Trend Nem kell kidobni a mostani akkugyárakat a nátriumért

Nem kell kidobni a mostani akkugyárakat a nátriumért

Pörge Béla | 2024.03.18 16:25

Nem kell kidobni a mostani akkugyárakat a nátriumért

A kép illusztráció. | Fotó: Daimler Global Media Site

Az akkumulátorok esetében a teljesítmény és a kapacitás a két legfontosabb szempont, de ezeket általában egymás kárára tudják fejleszteni – véli Dr. habil. Kun Róbert vegyész, kutató, a Magyar Akkumulátor Szövetség K+F+I munkacsoportjának vezetője.

Hirdetés

Kun Róbert a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási roadshow debreceni állomásán tartott előadást az elektromos autók akkumulátorainak fejlődéséről, a jelenlegi technológiai keretekről és a lehetséges fejlődési irányokról.

A szakember előadása elején az elektromos autók terjedéséről beszélt, majd leszögezte: az elektromos autók akkumulátor nélkül nem érnek semmit. Vagyis az akkumulátorgyártásra szükség van, ha szeretnénk átállni az elektromos hajtásra – márpedig jelenleg az iparági vezetők és a fő döntéshozók ezt szeretnék.

A lítium hozta el az áttörést

Az elmúlt években az akkumulátorkémiák között a lítiumion vette át az uralmat, mert ennek a legnagyobb a fajlagos energiasűrűsége (250-270 wattóra/kilogramm). Kun Róbert kiemelte, hogy ennek a megoldásnak a felfedezése Nobel-díjat ért. A jelentőségét tekintve elég csak arra gondolni, hogy maga a gépjárművek kora az elektromobilitással indult, de az ólom akkuk nem voltak alkalmasak nagyobb hatótávolságra és rendszeres töltésre, ezért futott be más üzemanyag. A lítium-ionos akkumulátorok viszont elhozták az áttörést.

Fontos kiemelni, hogy a lítium-ion egy család, amin belül különböző kémiák lehetségesek, például a lítium-vas-foszfát vagy a nikkel-mangán-kobalt. Az akkumulátor azonban mindenképp öregszik és elhasználódik egy idő után, de nem mindegy a töltés és a használat módja sem – az élettartam csak a kíméletes használattal is jelentősen növelhető.

Mit hozhat a jövő?

A kutatók jelenleg olyan akkumulátorokon dolgoznak, amiknek 450-500 wattóra/kilogramm lehet az energiasűrűsége. Ez lesz a negyedik generációs cella, ami vagy jóval kisebb lesz a mainál, vagy akár kétszer hatótávolságot adhat ugyanekkora méretben. Itt még nem tartunk, most a harmadik generációt tesztelik, ezek már hamarosan megjelenő termékek 300-350 wattóra/kilogramm energiasűrűséggel. A jelenleg elterjedt autókban a második generációt használjuk.

Szintén a közeljövő terméke lehet a nátrium-ionos akkumulátor, ami nem felváltaná a lítiumos akkukat, inkább kiegészítené a technológiát – a nátrium ugyanis alacsonyabb energiasűrűséggel rendelkezik, ugyanakkor jóval olcsóbb az előállítása. További előny, hogy a jelenlegi akkugyárak – így például a Debrecenben épülő is - alkalmasak nátriumos akkuk gyártására, ehhez csak pár átalakításra lenne szükség – Kun Róbert hasonlata szerint olyan, mintha egy sütőben sütemény helyett húst szeretnénk sütni: az eszköz ugyanúgy megfelel, csak a paraméterein kell állítani.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink