Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Komoly tervei vannak az IT-vel a magyar kormánynak
2024.04.26 16:23Továbbra is kudarc a Ford e-autós részlege
2024.04.26 15:21Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Hatékonyabb invertereken dolgozik a Fraunhofer
2024.04.26 12:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Plazmaszórással csökkenti autói kibocsátását a Škoda
A Škoda a Mladá Boleslavban található gyárában mostantól a konvencionális hengerhüvelyek helyett egy mindössze 150 mikron vastag poralapú bevonatot is alkalmazhatnak. A kisebb súrlódást és kibocsátást lehetővé tevő megoldást először a háromhengeres, 1.0 literes TSI EVO benzinmotornál használják.
A plazmaszórással létrehozott hengerfali bevonat csökkenti a súrlódás okozta veszteséget, azáltal pedig az üzemanyag-fogyasztást és a káros anyagok kibocsátását is. Mindezen felül a bevonat által az égés során keletkező hő egyenletesebben oszolhat el, optimalizálva a hőterhelést. A bevonattal ellátott EA211-es sorozatú benzinmotort három műszakban gyártják, és a Fabia, a Scala, az Octavia, a Kamiq, valamint a Karoq modellekbe szerelik be azokat.
A motorgyártás modernizálása összesen 69,1 millió euróba került, amiből 28,8 millió eurót tett ki az új gyártósor felállítása.
Kicsi méretek, többszöri ellenőrzés
A termelés során, miután a hengereket kifúrták, először egy 1500 wattos lézer eltünteti a henger felszínén lévő egyenetlenségeket, megfelelő tapadást biztosítva a poralapú rétegnek. A folyamat részeként a lézer milliméterenként 10, egyenként nagyjából 40 mikron, vagyis 0,04 milliméter mély hornyot is képez.
Ezután következik a plazmaszórás. A plazmagáz képzéséhez argont és percenként 4,5 liternyi hidrogént használnak. A 15 ezer Celsius fokos plazmasugár különböző, finom por állapotú fémeket szór a henger falára. A legfeljebb 50 mikron átmérőjű szemcsékből álló port vas, szél, szilícium, mangán, illetve más adalékanyagok keveréke alkotja. A hengerfalra szórt olvadt por 250 mikron vastag réteget hoz létre, amit később 150 mikronra csiszolnak le. Összehasonlításképpen egy átlagos hengerhüvely négy milliméter vastagságú.
A gyártási folyamat során több alkalommal is ellenőrzik a felület minőségét. Optikai érzékelőkkel először a lézerezés, majd a plazmaszórás után is megmérik a hengerfal simaságát.