas teszteket az elmúlt években.

Előnyök és hátrányok

Habár az elektromos utak megvalósíthatóságát már sikerült bizonyítani, és a nagy távolságokat megtevő kamionok töltésében minden bizonnyal igen jó szolgálatot tennének, a koncepció elterjedése mégsem tűnik biztosnak.

A technológia ellen szóló egyik érv, hogy bonyolultabbá, nem mellesleg drágábbá is teszi az utak karbantartását, felújítását. A magas, több százezer és néhány millió dollár közé eső kilométerenkénti telepítési költségek is kevésbé vonzóbbá teszik, amit csak tetéz, hogy a személyautók, melyek töltése a töltőpontokon és egyre inkább otthon is megoldott, valószínűleg csak ritkán igényelnék a dinamikus töltést.

Kiemelt Partnereink