Trend Plazmaszórással csökkenti autói kibocsátását a Škoda

Plazmaszórással csökkenti autói kibocsátását a Škoda

autopro.hu/V.M. | 2020.09.23 10:19

Plazmaszórással csökkenti autói kibocsátását a Škoda

Fotó: ŠKODA Storyboard

A Škoda a Mladá Boleslavban található gyárában mostantól a konvencionális hengerhüvelyek helyett egy mindössze 150 mikron vastag poralapú bevonatot is alkalmazhatnak. A kisebb súrlódást és kibocsátást lehetővé tevő megoldást először a háromhengeres, 1.0 literes TSI EVO benzinmotornál használják.

Hirdetés

A plazmaszórással létrehozott hengerfali bevonat csökkenti a súrlódás okozta veszteséget, azáltal pedig az üzemanyag-fogyasztást és a káros anyagok kibocsátását is. Mindezen felül a bevonat által az égés során keletkező hő egyenletesebben oszolhat el, optimalizálva a hőterhelést. A bevonattal ellátott EA211-es sorozatú benzinmotort három műszakban gyártják, és a Fabia, a Scala, az Octavia, a Kamiq, valamint a Karoq modellekbe szerelik be azokat.

A motorgyártás modernizálása összesen 69,1 millió euróba került, amiből 28,8 millió eurót tett ki az új gyártósor felállítása.

Kicsi méretek, többszöri ellenőrzés

A termelés során, miután a hengereket kifúrták, először egy 1500 wattos lézer eltünteti a henger felszínén lévő egyenetlenségeket, megfelelő tapadást biztosítva a poralapú rétegnek. A folyamat részeként a lézer milliméterenként 10, egyenként nagyjából 40 mikron, vagyis 0,04 milliméter mély hornyot is képez.

Ezután következik a plazmaszórás. A plazmagáz képzéséhez argont és percenként 4,5 liternyi hidrogént használnak. A 15 ezer Celsius fokos plazmasugár különböző, finom por állapotú fémeket szór a henger falára. A legfeljebb 50 mikron átmérőjű szemcsékből álló port vas, szél, szilícium, mangán, illetve más adalékanyagok keveréke alkotja. A hengerfalra szórt olvadt por 250 mikron vastag réteget hoz létre, amit később 150 mikronra csiszolnak le. Összehasonlításképpen egy átlagos hengerhüvely négy milliméter vastagságú.

A gyártási folyamat során több alkalommal is ellenőrzik a felület minőségét. Optikai érzékelőkkel először a lézerezés, majd a plazmaszórás után is megmérik a hengerfal simaságát.

Kiemelt Partnereink