Trend Önvezető autók paradicsoma lett San Francisco

Önvezető autók paradicsoma lett San Francisco

autopro.hu/Sz.P. | 2023.08.14 10:23

Önvezető autók paradicsoma lett San Francisco

Fotó: Waymo

Intenzív viták után a San Francisco-i hatóságok engedélyezték a Waymo és a Cruise szolgáltatóknak, hogy éjjel-nappal üzemeltessék az önvezető autóikat. Most azt kell kideríteni, hogy ez egy életképes üzleti modell-e.

Hirdetés

San Francisco egyedülálló tesztpályává válik a robotaxik számára. A Waymo és a Cruise általános engedélyt kapott arra, hogy fizető utasokat szállíthassanak a város teljes területén éjjel-nappal, még vezető nélkül is. A Kaliforniai Közüzemi Bizottság (CPUC) augusztus 18-án, péntek éjszaka hozott döntése felülbírálta a tömegközlekedési cégek és néhány lakos ellenállását.

A kibővített engedélynek köszönhetően több milliárd dolláros befektetések után most nagy számban kipróbálható, hogy mennyire működik jól egy üzleti modell önvezető autókkal. A járművek drágák, ezért lehetőleg folyamatosan ki kell használni őket. San Franciscóban több mint tízezer ember dolgozik sofőrként, ahogyan azt a Cruise vezérigazgatója, Kyle Vogt is elismerte.

„Természetesen ezek az autóvezetők nem dolgoznak 20 órát naponta, mint egy robotaxi” - jegyezte meg. Vogt szerint több ezer autonóm taxinak van helye a nagyvárosokban.

A hibák ellenére jól működnek az autók

A kritikusok azt állítják, hogy a vezető nélküli autók néha szoftverhibák miatt blokkolják az utakat, ezáltal akadályozva a forgalmat és a mentőszolgálatok munkáját. Az interneten keringenek olyan videók, ahol a Cruise autói elállják a kereszteződéseket. A helyi tűzoltóság vezetője korábban egy meghallgatáson erősen ellenezte az önvezető autók felé terjeszkedést. A tömegközlekedési vállalatok képviselői és a taxisok is figyelmeztettek az éjjel-nappali üzemelés ellen. A támogatók úgy vélik, hogy a robotaxik biztonságosabbak, mivel a számítógépek a volán mögött - ellentétben az emberekkel - nem zavarhatóak meg.

A Waymo a Google leányvállalata, míg a Cruise a General Motors autóipari óriáshoz tartozik. Mindkét vállalat évek óta teszteli az önvezető autókat San Franciscóban. Eddig csak pár esetben közlekedtek az autók teljesen önállóan, vezető nélkül. Azonban csak a Cruise kérhetett pénzt ezért - és csak éjszaka. A Waymo járműveinek korábban biztonsági sofőrrel kellett rendelkezniük a fizetett utakon.

Vélhetően csökkenni fognak az árak

A Cruise San Franciscot tökéletes tesztkörnyezetnek tartja a robotautó szoftver kiképzéséhez. „Ha önjáró autókat tudunk bevetni egy olyan városban, mint San Francisco, a ködben, a dombokon és a forgalomban, akkor szinte bárhol működni fognak” - hangsúlyozta Vogt a közelmúltban. A Cruise tovább terjeszkedik más amerikai városokba is. A Waymo felfüggesztette az önvezető teherautók fejlesztését, hogy a robotaxikra koncentráljon.

A CPUC döntése lehetővé teszi az új, kormánykerék és pedálok nélküli robotaxik kereskedelmi felhasználását. Jelenleg a Cruise és a Waymo átalakított elektromos autókat használ önvezető autókhoz, de olyan járműveket készítenek, amelyekben csak az utasoknak van hely. Az Amazon által felvásárolt Zoox vállalat is ilyen járművek bevezetését tervezi az utakon.

Az új technológia költségei is várhatóan csökkenni fognak. A Cruise és a GM jelenleg egy technikai platformot fejleszt az önvezető autóikhoz, aminek üzemeltetése Vogt elmondása szerint 75 százalékkal olcsóbb lesz a jelenleginél. A bevezetését a jövő év végéig tervezik.

A CPUC azok után hagyta jóvá a szolgáltatások kibővítését, hogy egy több órás meghallgatás során a jelenlévő négy bizottsági tagból három a kibővítés mellett szavazott. Ősszel egy további meghallgatást is fontolóra vesznek az első időközi felülvizsgálattal együtt.

Az önvezető autók iránti lelkesedés az elmúlt években érezhetően csökkent. Kiderült, hogy a technológia több időt és pénzt igényel, mint ahogy azt sokan kezdetben gondolták, még magában az iparágban is. Néhányan feladták, az Uber például eladta az önvezető autó részlegét. Az Apple viszont továbbra is teszteli az autóit a Szilícium-völgyben. Németországban a VW leányvállalata, a Moia mellett az Intel chipóriás tulajdonában lévő Mobileye is a robotaxik bevezetésén dolgozik – írja az Automobilwoche.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink