Trend Öt új mód az elektromos autók városi töltésére

Öt új mód az elektromos autók városi töltésére

autopro.hu/D.Á. | 2022.01.04 07:23

Öt új mód az elektromos autók városi töltésére

Lámpaoszlopra szerelt töltő | Fotó: Facebook/ubitricity

A városok lakóinak legtöbbször nincsen lehetősége saját töltő kiépítésére, szeretnék viszont élvezni a családi házban élő, fali töltővel rendelkezők kényelmét, és otthon tölteni autójukat. A kreatív startupoknak köszönhetően akad mindjárt öt, valóban életképes megoldás, amivel az utcán parkoló autók is feltölthetők.

Jó hír az elektromos autókkal közlekedőknek és szimpatizálóknak az Egyesült Királyságban, hogy a szigetországban 2022-től az új építésű, parkolóhellyel rendelkező ingatlanokat el kell látni töltési lehetőséggel elektromos autók számára. Az ottani háztartások harmada azonban az utcai parkolók hiányában továbbra sem lesz alkalmas egy saját töltő telepítésére, így más módokat kell keresniük.

Elviszik, feltöltik, visszahozzák

Számos cég állt elő megoldásokkal, hogy a hatótáv miatt aggódó, autójukkal az utcán parkoló tulajdonosok otthoni töltésre vonatkozó igényét kielégítsék. Az egyik ilyen a „sofőrrel a töltőhöz” szolgáltatás. A londoni Zumocharge startup kiszáll egy megadott címre, felveszi a megrendelő autóját és elviszi egy közeli töltőhelyre. Az akkumulátort legalább 80 százalékra feltöltve viszi vissza az autót, mindezt öt fontért a töltés árán felül. A cég alapítója, a korábban autótervezőként tevékenykedő Jose París szerint az ötlet azért életképes, mert az emberek egyre inkább megbarátkoznak a gondolattal, hogy idegenek vezetik az autóikat – hivatkozva például a reptéri kocsirendező szolgáltatások népszerűségére. Szerinte, akiknek drága az idejük, azok hajlandóak fizetni a szolgáltatásért. A Zumocharge nem használja a drága villámtöltőket, így összesítve még a szolgáltatás díjával együtt is megéri az idejét becsülő ügyfélnek.

Saját áram elvezetése

Ahol erre lehetőség van, kézenfekvő megoldás lehet a háztartási áramot elvezetni az utcára. A szükségmegoldásként kihelyezett, járdákat keresztező kábelvédő elemek azonban balesetveszélyesek, így érdemes lehet egy földbe süllyesztett kábelcsatornát kialakítani. A holland ChargeArm egy járda fölött átívelő töltőt hozott létre, így ezzel elkerülhető a burkolat megbontása. Viszont ha a telepítés meg is oldható, a következő nagy probléma a kábelkivezetéssel, hogy nincs garancia a vezeték melletti parkolóhely elérhetőségére.

Fotó: ChargeArm

Robotok járják az utcákat

A Volkswagen töltőrobotokkal kezdett kísérletezni 2019-ben, fedett parkolókban. Mára a kiszállítórobotok elszaporodását látva nem elképzelhetetlen, hogy hamarosan elektromos autókat is töltenek autonóm robotok. Mikor a robot jelzést kap egy ügyféltől egy telefonos alkalmazáson keresztül, felvesz egyet a – pihenés közben töltődő – akkumulátorokkal ellátott utánfutóiból, elmegy az autóhoz és rácsatlakozik a karjával. Egyelőre nincs tervben a technológia gyártása, de a Volkswagen állítólag hamar meg tudná valósítani az ötletet.

Fotó: Volkswagen AG

Lámpákból az autóba

Köztéri lámpaoszlopokhoz kínál átalakítót az ubitricity, amely lehetővé teszi egy töltő csatlakoztatását. A lámpaoszlopok áramát „megcsapoló” megoldással viszonylag alacsony, 5,5 kilowattos töltési teljesítmény érhető el, mégis egy okos megoldás a meglévő infrastruktúra kihasználására. Nyugat-Londonban a közvilágításról már LED fényforrások gondoskodnak, amik jóval kevesebb áramot fogyasztanak, így a felesleg beletölthető az autókba. Jelenleg 3600 átalakított oszlop van, de az ubitricity-t tulajdonló Shell 2025 végére 50 ezerre növelné számukat.

Van hasonló megoldás, ami nagyobb teljesítményű, 7,2 kilowattos töltést kínál. A Rolec cég kifejezetten erre a célra fejlesztett egy Streetcharge EV elnevezésű köztéri lámpát. Azonban a lámpa-töltőkkel is hasonló a probléma, mint az otthoni áram kivezetésével: esélyes, hogy nem lesz parkolóhely előtte. Ígéretes ötlet még járdaszegélyekbe rejtett töltőket kialakítani.

Fotó: Facebook/ubitricity

Ha az autó nem megy a töltőhöz…

Az L-Charge teherautókba épített, LNG-vel és hidrogénnel működő megoldásához hasonlít a cseh Nimbee startup ötlete, hogy töltőket visz az autókhoz, ezzel időt és futott kilométereket spórolva az ügyfélnek. A szolgáltatás igénybevételéhez értesíteni kell a céget, amely kiküld egy nagy akkumulátort, erről töltik fel a dolgozók az ügyfél autóját. Az akkumulátor kapacitása 42 kilowattóra, így a legtöbb elektromos autó esetén inkább csak rátöltésre alkalmas – a Nimbee szerint átlagosan 200 kilométer körüli hatótávot biztosít. A cég a prágai, ingyenesen igénybe vehető kísérleti programja után európai terjeszkedésbe fogna, és a villámtöltők tarifáján, kiszállási díj mellett kínálná szolgáltatását — írta meg az Autocar.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink