Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Toyota ismét a legrosszabb autógyártó lett a klímalobbi terén
2024.05.21 04:20Most érdemes kábelgyártásra váltani!
2024.05.20 16:23Arra kérik a franciákat, hogy „vezessenek úgy, mint a nők"
2024.05.20 12:21Nincs szociális érzéke az önvezető autóknak
2024.05.20 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Robotpilótákkal tesztel extrém körülményekben a Ford
A Ford csúcsmodern „Időjárás Gyárában” még sosem volt ekkora a nyüzsgés. A létesítményben egyszerre akár többféle extrém körülmény is szimulálható, így a mérnökök az elmúlt időkben sok olyan tesztet szerveztek ide, amelyeket az utazási korlátozások miatt nem hajthattak végre a közutakon.
De bármennyire valósághűek is az itt teremtett körülmények, egyszer még a legtapasztaltabb emberi tesztsofőr is elfárad – vagy éppen rosszul lesz, amikor a nagy magasságban végzett tesztek folynak.
Éppen ezért a Ford munkába állított két tesztelő robot. Shelby és Miles* - ahogy a munkatársak becézik őket – átvállalják a munka nehezét, különösen a magassági próbákon, ahol fontos követelmény, hogy a teszteket többször egymás után, hibátlanul kell megismételni.
„Két új tesztsofőrünk fantasztikusan kiegészíti a csapatot, hiszen nyugodt szívvel rájuk bízhatjuk a legnehezebb, nagy magasságban vagy izzó hőségben végzendő munkákat. Ha egy robot ül a vezetőülésben, akkor egész éjjel mehet a tesztelés, és sosem kell leállnunk azért, mert a vezető szeretne egy szendvicset, vagy mert ki kell mennie a mosdóba” – mondta Frank Seelig, a Ford Europe szélcsatorna-tesztjeinek vezetője.
Hogyan működik?
A Kölnben működő modern létesítmény, az „Időjárás Gyár” biztosítja, hogy az autósok olyan járművekkel közlekedhessenek, ami elviseli a szaharai, szibériai vagy a legmagasabb alpesi csúcsokon uralkodó körülményeket.
Az emberekkel végzett szélcsatorna-tesztek során – különösen a nagy tengerszint fölötti magasságokon – rengeteg biztonsági előírást kell betartani: például oxigénpalackokat, orvosi ügyeletet és mentőautót kell biztosítani a helyszínen, a tesztvezetőt pedig folyamatosan figyelni szükséges.
Ezzel szemben a két tesztrobot gond nélkül működik -40 és +80 Celsius fok közötti hőmérsékleten, és persze bármilyen magasságban, ráadásul sokféle vezetési stílusra beprogramozhatók.
A robot a lábaival kezeli a gáz-, fék- és kuplungpedált, egyik kezével a sebességfokozatokat kapcsolja, a másik pedig a motor beindítására és leállítására szolgál.
A Ford ettől függetlenül továbbra is folytatja autói tesztelését Európa és a világ különböző helyszínen, például az osztrák Grossglockner hegycsúcson, vagy Svédországban, a hó borította Arjeplog régióban.
* Carrol Shelby és Ken Miles kulcsszereplői voltak a Ford GT40 fejlesztésének, ami 1966-ban megnyerte a 24 órás Le Mans versenyt. Shelby nevét több, általa átépített Ford Mustang is viseli.