Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Öt éve mutatkozott be a Tesla Semi
2017-ben ezen a napon mutatkozott be a Tesla tisztán elektromos nyergesvontatója, a Semi, pontosabban annak prototípusa. Az akkor már csak a hajtástechnológiája miatt is a figyelem középpontjába került tehergépjármű mára gyártásban van, és nem is sokára az utakon is megjelennek első példányai.
Elon Musk Tesla-vezér jelenlétében 2017. november 17-én, éjjel leplezték le az akkumulátoros elektromos Tesla Semit. A jármű akkor a mögötte álló cég, az elektromos hajtásrendszere és teljesítménymutatói miatt egyaránt sok figyelmet kapott.
Ahogy a személyautók esetében is, a villanymotorok a Seminek is kitűnő gyorsulást kölcsönöznek. A Los Angeles-i bemutatón közöltek szerint a Semi vontatmány nélkül 5 másodperc alatt gyorsul állóhelyzetből 60 mérföld/órára (97 kilométer/óra), míg egy átlagos dízel vontatónak ehhez 15 másodpercre van szüksége. Maximális terhelés mellett ugyancsak a dízel alternatívánál sokkal gyorsabbként mutatta be termékét a Tesla: a 0-60 mérföld/órás sprint 20 másodpercbe telik – az egyébként ma is hivatalosnak számító adatok szerint.
A Tesla azonban nem csak a gyorsulással kívánta elkápráztatni rajongóit és leendő ügyfeleit, hanem a teherszállítás szempontjából sokkal fontosabb hatótávolsággal is. A vállalat 500 mérföldes (800 kilométeres) hatótávolságot ígért, ami Musk szerint a teherautók által megtett utak 80 százalékára elég az oda- és visszaúttal is számolva.
Musk akkori magyarázata szerint ezt többek között a „puskagolyó” alakú, áramvonalas formával és a jármű aljának teljes mértékben beburkolásával érték el. Ezeknek köszönhetően a Semi légellenállási együtthatója mindössze 0,36.
Ahogy azt a Green Car Congress is megírta, a Tesla mindezen felül alapfelszereltségként különböző Autopilot funkciókat, például sávtartó automatikát és vészfék-asszisztenst ígért. A gyártás megkezdését valamikor 2019-re tették.
Ami késik nem múlik
Többszöri alkatrészhiány miatti halasztást követően Musk végül idén október elején jelentette be, hogy megkezdték a nyergesvontató sorozatgyártását. Nemsokkal később azt is megtudhattuk, hogy a Pepsi elsőként veheti majd át a megrendelt járműveit. A Reuters beszámolója szerint az üdítőital-gyártó még 2017-ben rendelt meg száz darab teherautót a Teslától, melyek első példányait december első napján tervezi átvenni.
Már megerősítetten a Semi megrendelői között szerepel az UPS, a Walmart és a Sysco élelmiszeripari vállalat is.
A Tesla honlapja szerint a Semi változattól függően 300 vagy 500 mérföldes (körülbelül 480 és 800 kilométer) hatótávolsággal bír, és akkumulátora fél óra alatt tölthető fel 70 százalékra villámtöltést használva. Hajtásáról a hátsó kerekeket mozgató három darab villanymotor gondoskodik.
A Semi dizájnja nem változott lényegesen a 2017-es állapotához képest. Megmaradt a vezetőülés áramvonalas formát lehetővé tevő középre helyezése is, ami a Tesla szerint a sofőrnek jobb rálátást biztosít környezetére.
Korai érkezése ellenére a Semi rövid időre sem lehet egyeduralkodó az elektromos nyergesvontatók piacán, hiszen számos rivális vállalat van, ami hasonló járműveket fejleszt vagy akár már gyárt is, köztük a Daimler Truck, az MAN, a Nikola vagy a Volvo Trucks. Mindazonáltal érdekes lesz figyelemmel kísérni, hogy a Semi hogyan állja meg helyét egy fiatal szegmensben.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!